Miljöpartiet ödelägger Pålsundet

Miljöpartiet i Stockholm stads bilhat vet vi nu inte har några gränser. Jag har vetat det länge men eftersom de fick 11 % i kommunalvalet i mitt kvarter i Vasastan så har jag anat att en hel del okunskap funnits i väljarkåren. Inte nu längre tror jag, när de går till val på att förbjuda alla bilar i Stockholms innerstad.

Men de hatar inte bara bilar.

De älskar cyklar. Så mycket att alla andra trafikslag, inklusive det jag själv oftast använder som pedestrian, dvs jag går, ska anpassa sig till den allt större gruppen lycra-män som kör 50 km per timme.

Nu tänker de ödelägga en av de få kanalmiljöer vi har kvar – Pålsundet. För att bygga en dubbelfilig cykelmotorväg. 

För er som inte bor i Stockholm och har haft förmånen att flanera längs kanalen kommer här en liten beskrivning. Sundet ligger mellan ön Södermalm och ön Långholmen, och bildar en smal kanal med båtar förtöjda på varje sida. En historisk och unik plats, inte minst med tanke på att den ligger mitt i Sveriges huvudstad som med sina drygt 2,3 miljoner invånare i Stockholms län har passerat Köpenhamn. Bara i Stockholms kommun bort det 900 000 människor idag.

“Namnet “Pålsund” finns redan på Tillæus karta från 1733 under “Påhl Sundet” och syftar till att det fanns förpålningar ungefär på Pålsundsbrons nuvarande läge. Denna pålspärr för sjötrafik gick tillbaka till Gustav II Adolfs tid. Sedan “lilla tullen” infördes år 1622 var Pålsundet sjötull för trafiken till och från Mälaren och sundet pålades igen för att stoppa smitare. Så sent som 1835 beskrev Drätselkommissionen hur man då reglerade trafiken genom Pålsundet. Utmed det mellersta brofacket fanns ett “tullstängsel”, bestående av en järnkätting med tillhörande hjul, med vilken kättingen kunde höjas och sänkas.”

På en karta från 1841 anges namnet Spinnhus Viken som syftade på det närbelägna spinnhusetLångholmen.

Idag är Pålsundet en omtyckt och central belägen sommarliggplats för fritidsbåtar. De många pålar som idag finns i sundet är avsedda att förtöja båten vid.”

Men detta ska bort. För att Daniel Helldén, trafikborgarråd för Miljöpartiet, vill ge sina kärnväljare på Södermalm en cykelmotorväg precis där. 

Bakgrunden är att det finns rasrisk vid strandkanten så den måste förstärkas. Detta har ingen invänt emot. Men det är sättet man gör det och att Miljöpartiet passar på att sedan bygga en dubbelfilig cykelmotorväg på kuppen.

Så här ser Pålsundet ut idag. Som ni kan se på höger sida går det en mysig gångväg vid kanten, som har direkt anslutning till bryggorna. Träden kantar kajen.

På det förslag som Miljöpartiet på allvar hävdar är att återställa platsen ser ut som efter rivningen av landets småstäders stadskärnor under brutalist-perioden på 60-talet och ersatte med likadana Domus-lådor i betong.

Borta är utsikten för de som går och de vackra lummiga hängande träden. Istället – betong. Bara en person förblindad av ideologiskt cykelfokus kan hävda att dessa bilder på något sett ens liknar varandra. Hela grejen på Pålsundet är att man som gående slipper bli nästan nercyklad av lycra-männen på racercyklar utan kan i direkt kontakt med vattnet flanera lugnt i naturen på väg till vart du ska, till exempel jobbet eller bara ute och njuter.

Om det bara handlade om att förstärka kajkanten för att förhindra ras behöver man inte samtidigt förstöra naturmiljön med stängsel och betong. Och cyklister.

Men som sagt, syftet för Miljöpartiet är ju inte att fixa kanten. Utan att innan valet leverera ett vallöfte till sina kärnväljare på Södermalm – cyklisterna och deras aldrig mättande behov av att förstöra trafiken med cykelbanor precis överallt. Inte tar de hänsyn till oss som går heller. Bara idag på min dagliga promenad har jag vid ett övergångsställe fått säga till en rullande cykel att “hallå, det är grönt och du ska stanna”. Och två cyklister som använde trottoaren som cykelbana.

En standardcykelbana är 1,80 cm bred enligt Trafikverkets instruktioner. Då kan två cyklar mötas och det finns ett körfält åt vardera håll. 

Daniel Helldéns valfläsk är inga 180 cm. Utan nästan dubbelt så brett – 3,25 meter. 

Ser ni fyra cyklar på bilen Miljöpartiet använt i sin marknadsföring av projektet?

Nej, just det. Där cyklar det en cykel per cykelbana. För att vilseleda väljarna att tro att det inte är en cykelmotorväg. Vilket det är. Det borde istället se ut så här:

Vi kan inte som stockholmare bara stå och se på när Daniel Helldén river en kanal som funnits som just denna sorts rekreationsområde sedan 1600-talet. Bara för att han med betong vill bygga dubbelfiliga cykelmotorvägar som valfläsk åt egoistiska cyklande Södermalmsbor. 

Skönhetsrådet sågar förslaget. Ändå klubbade kommunfullmäktige igenom det. Bara Folkpartiet och Centern reserverade sig. Mitt eget parti Moderaterna tycker tydligen att detta är lämpligt. Jag vet inte vad jag ska säga faktiskt.

Men än har man inte börjat riva i Pålsundet. Det finns tid kvar att ändra det här beslutet.

Cykelmotorvägen måste bort. Cyklisterna borde vara tacksamma för en standardcykelväg på 180 cm. Vi kan heller inte acceptera en så långtgående rivning. Man kan förstärka kajkanterna ändå.

Vi måste protestera. 

Per Gudmundson på Svenska Dagbladets ledarsida har föredömligt tagit ställning emot rivningen. Inför beslutet samlades det ihop 25 000 namnunderskrifter. Det hjälpte inte.

Det finns 677 000 röstberättigade i Stockholm. Om 67 000 namnunderskrifter samlas, dvs 10 % av de röstberättigade, kan vi tvinga fram en folkomröstning om Pålsundet. 

Vi i Sverige lever redan med betong-härjningarna på 60-talet som ödelade massa vackra historiska miljöer. Vi kan inte acceptera att partier gör om de misstagen, för valfläsk dessutom. Något så banalt.

Skriv på namninsamlingen här!

Vi har nu 27 496 underskrifter. Vi saknar 40 000 för att tvinga kommunfullmäktige att införa en folkomröstning.

……………………………………

Stöd mitt arbete, bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244 

Backa bokprojektet “Pampens historia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *