Hej media, berätta om era databaser!

Det media i sin kamp mot sociala medier inte berättar för er är att de länge själva styr sina verksamheter just med de algoritmer de nu anklagar Facebook och Google för att förstöra för demokratin med. Nedan ser ni SvD:s startsida i lördags. För nu har även Schibsted hakat på Bonniers kampanj.

Obs. Inlägget är långt på grund av många bilder.

I en otroligt märklig artikel i SvD Näringsliv i helgen publicerade sedan bolaget en slags dystopisk framtidssaga på ett uppslag. Inte på Kulturdelen utan i Näringsliv (!). Där de i skönlitterär form målar upp ett samhälle (om 7 år) där Facebook och Google styr allt. De har visserligen döpt om bolagen men kontentan är att om inte politikerna, mot bakgrund av Cambridge Analytica-skandalen, reglerar sönder bolagen och därmed yttrandefriheten, kommer allt (om 7 år) se ut så där.

Problemet Schibsted-ägda SvD ser är att insamlande av data om sina användare är det stora hotet.

En algoritm är för övrigt inget sagodjur utan en kod som hjälper dig som läsare och företaget som skapat den till bättre resultat. De finns överallt i våra liv.

Innan jag går vidare med att såga ner det här påståendet tänkte jag prata lite om algoritmer, för de hjälper alla bolag att bland annat samla in data. Och de utmålas i den här debatten som något ondskefullt när de är jättevanliga och helt vanlig kod.

De tidningarna inte berättar för er är mycket men en av dessa saker är att de själva använder algoritmer i stor utsträckning. Främst för att erbjuda annonsörer bättre möjligheter att sälja men också för att gradera artiklar på onlinetidningar. För att i slutändan kunna sälja fler annonser. Allt handlar om att få dig som kund att stanna så länge som möjligt på just deras sajt. Med andra ord – sälj.

I en debattartikel i Ny teknik från 2016 citeras till exempel en undersökning norska Datainspektionen gjorde, som konstaterade att besökarens IP-adress skickades vidare till 356 servrar när läsare besökt de 6 största tidningarnas sajter. Och i medel var 46 tredjeparter, dvs företag, närvarande vid var och en. 

2015 lanserade Svenska Dagbladet sin algoritm-styrda nya sajt. 

En annan sak de inte berättar är att de bygger i själva verket själva upp enorma databaser med information om just er i syfte att sälja annonser, och sälja sina artiklar bättre med syfte att sälja annonser.

Allt handlar om pengar. 

Det är tillåtet att bygga upp egna databaser så länge användarna godkänt och så länge informationen inte sprids till tredje part hur som helst etc. Vissa saker får du heller enligt lag inte registrera, som politisk åsikt. Allt kring databaser och personuppgifter styrs av ett antal lagar, dessa lagar gäller alla företag. Även de som använt Facebook. Eller använder.

Bara för att förtydliga har jag som kapitalist inga problem alls med att man tjänar pengar. Men om man hävdar att syftet är rent altruistiskt när det i själva verket handlar om pengar blir jag irriterad.

Nedan tänker jag gå igenom Svenska Dagbladets ägare Schibsteds informationsinsamling, eftersom de är djupt oroade över demokratin som ni kunde läsa om omslaget på tidningen.

Just för att de i helgen målade upp detta som början till slutet för demokratin.

Schibsted har ett gemensamt inloggningssystem för sina produkter. Det kallas SPiD. Ett av tidningarnas bästa möjligheter att samla in information om just dig är via appar. Via SvD-appen, Aftonbladet-appen eller via Omni-appen. Som exempel.

Jag har läst de användarvillkor du som läsare oftast klickar bort direkt utan att läst.

Jag började med att kolla på Omni-appen. För affärsidén bakom Omni är just att bara finnas digitalt, där mobilappen är den främsta kanalen. Innehållet styrs bland annat av algoritmer. Direkt när du skapar ett SPiD-konto, som fiffigt nog är ett krav för att kunna prenumerera digitalt på SvD, köpa Plus-tjänsten från Aftonbladet etc, registrerar Schibsted dina första personliga uppgifter.

Ålder, kön, adress, emailadress, IP-nummer (tas automatiskt), telefonnummer, namn etc.

Koncernen vill ha så mycket info de kan om dig, alltså kräver de inloggning via verktyget överallt de kan och de “erbjuder” oss kunder att fortsätta vara inloggad när man byter till exempel tidning.

Smidigt kan tyckas men det är inte för att vara snälla mot dig utan för att de samlar in data om ditt rörelsemönster och genom att ha en databas kan de lättare bygga profiler och anpassa annonsering och vilka artiklar du ska få se först. För apparna vill att du “skräddarsyr” ditt innehåll genom att berätta för dem vad du gillar. Du får visserligen ett innehåll som mer passar dina preferenser men det finns inga gratisluncher. Det du betalar med är information om dig själv. Som Schibstedt vill ha för att tjäna mer pengar.

Här står det klart och tydligt att även när du till exempel klickar på en annons så lagras den informationen även hos Schibstedt, för den går tillbaka från en kund till SPiD. Den tekniska data de samlar in om dig är servrar du besöker, cookies, operativsystem du använder etc.

Alla mediebolag vill att du använder deras egen app istället för att använda en webbrowser. Skäl? De kan samla in mer information om dig. Och godkänner du platsinformation så vet Schibstedt via sina appar exakt var du befinner dig och när. Vid vilken given tidpunkt som helst. Du har ju godkänt det.

De samlar löpande in information om dig just via platstjänsterna i din mobil, via sina appar. 

“Schibsted kan från tid till annan få information från andra källor, vanligtvis våra partners, kunder, annonsörer och leverantörer. Som ett exempel kan en annonsör ge oss information om vad som hände efter du klickat på en annons”

“Sådan information gör det möjligt för oss att presentera mer relevant innehåll för dig”

Sedan kommer en av de mest intressanta meningarna i användarvillkoren:

“Information från ovan nämnda källor kan även omfatta data som registrerats innan du ingått avtal med oss”

De medger alltså att de i sin databas har information som inhämtats innan du accepterat användarvillkoren för just Schibsted, till exempel om du accepterat en av deras kunders användarvillkor. Då kan Schibsted ha denna data om dig ändå, trots att du inte är kund.

Expressen, som drog igång kampanjen mot Google den 4 mars och inte verkar ha tänkt sluta ännu på ett tag utan istället utökat till att inkludera favorithatbojektet Facebook, har också en app. Och där hittar du samma sorts användarvillkor.

Men Expressen använder inte SPiD för det är Schibsteds uppfinning. Utan Expressen använder……Facebook-inloggning. 

Direkt  när du laddat ner deras app vill de att du godkänner olika sätt för den att samla in information om dig. Genom att välja vilka notiser du vill ha talar du t ex om vad just nu har för preferenser. Vilket de registrerar direkt.

Genom att tacka ja direkt här, innan du börjat använda appen, godkänner du sedan att Expressen vet exakt var du är exakt när. Och lagrar all den datan i den databas de har.

“Expressen kan också komma att få uppgifter om dig från andra företag inom Bonnier för att behandla dessa för de angivna ändamålen”

Om du prenumererar på någon annan Bonnier-tidning, till exempel DN eller läser något av magasinen de har online, kan alltså dessa uppgifter de samlat in där om vad du gillar, vart du varit etc, hamna i Expressens databas.

Ett av skälen de samlar in data om dig är just riktad marknadsföring och riktat innehåll. Här står svart på vitt att de selekterar för urval och prioritering (av innehåll) så att just du får annonser och innehåll som passar dig.

Genom att tacka ja har du också sagt ok till telemarketing, mail, nyhetsbrev etc. Allt som faller under kategorin direktmarknadsföring. Som de erbjuder till sina kunder att köpa tillgång till givetvis.

Vill du inte att Expressen vid varje given tidpunkt lagrar info om dig vart du är kan du slå av platstjänster. Skriver de.

Låt aldrig en app få tillgång till platstjänster, om det inte är en förutsättning för att appen ska fungera. Som Runkeeper och andra träningsappar till exempel. Ett generellt tips. 

En av de mest intressanta villkoren i Expressens användarvillkor är att de friskriver sig.

“Vidare friskriver sig Expressen från allt ansvar för information, produkter, tjänster, erbjudande mm från tredje parter oavsett om du fått del av detta genom tillgång till Medlemstjänsterna”

I klartext: om du får innehåll sänt till dig från en kund, säg en bokhandel som säljer antisemitisk litteratur, så är det inte Expressens fel och du kan inte klandra dem. Information som du fått genom att vara kund hos dem och genom att Expressen fört vidare information från den databas du godkänt. Ändå har det inget med Expressen att göra.

Samtidigt är det alltså enligt Expressen den helt öppna kanalen Youtubes fel och ansvar om någon helt fritt och öppet och anonymt laddar upp en propagandafilm från andra världskriget där. Då är det Googles ansvar, som äger Youtube, att antisemitiska tal som Hitler höll sprids.

Hör ni hur otroligt mycket detta låter som hyckleri?

Jag vet inte om ni hängt med i debatten om pixlar. Att man via Facebook som annonsör kan lägga till en pixel som gör att man som bolag får ännu mer information om Facebook-användarna som klickar på annonsen än utan den.

Det visar sig att samma bolag som är djupt kritiska till dessa pixlar själva använder dem på Facebook. För att samla in extra info om dig och mig.


Facebook får inte sällan kritik av just medierna att de inte är så tillgängliga. Men Schibstedt hänvisar själva till ett kontor i Englad om man har synpunkter, förutom en mailadress. Ingen kundservice, ingen person, ingen besöksadress. Längst ner hänvisas till respektive bolag inom koncernen om man har synpunkter.

Man har alltid som kund, enligt gällande lag i Sverige och numera den lag som EU antagit, rätt att både radera uppgifterna de samlat in och få tillgång till datan själv.

Nyfiken som jag är mailade jag därför till adressen för att begära ut min fil från Schibstedt. Jag prenumererar på SvD både digitalt och i pappret för tillfället och har då och då köpt Plus. Och har liksom ni slarvat med att stänga av platstjänster etc när jag haft appar igång. Apparna är för övrigt raderade på telefonen när jag blev medveten om allt detta.

När jag läst vad de har samlat ihop om mig tänker jag be dem radera allt. Jag uppmanar alla som liksom Svenska Dagbladet, Expressen, Aftonbladet och Dagens Nyheter, för att nämna några, är oroliga över demokratin att göra detsamma.

Hur skulle det gå om bolag ostört fick bygga databaser om oss utan att vi tänker på det?

Demokratin är hotad. Eller hur var det nu?

………………………………………

Stöd mitt arbete, bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244 

Backa bokprojektet “Pampens historia

2 kommentarer
  1. Lysande gräv, Rebecca. Tack för den här infon, jag hade ingen aning om hur omfattande mediahusens insamling av uppgifter egentligen är.

  2. rIKTIG Demokrati efter höstens val…

    Det kan vi nog glömma,
    oavsett om Stefan eller Uffe sitter som högsta HÖNS!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *