Miljöpartiet ödelägger Pålsundet


Miljöpartiet i Stockholm stads bilhat vet vi nu inte har några gränser. Jag har vetat det länge men eftersom de fick 11 % i kommunalvalet i mitt kvarter i Vasastan så har jag anat att en hel del okunskap funnits i väljarkåren. Inte nu längre tror jag, när de går till val på att förbjuda alla bilar i Stockholms innerstad.

Men de hatar inte bara bilar.

De älskar cyklar. Så mycket att alla andra trafikslag, inklusive det jag själv oftast använder som pedestrian, dvs jag går, ska anpassa sig till den allt större gruppen lycra-män som kör 50 km per timme.

Nu tänker de ödelägga en av de få kanalmiljöer vi har kvar – Pålsundet. För att bygga en dubbelfilig cykelmotorväg. 

För er som inte bor i Stockholm och har haft förmånen att flanera längs kanalen kommer här en liten beskrivning. Sundet ligger mellan ön Södermalm och ön Långholmen, och bildar en smal kanal med båtar förtöjda på varje sida. En historisk och unik plats, inte minst med tanke på att den ligger mitt i Sveriges huvudstad som med sina drygt 2,3 miljoner invånare i Stockholms län har passerat Köpenhamn. Bara i Stockholms kommun bort det 900 000 människor idag.

“Namnet “Pålsund” finns redan på Tillæus karta från 1733 under “Påhl Sundet” och syftar till att det fanns förpålningar ungefär på Pålsundsbrons nuvarande läge. Denna pålspärr för sjötrafik gick tillbaka till Gustav II Adolfs tid. Sedan “lilla tullen” infördes år 1622 var Pålsundet sjötull för trafiken till och från Mälaren och sundet pålades igen för att stoppa smitare. Så sent som 1835 beskrev Drätselkommissionen hur man då reglerade trafiken genom Pålsundet. Utmed det mellersta brofacket fanns ett “tullstängsel”, bestående av en järnkätting med tillhörande hjul, med vilken kättingen kunde höjas och sänkas.”

På en karta från 1841 anges namnet Spinnhus Viken som syftade på det närbelägna spinnhusetLångholmen.

Idag är Pålsundet en omtyckt och central belägen sommarliggplats för fritidsbåtar. De många pålar som idag finns i sundet är avsedda att förtöja båten vid.”

Men detta ska bort. För att Daniel Helldén, trafikborgarråd för Miljöpartiet, vill ge sina kärnväljare på Södermalm en cykelmotorväg precis där. 

Bakgrunden är att det finns rasrisk vid strandkanten så den måste förstärkas. Detta har ingen invänt emot. Men det är sättet man gör det och att Miljöpartiet passar på att sedan bygga en dubbelfilig cykelmotorväg på kuppen.

Så här ser Pålsundet ut idag. Som ni kan se på höger sida går det en mysig gångväg vid kanten, som har direkt anslutning till bryggorna. Träden kantar kajen.

På det förslag som Miljöpartiet på allvar hävdar är att återställa platsen ser ut som efter rivningen av landets småstäders stadskärnor under brutalist-perioden på 60-talet och ersatte med likadana Domus-lådor i betong.

Borta är utsikten för de som går och de vackra lummiga hängande träden. Istället – betong. Bara en person förblindad av ideologiskt cykelfokus kan hävda att dessa bilder på något sett ens liknar varandra. Hela grejen på Pålsundet är att man som gående slipper bli nästan nercyklad av lycra-männen på racercyklar utan kan i direkt kontakt med vattnet flanera lugnt i naturen på väg till vart du ska, till exempel jobbet eller bara ute och njuter.

Om det bara handlade om att förstärka kajkanten för att förhindra ras behöver man inte samtidigt förstöra naturmiljön med stängsel och betong. Och cyklister.

Men som sagt, syftet för Miljöpartiet är ju inte att fixa kanten. Utan att innan valet leverera ett vallöfte till sina kärnväljare på Södermalm – cyklisterna och deras aldrig mättande behov av att förstöra trafiken med cykelbanor precis överallt. Inte tar de hänsyn till oss som går heller. Bara idag på min dagliga promenad har jag vid ett övergångsställe fått säga till en rullande cykel att “hallå, det är grönt och du ska stanna”. Och två cyklister som använde trottoaren som cykelbana.

En standardcykelbana är 1,80 cm bred enligt Trafikverkets instruktioner. Då kan två cyklar mötas och det finns ett körfält åt vardera håll. 

Daniel Helldéns valfläsk är inga 180 cm. Utan nästan dubbelt så brett – 3,25 meter. 

Ser ni fyra cyklar på bilen Miljöpartiet använt i sin marknadsföring av projektet?

Nej, just det. Där cyklar det en cykel per cykelbana. För att vilseleda väljarna att tro att det inte är en cykelmotorväg. Vilket det är. Det borde istället se ut så här:

Vi kan inte som stockholmare bara stå och se på när Daniel Helldén river en kanal som funnits som just denna sorts rekreationsområde sedan 1600-talet. Bara för att han med betong vill bygga dubbelfiliga cykelmotorvägar som valfläsk åt egoistiska cyklande Södermalmsbor. 

Skönhetsrådet sågar förslaget. Ändå klubbade kommunfullmäktige igenom det. Bara Folkpartiet och Centern reserverade sig. Mitt eget parti Moderaterna tycker tydligen att detta är lämpligt. Jag vet inte vad jag ska säga faktiskt.

Men än har man inte börjat riva i Pålsundet. Det finns tid kvar att ändra det här beslutet.

Cykelmotorvägen måste bort. Cyklisterna borde vara tacksamma för en standardcykelväg på 180 cm. Vi kan heller inte acceptera en så långtgående rivning. Man kan förstärka kajkanterna ändå.

Vi måste protestera. 

Per Gudmundson på Svenska Dagbladets ledarsida har föredömligt tagit ställning emot rivningen. Inför beslutet samlades det ihop 25 000 namnunderskrifter. Det hjälpte inte.

Det finns 677 000 röstberättigade i Stockholm. Om 67 000 namnunderskrifter samlas, dvs 10 % av de röstberättigade, kan vi tvinga fram en folkomröstning om Pålsundet. 

Vi i Sverige lever redan med betong-härjningarna på 60-talet som ödelade massa vackra historiska miljöer. Vi kan inte acceptera att partier gör om de misstagen, för valfläsk dessutom. Något så banalt.

Skriv på namninsamlingen här!

Vi har nu 27 496 underskrifter. Vi saknar 40 000 för att tvinga kommunfullmäktige att införa en folkomröstning.

……………………………………

Stöd mitt arbete, bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244 

Backa bokprojektet “Pampens historia

0 kommentarer till Miljöpartiet ödelägger Pålsundet

  1. Det verkar som någon har “kapat” namninsamlingssidan genom att varna för “att sidan inte är säker”. Kolla detta./Mvh Lars Lagerberg

  2. Är det det minsta överraskande,
    att Moderaterna fjäskar för Miljöpartiet???

    Man BEHÖVER dem,
    för att återta (M)akten i Stadshuset…

    Inget pris är för högt???

    De Moderata Makthavarna i storstäderna kräver MP-samarbete,
    annars kommer man inte tillbaka till köttgrytorna!

    Därav aversionen mot SD,
    från den moderata hårda kärnan!

    Även om Maskrosorna utrotas i RD,
    högst troligt dras upp med rötterna,
    så har de en otrolig förmåga att överleva i asfaltsdjungeln…

  3. Bra att du engagerar dig i denna miljöförstöring. Vi som bor i Göteborg hoppas också att S, M och Mp tar sitt förnuft till fånga vad gäller Västlänken. Folkomröstning är hållen. 57% röstade nej till Trängsel-skatt (huvudfinansieringen av västlänken). S,M Mp bryr sig inte om väljarna och kommer att få sin dom i September. Snälla RWU, hjälp oss att skriva om denna dårskap även på denna sidan av landet.

  4. Hej!

    Jag håller med om att förslaget att bygga om Pålsundet känns förhastat och att miljön behöver bevaras bättre för att värna om kulturvärden m.m men har några frågor. Jag är inte så insatt i frågan så upplys mig:
    1. Du visar en bild på befintlig miljö och beskriver en gångbana förbi Pålsundet, men det är väl i dag en gång- och cykelbana? Har sett många cyklister nyttja denna.
    2. Den nya lösningen i skissen ser ut skilja på cyklister och gående. Alltså att cykelbanan ska byggas intill vägkanten medans gående får ett eget utrymme nere vid vattnet? I så fall borde det ju underlätta för de gående?
    3. Hur kommer miljön i själva sundet att påverkas av detta? Det borde finnas en del miljöfarliga ämnen i bottensedimentet med tanke på stadens historia som riskerar att dras upp. Ska det saneras innan?

  5. – Ödelägga en av de få kanalmiljöer vi har kvar.
    – Vägra renovera det sista flytande badhuset vi har kvar (istället tänker de sälja för att dra in pengar).
    – Riva det sista tullhuset i stan med hamnmagasin (som självfallet borde tillhöra hamnen).
    – Tillåta rivning av en mycket vacker, fullt fungerande fastighet i centrala Sthlm (för att smälla upp något modernistiskt skit).
    osv..
    Allvarligt talat – vad är meningen med politiker?
    Jag trodde att deras roll var att sköta om vår stad på bästa sätt, visa omsorg och vårda, rusta upp, renovera…till allas glädje. Vad ska vi annars ha dem till? Idag har den partipolitiska eliten blivit rena rama hotet mot medborgarna. Jag hoppas de alla åker ut i september. Vi behöver snart börja hjälpas åt att bygga en deltagardemokrati och så fort som möjligt göra oss av med klättrardemokratin.

  6. Hej
    Du verkar väldigt fokuserad på “män i Lycra”. Är det din uppfattning att det är en bra beskrivning av cyklister i Stockholm? Hur stor andel av stadens cyklister skulle du säga är “män i lycra”?

    Jag är också nyfiken på om du anser att cykelinfrastrukturen är bra som den är i Stockholm? Ska cyklister “vara tacksamma” för det de får, eller finns det kanske anledning att förbättra cykelinfrastrukturen?

    Om du är intresserad finns det gott om information om den infrastruktur som cyklister “ska vara tacksamma för”. Några exempel nedan:

    //www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stockholms-stad-vill-ni-doda-cyklister.htm

    //www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/en-pendlingscyklists-vardag.htm

    Man kan förstås fråga sig hur mycket pengar som ska gå till cykelvägar. Såsom varandes icke-socialist kan jag tycka att respektive trafikslag bör subventioneras så lite som möjligt. Den totala kostnaden för bil- respektive cykelvägar bör vara proportionerlig till antalet användare av vägarna. Om 10 ggr fler personer tar bilen är det rimligt att bilvägar får 10 ggr så mycket pengar. Det kanske är en bra ide att undersöka hur kostnader och användning fördelar sig idag?

  7. OBS
    Kraftig säkerhetsvarning när man skall skriva under namninsamlingen.
    Ingen vågar skriva.
    Viktigt att samla namn så fixa till vad som behövs

  8. Egentligen så fyller ju inte Pålsundet någon funktion förutom för några båtägare och kanotister så bäst vore väl att fylla igen skiten och bygga bostadshus på överbyggnaden eller lägga en allé där.

  9. Hänvisningen till, som du nämner det ”Trafikverkets instruktioner” är dock felaktig och dessutom gammal. En dubbelriktad cykelbanas minimimått är numera 2,25m (googla GCM-handboken, kolla sid 70). Och då för sträckor med mycket låga flöden. Bredder på 3-3,5 meter rekommenderas för sträckor med högre flöden. Tråkig inställning i inlägget mot människor väljer att rulla fram på en cykel; de allra flesta är ju vanliga personer i vanliga kläder i alla åldrar. Viktigt att just separera gående från cyklande så man kan undvika onödiga konflikter. Klart att detaljer i utformningen säkert kan göras bättre men att börja ställa trafikantgrupper mot varandra som i inlägget är bara fånigt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap