SL och sponsring av Naturskyddsföreningen


Ja, ni läste rätt.

För i ett beslut från i höstas, som jag precis blev medveten om, har den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting, som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholm, ingick i någon slags oheliga allians med Miljöpartiet. För att miljömärka stans bussar med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. 

Den 24 oktober 2017 fattade Trafiknämnden beslutet att enligt förvaltningschefens förslag göra en analys för att sedan kunna gå vidare med miljömärkning. Men Bra Miljöval är det som lyfts fram i underlaget. Analysen syftar till att kunna miljömärka bussarna, med Naturskyddsföreningens märke.

Varför Moderaterna inte föreslog statliga Svanen om man nu vill miljömärka bussar är mycket oklart.

Då skulle pengarna för märkningen gå till något icke-politiskt. Staten är nämligen inte lobbyister, som Naturskyddsföreningen är. Och om nu Svanen inte miljömärker hela persontransporter utan drivmedel, varför kan inte det statliga bolaget börja miljömärka transporter i så fall? Så skattebetalarnas pengar slipper gå till privata lobbyisters fickor. Pengar som används just för att lobba mot samma politiker. Rundgång i vanlig ordning.

Utan istället kommer man välja att att ge pengar till Naturskyddsföreningen.

För Bra Miljöval är inget annat än en intäktsström för Naturskyddsföreningen och den bygger dessutom på en rörlig del, betydligt större än den fasta. Så en kund som SL, som har landets största bussnät, säger förstås klirr i kassan.

Det är inga småpengar det handlar om.

Så här ser villkoren ut för att miljömärka bussar ut:

Först betalas man en årsavgift på 5 000 kr per år. Men därefter bygger märkningen på en rörlig del. Återigen, Bra Miljöval är inget Naturskyddsföreningen håller på med för att vara snälla. De tjänar pengar.

Den rörliga delen är 0,0001 kr per personkilomter upp till en miljard. Sedan blir summan 0,00007 kr per personkilometer över en miljard personkilometer.

Så hur många personkilometer handlar det om?

Kollar på SL kan man hitta siffror för 2016 och för vintervardagar, då folk åker som mest. Men om vi för räkneexemplet utgår från den siffran som en maxsiffra vad potentialen i den här nya kunden är för Naturskyddsföreningen kan man se att SL åker 6 320 000 personkilometer per dygn.

Det blir 24 miljarder personkilometer per 365 dagar.

Så vad kostar det?

Upp till 1 miljard är kostnaden 100 000 kr per år. Men utöver detta återstår ju 23 miljarder personkilometer. Som skulle ge Naturskyddsföreningen ytterligare 1 540 000 kr per år i intäkter från skattebetalarnas i Stockholms län.

Det räcker inte. Sedan debiterar SNS fiffigt nog utöver detta 25 % av den rörliga totala avgifter till en fond, som de själva förfogar över. Så där blir det ytterligare 410 000 kr per år i avgift.

Total intäkt till Naturskyddsföreningen blir alltså över 2 miljoner kronor per år.

Som går direkt från skattebetalarnas plånböcker in till Naturskyddsföreningens lobbyister. Att bland annat bedriva lobbying mot politiker för att försämra stockholmarnas vardag, i form av dyra meningslösa projekt som “Giftfri förskola” och plastbantning av helt ofarlig plast till att få Miljöpartiet att bygga 4-filiga cykelmotorvägar överallt och riva upp staden för ett enormt antal pågående vägbyggen. Allt för att försvåra för bilar och bussar att ta sig fram och tvinga folk att cykla.

Vi betalar alltså miljölobbyisterna för att få nöjet att åka bussar i Stockholm som inte kan åka sin vanliga väg i månader på grund av att staden är uppgrävd. Förnedringen är total.

Gör om, gör rätt.

Jag kan inte acceptera att även mitt parti är så blåögda att de inte inser att SL blir kassako till landets värsta och mäktigaste miljölobbyister. Det är inte rimligt. 

Säg ner till miljömärkning av Bra Miljöval. Välj en annan märkning i så fall. Men varför måste bussarna miljömärkas?

Man ska inte underskatta sina väljare. Vi vet att buss är miljövänligt. Det står på bussen redan dessutom att de drivs av annat än bensin.

……………………..

Stöd mitt arbete, bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244 

Backa bokprojektet “Pampens historia

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap