Grus i maskineriet


Hej Miljöpartiet i Stockholms stad!

Ni vet sedan tidigare via framför allt Twitter att jag är ett stort fan av den genialiska feministiska snöröjningen. Och den mycket klimatvänliga strategin att helt enkelt strunta i snöröjning för att istället vänta på solen. Att ingen tänkt på det förut. Jag gissar att ni redan nu lagt ut snöröjningsmaskinerna till försäljning på Blocket.

Glädjande också för Miljöpartiet att åtminstone vara ansvariga för att några siffror går upp – antal benbrott i Stockholm. Det har ju varit lite tungt på sistone för er har jag sett. Sedan 2015.

Jag förstår att ni är fullt upptagna med annat, som att installera viktiga solceller på stadens största klimatbov p-automaterna, stänga av vägar för “reparationer” så att långa köer skapas och ta bort parkeringsplatser. Men jag har lite tips för att underlätta den feministiska vårstädningen.

För det första kommer tyvärr inte gruset att smälta bort som snön. Jag förstår att ni hoppades på det men trots den globala uppvärmningen smälter inte solen grus. Än. Om jag har missuppfattat och det inte är en feministisk vårstädning utan en barnkonventions-vår-städning vill jag däremot hylla initiativet.

Otroligt smart att utöka stadens bristfälliga utbud av sandlådor.

Vi har många barn i stan så att skapa små spontana sandlådor på trottoarer är ett genidrag.

Sedan tror tror jag stadens pensionärer är särskilt glada över att Karlbergsvägen gjorts om till boulebana. Ert helhetstänk på folkhälsan är beundransvärt.

Jag förstår att städmaskinen vi har i Stockholm är mycket upptagen så här års. Men eftersom det ser ut så här i hela Vasastan, och garanterat på fler ställen, vore det toppen om ni kunde skicka maskinen hit när den blir ledig. Innan den går sönder. Vi förstår såklart att den är prioriterad för lycra-männen på cykel. Det vore ju förskräckligt om de inte kan köra i 80 km/h till och från jobbet överallt – folkhälsan är ju viktigt. Och det är era kärnväljare, så de måste självklart prioriteras så här ett valår. Men när ni städat alla cykelbanor kan ni väl skicka ut städmaskinen till oss som går? Alla funktionshindrade, pensionärer och joggare väntar gärna på sin tur efter friska medelålders män på racercykel som måste fram till sina viktiga jobb på reklambyråerna och Naturskyddsföreningen.

Även om vi förstås älskar våra nya sandlådor och boulebanor och ni gärna vill ha höga siffror någonstans i alla fall känns det orättvist mot alla tanter och farbröder att de, nu när broddarna inte hjälper eftersom det är rullgrus, ska fortsätta öka på benbrottssiffrorna. Valår eller inte valår.

Så fort ni är klara med att förbjuda alla bilar i innerstaden, gräva upp så många vägar ni kan innan valet, ta bort Påvelundskanalens båtar och annat viktigt ni sysslar med för att åka ut ur Stadshuset fortare än ni kan säga “under tre procent” såklart.

Tjingeling.

…………………………..

Stöd mitt arbete, bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244 

Backa bokprojektet “Pampens historia

2 kommentarer till Grus i maskineriet

  1. Tack, för som vanligt väl formulerad och träffsäker reflektion!
    Apropå MPs ansvar för det ökande antalet benbrott kunde det vara intressant att få en belysning av vad MPs och närstående organisationers överklagande av nödvändiga vägbyggen förorsakat i fråga om döda, lemlästade och försämrad miljö; t ex överklagandena av E4ans nya sträckning utanför Uppsala. Ett annat uppslag är att utreda vad sandningen i våra städer medför i fråga om ökning av dammrelaterade sjukdomar längs t ex Hornsgatan jämfört med vad saltning skulle ha medfört.

  2. Inte bara i Stadshuset, får vi väl hoppas på)

    Varken Riksdag eller EU skulle nämnvärt sakna Er!

    Det finns ju AfS att proteströsta på avseende EU!

  3. Nu var du väl i alla fall lite raljant! Men på samma tema kan vi konstatera att mp prioriterat de så kallade huvudstråken för cyklister som börjar redan i förorterna. Vi har läst om sanslösa kostnadsöverskridanden som inte är förvånande när upphandlingarna görs brådskande (måste hinnas med under mandatperioden) och vårdslöst. Nu är många på plats och de sköts minutiöst. De plogas inte utan sopas och behandlas med flytande salt. Att cyklister inte gillar sand är ju bekant. Men de blir lite märkligt när 1000 tals fotgängare halkar runt i modden och tittar avundsjukt på cyklisternas svarta fina asfalt. Det är väl i och för sig en prioriteringsfråga men jag noterar att från Nacka in till Slussen är det ett fåtal entusiatiska och militanta cyklister (de blir galna om man beträder cykelbanan vilket man tvingas till när man ska till busskurerna) som alltså prioriteras framför alla dessa 1000 tals människor som kämpande tar sig fram till bussarna. Kan vi inte acceptera att det är vinter och prioritera platser där majoriteten av människorna vistas.

  4. Så fort dammet har avlägsnats från gatorna kommer avgaserna från alla gamla sightseeingbåtar och kryssningsfartyg (som måste stå mitt i stan) att ta över luften i Stockholm, men ändå är det bilarna (som ju bara blir renare och renare för varje ny modell som kommer ut) som skall förbjudas…
    Kul också att de har ett förslag att förbjuda varutransporter med lastbil i vissa stadsdelar. Då levereras soffan du beställt antingen med elcykel, med tunnelbanan, eller med roddbåt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap