Hamnarbetarna drar en rövare

Jag har tidigare rapporterat om att Sveriges bråkigaste fackförbund, och det minsta, har landets i särklass dyraste a-kassa. Varje a-kassa får bidrag från staten och Hamnarbetarna får högst.

Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) ger varje år bidrag till vissa a-kassors administration.

Som ni kan se har Hamnarbetarna näst högsta bidraget. Per capita får de 1 023,6 kr/medlem i skattebidrag. Säljarnas som får högst bidrag i kronor har ett skattebidrag på 260 kr/medlem och år. 

Men nu vill IAF slopa bidragen till de minsta a-kassorna. Som jag tidigare berättat ändrades lagen för rätt länge sedan och idag får du inte ha en a-kassa om du har färre än 10 000 medlemmar. Dagens minsta a-kassor hade alltså inte funnits om de startats idag.

I artikeln i LO-tidningen Transportarbetaren säger Hamnarbetarna att de om bidraget försvinner måste höja avgiften till 230 kr per medlem och månad. Efter en höjning på 89 kr per månad. Varför de inte räknar med en höjning på 85 kr per månad, som är vad skattebidraget motsvarar, är oklart. Hur kan administrationen för a-kassan bli 4 kr dyrare per medlem plötsligt bara för att man inte kan vigga skattebetalarna på pengar utan måste betala den själv?

Här tror jag faktiskt facket drar en rövare. För att få behålla bidragen från andra hårt arbetande personer till sin dyra men lilla a-kassa. Givetvis är systemet inte rättvist att vi med skatt ska hålla a-kassor som inte bär sig själva under sina vingar.

Som ni kan se har Hamnarbetarna den högsta administrationsavgiften av alla de minsta facken, på 2007 kronor per år och medlem. 

Kollar man på samtliga a-kassor är de på plats tre. 

Det rimliga är att Hamnarbetarna kontaktar ett av facken som har lägre administrationskostnad och frågar om tips hur man gör för att få ner kostnaden. Sveriges Arbetares har en mindre a-kassa men deras administrationsavgift är ändå 942 kr per medlem och år, dvs mindre än hälften av Hamnarbetarnas är.

Vet ni vad jag tror?

Jag tror att skattebidraget har varit en fin inkomstkälla för förbundet.

Man gör nämligen något kapitalt fel om man inte lyckas administrera denna lilla a-kassa för en rimlig kostnad och tredje dyrast i riket är inte det, framför allt inte när man har låg arbetslöshet. Visst, de strejkar hela tiden i princip men den ska betalas av strejkkassor. Inte a-kassa.

Snittlönen för en hamnarbetare på APM Terminals i Göteborg där de strejkat ett drygt år är nästan 50 000 kr per månad. Mer än vad jag tjänar som egen företagare.

Men att höja avgiften till 230 kr per månad, det kommer inte gå säger Hamnarbetarna. Då kommer folk inte vilja vara med i facket……

För att jämföra 230 kr/månad med andra fackavgifter har jag här Kommunals medlemsavgifter, det största fackförbundet inom LO och rimligtvis det förbund som borde ha flest skalfördelar givet sin storlek.

Om Hamnarbetarna hade haft Kommunals prislista hade de redan idag betalat 704 kr per månad i avgift. 

Men landets bråkigaste och lataste förbund, som inte har några problem att bråka ett år om att få fler kanaler i sina fikarum bland annat, gnäller alltså om en avgift på 230 kr per månad om de feta bidragen från oss andra skattebetalare försvinner. Trots att de har högre löner än många akademiker inklusive hårt arbetande sjuksköterskor. De har grundlöner på 28 000 men en uppsjö olika tillägg och tjänar pengar många i Sverige inte ens kan drömma om.

Avgiftshöjningen motsvarar en biobiljett per månad.

Jag kommer osökt att tänka på en låt här som avslutning. This is for you, jättebäbisar. 

……..

 

Stöd mitt arbete, bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244 

Backa bokprojektet “Pampens historia

//youtu.be/DksSPZTZES0

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *