Bonnier och Schibsted ser dig

Kampanjen mot sociala medier rasar vidare. Bonnier och Schibsted har inte tänkt att dra ner på takten.

Men låt er inte luras – mediebolagen vet minst lika mycket om er som Google och Facebook.

Via sina enorma databaser. Vars information ni gett dem tillstånd att lagra och dessutom gett dem tillstånd att ge till vem de vill. 

Jag har fortsatt att granska granskarna. Och hittar databaser och personuppgifter under alla stenar jag hittills lyft. I Expressen, Bonnier-företaget som driver kampanjen hårdast, kunde man nyligen läsa en genomgång om vad Facebook vet om dig. Aftonbladet hade en kolumn strax efter som kollade Google. Slump?

Expressen 29 mars 2018 har en reporter kollat vad Facebook vet. Notera “med några få knapptryck”.

I en artikel igår kritiserade de Spotity för att de kräver id-verifiering, skriftlig begäran och tar 4 veckor på sig. 

Även Schibsted-ägda Aftonbladet är med i matchen och även de hade en “så här mycket vet de om dig”-artikel nyss.

Martin Schori bekräftar även han, precis som Expressen, hur enkelt det är att ladda ner informationen direkt. Några timmar tog det för honom. 

Och det är verkligen mer än man kan säga om bolagen de själva jobbar på. Som har lika mycket information. 

Jag begärde som jag meddelade i förra inlägget ut den fil Schibsted, dvs Aftonbladet, Omni och Svenska Dagbladet, har om mig. Detta var alltså svaret jag fick. Fyra veckor och id-verifiering. De vill också “tipsa om generell information”, den jag läst. För att försöka få mig att låta bli att gå vidare antar jag. Om man inte läst personuppgiftspolicyn kan man nämligen inte hitta mailadressen jag mailat så egentligen vet de att jag läst den. De har gömt den längst in i villkoren så att så få som möjligt gör som jag – begär ut den och sedan begär att de raderar den.

Jag svarade idag att jag vill att de raderar filerna för Omni, Aftonbladet och Svenska Dagbladet, efter att de skickat alla till mig. Och att de kan inleda id-verifieringen nu. Fortsättning följer. Hur lång tid det tar innan jag har filerna ska bli spännande att se. Om jag får ut dem.

Bonnier, som äger Expressen, Dagens Nyheter och Dagens Industri, har däremot lyckats göra det ännu mer omöjligt för mig som kund att få ut min fil.

För Bonnier hänvisar till ett telefonnummer när det gäller sina varumärken. När jag letade långt i användarvillkoret för Expressens app hittar jag en mailadress, till deras kundservice. Dagens Nyheters app hänvisar däremot till snigelpost (!) och ett telefonnummer.

Som ni kan se på DN-appen har de exakt samma sorts insamling som såväl Expressen, som Facebook som Expressen nu anklagar för att okynnesinsamla info. Markörer, geoprofilering och all info godkänner du både ges till hela Bonnier-koncernen och till deras samarbetspartners. Utan kontroll var den hamnar.

När medieföretagens datafiler ska begäras ut krävs alltså antingen minst 30 dagars handläggning eller så går det inte ens att maila utan man hänvisar till ett telefonnummer och en snigelpost-adress. 

Bonnier och Schibsted sitter på enorma hästar just nu tycker jag. 

Expressen ägs som sagt av Bonnier. Det inte Expressen berättar för er i sin hetskampanj mot sociala medier och Google, som enbart syftar till att få politiker att lagstifta om begränsningar av din och min rätt att sprida information så att de får tillbaka sitt monopol, är fler saker än att de själva via apparna och Plus-tjänster (inloggning) samlar in exakt samma data.

Bonnier äger Bisnode. Som är ett företag som just samlar in, analyserar, profilerar och säljer data om dig och mig. Lite grann som…..Cambridge Analytica faktiskt. 

Bisonde äger i sin tur PAR som är landets äldsta register som företag köper kontaktuppgifter och urval av för direktreklam etc.

Och Bisnode vet allt om dig. Allt de kan få tag i.

Från civilstånd, bostadsadress och fastigheter du äger till skatteskulder.

De samlar alla officiella källor som finns och kombinerar det med just data som du själv ger dem. Eftersom Bisnode ingår i Bonnier-koncernen har du gett dem tillstånd att få all din trafikdata och hur du beter dig online, var du är etc om du till exempel laddat ner Expressen- eller DN-appen i din mobil. Och om du loggat in. Grattis. Då har du gått med på att Bisnode samlar den datan och säljer den vidare.

Det är faktiskt makalöst att Expressen av alla bolag kör den här kampanjen och jag verkar vara den enda som protesterar. 

Som de själva skriver – vi vet när din granne kommer flytta.

Vet de om jag kommer skilja mig också? Om mitt företag kommer gå bra eller dåligt? Obehagligt tycker jag.

Bisnode säljer exakt den sorts profilering som Cambridge Analytica säljer. Som baserar sig på kända variabler (som de får från skatteverket etc) och info du godkänt att de får av koncern-bolagen DN och Expressen, till exempel. Sedan använder de sannolikhetsanalyser för att sätta ihop profiler – dvs gör en profilering.

De kallar det smart data. Som är en omskrivning för analys och segmentering av big data. 

“Varje dag skapas det enorma mängder data av privatpersoner, organisationer och företag. På Bisnode använder vi lokal och global data av högsta kvalitet från över 2000 datakällor”

De pixlar Bonnier och Schibsted är så upprörda över finns använder de alltså själva. Och alla uppgifter de samlar in om dig skickar de vidare inte bara in i koncernen utan till samarbetspartners. Du kan inte göra något åt det. För du har godkänt det när du loggade in.

Varje gång du klickar på en artikel i Expressens inloggning eller app sparar Bonnier datan inkl var du fysiskt befinner dig. Sedan skickar de datan till Bisnode som säljer all info till företag som vill annonsera. Om du vill få bort den måste du skicka ett fysiskt brev per post eller ringa en kundservice.

Varje gång du klickar på en artikel på SvD.se eller Aftonbladet och har loggat in som prenumerant lagrar Schibsted all data om dig och även de sprarar informationen om dig och säljer sedan vidare till andra. Och skickar internt i koncernen. Om du vill få ut den tar det minst 30 dagar.

Men om du vill veta vad Facebook och Google vet om dig klickar du som sagt bara.

De har i dagar haft tips på hur du raderar Facebook.

Så jag har ett tips till er. 

Gå in på era mobiler. Håll fingret nere på någon ikon så att alla appar får ett litet kryss. Tryck på krysset på apparna för Omni, Expressen, SvD, Aftonbladet och DN. Tryck radera. Klart. 

Sedan mailar ni Bonnier och Schibsted och begär ut era filer. Och att dessa raderas. Om alla gjorde det som använt tjänsterna och deras databaser skulle bli nollställda skulle deras information snabbt bli gammal och de har inget att sälja till företagen som vill annonsera.

Vilket är exakt syftet med att de uppmanar alla att radera sina Facebook-konton och slutar annonsera på Google. De vill ha pengarna och informationen istället. 

Bjud nu på lite motstånd tycker jag. Mediebolagen ska inte få vinna kampen om fritt internet och yttrandefriheten som äntligen är för alla och inte för de av mediebolagen utvalda.

 

Uppdatering 11 april:

Bisnodes marknadschef mailade mig och skrev att Bisnode visserligen ägs av Bonnier men att de trots detta inte ingår i Bonnier-koncernen. Och att de inte får någon information från Bonniers medier och deras appar. När jag frågar vilka källor som är bland de 2 000 de anger var svaret “internationella”.

 

…………………….

Stöd mitt arbete, bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244 

Backa bokprojektet “Pampens historia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *