Vattenfall opinionsbildar med lögner

Varför vi har ett statligt ägt elbolag är oklart, det borde vi inte utan sälja. Men nu har vi Vattenfall.

Då ska inte statens elbolag ägna sig åt opinionsbildning, mitt i en valrörelse dessutom. Med dyr kampanj byggd framför allt på TV-reklam som rullar och kablar ut att våra barns främsta oro är klimatet.

Ni kan se filmen här.

Men visst låter det konstigt?

Alla som har barn vet att barn tänker mest på lego, vad de åt till lunch och vad de ska göra efter skolan. Och Youtube (Jocke och Jonna och Vlad dominerar i alla fall hemma hos mig.). Så när har de tid att oroa sig överhuvudtaget och vidare, tänka på klimatet? Detta även för vuxna abstrakta, för skilja på väder och klimat kan inte ens Public service.

Så jag fick ut undersökningen de bygger påståendet på. 

Det visar sig att barn inte alls oroar sig särskilt för klimatet.

Mest av allt oroar de sig för mobbing och krig faktiskt. Faktum är att orolig för klimatet kommer först på plats 8, precis före orolig för att många flyktingar kommer till Sverige. 15 % respektive 12 % oroar sig för klimatet respektive flyktingar. Medan hela 27 % oroar sig för krig, 23 % för att bli allvarligt sjuka och 21 % för att bli mobbade.

Även att inte ha tillräckligt mycket pengar är det betydligt fler som oroar sig än för just klimatet, 19 % mot 15%.

Om staten nu ska äga elbolag borde de vara förbjudna att opinionsbilda för Miljöpartiet mitt i brinnande valrörelse tycker jag. Eller vänta, de ska inte opinionsbilda alls faktiskt.

Men ska de göra någon slags kampanj är det minsta man kan begära att de inte ljuger för tittarna i sin reklam. 

……………………..

Stöd mitt arbete, bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244 

Backa bokprojektet “Pampens historia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *