Teknik slår politik – allt du behöver veta om Cambridge Analytica

Skandalen som nu rullats upp passar svensk media som handen i handsken då de i 5 år velat måla ut Google och Facebook som största hoten mot demokrati. De har all anledning att utnyttja det som hänt i USA och England i valrörelsen och fortsätta den påverkanskampanj de har rullande.

Därför tänkte jag reda ut vad som hänt, varför och hur du personligen ska tänka kring Facebook.

För de flesta av er är helt aningslösa och ger bort info om er gratis snabbare än man kan säga “hur ser du ut som husdjur”. Alla dessa tester som florerar på Facebook är ett av sätten företag samlar in info om er. Appar är andra.

Jag försökte få svar av DN på Twitter om just deras app. För de hävdar som ni kan se att de inte har inloggning från Facebook till appen. Men det innebär inte att DN inte samlar in information. Bara att de inte gör det via Facebook.

Jag fick inget svar på min fråga. För att alla företag, även de mediaföretag som är de största kritikerna till Facebook, gör så här. 

I en artikel från 2014 i just DN varnar man för just appar och deras möjlighet att samla in information om dig som användare. Du har GPS i telefonen, vilket du inte har i en dator på samma sätt. Och många använder mobilen mer privat än man använder till exempel en jobbdator. En app har möjlighet att samla in all möjlig information. Huruvida DN:s app gör det vet inte jag. De svarar inte men tystnad är också ett svar. De vill helt enkelt inte att folk ska veta hur mycket info de samlar in.

Alla appar samlar inte in maximal info om dig och det finns ingen anledning att generellt sett vara skeptisk till appar men om du känner dig tveksam om till exempel mediernas egna intentioner har du alltid möjlighet att läsa deras tidningar direkt i en browser så undviker du apparna där. 

Vad har du hänt med företaget Cambridge Analytica och Facebook ?

En artikel på The Next Web förklarar det här bäst tycker jag. Cambridge Analytica (CA) ägs i sin tur av företaget Strategic Communications Laboratories (SCL). Båda företagen är suspenderade från Facebook idag. CA är en dataanalysföretag. Inga konstigheter där egentligen. Sådana företag tar rådata som finns elektroniskt och omvandlar till segmenterade grupper så att annonsörer och andra kan använda dem. Big data, som man brukar referera det här området till. Att använda sådana tekniker är heller inget nytt i valrörelser, det har politiska partier hållit på med länge. Även i Sverige.

CA startades 2013 då en republikansk donator Robert Mercer ville testa SCL:s verktyg och kompetens i guvernörsvalet i Virginia. SCL:s valchef Alex Nix skapade därefter företaget Cambridge Analytica.

Det hela bygger på flera saker. Tekniskt är API en central del i varför CA lyckades. API står för “application programming interface” och är kod som låter andra än företaget att använda delar av sin data. Om den är stängd behövs ett godkännande av företaget, om den öppen är det fritt att använda. Ta en app som SL-appen. Via den kan du som resenär fritt använda information som SL äger och koppla ihop med din telefons GPS för att veta vilket buss du ska ta, beräkna restider etc. Deras API är öppen.

Facebook har en API som låter appar använda deras infrastruktur. Det är så du kan logga in med Facebook lite överallt och företag kan använda Facebook som kanal för att nå kunder. Mot betalning. Facebook tjänar alltså pengar på sin API. Och varför skulle de inte? De är ett privat företag. Detta i sig är varken konstigt eller klandervärt. 2015 kontaktade Cambridge-professorn Alexandr Kogan Facebook med en app som han påstod var enbart för forskning. Psykologiforskning. Informationen skulle enbart användas i forskningssyfte och vara helt anonymiserad. Appen laddades via Facebook ner 270 000 gånger. Varje person som laddar ner vilken app som helst måste först godkänna att företaget får använda informationen. Så varje individ gjorde det.

Detta ska ni tänka på när ni själva laddar ner appar och gör olika tester via Facebook. Framför allt det senare har som enda syfte att få er information och lockar er med dumma tester. Appar har bevisligen ofta ett annat syfte också. 

Genom API får så app-företagen, i detta fallet CA, tillgång inte bara till ditt namn utan till dina vänners namn på Facebook. vad du gillar, vad du bor och annat du har godkänt själv att de ska få veta via inte bara appen utan även via dina egna inställningar i Facebook.

Jag ska längre ner visa er hur ni kan stänga ner informationen bara genom att ändra inställningar på er egen Facebook-profil. 

CA hade målet att påverka valet i USA så 270 000 personer var inte tillräckligt som underlag. De gick därför vidare . Amazon har ett slags “jobbtorg” som de döpt till Amazon Mechanical Turk. Där kan företag hitta folk som vill göra mindre online-gig för en liten ersättning. CA postade därför en annons där folk fick 1-2 dollar för att fylla i en undersökning. Mot att de laddade ner Facebook-appen först. På detta sättet kan man säga att CA köpte människors information av dem, som de själva godkände när de godkände att ladda ner appen, för 1-2 dollar per person.

De fick genom detta tillgång till 50 miljoner Facebook-användare.  Undersökningen online var bara en förevändning. 

Sedan lyckades CA, hur vet ingen eftersom de inte berättar det, använda informationen på Facebook att bygga profiler på folks politiska preferenser. Gissningsvis använde de kända variabler – bostadsort, ålder, kön, yrke etc – och korrelerade dem med okänd data man fått via den politiska undersökningen de också postat. Och via sannolikheter och matcningar byggde de sedan ett jättestort register på användarna och deras värderingar.

En professor på New York’s New School utnyttjade det faktum att England har striktare krav på datatillgång för privatpersoner än USA och begärde från SCL i England ut sin personliga profil. Man har som användare där alltid rätt att få ut vilken information företag har om dig som de samlat in digital.

Svaret han fick var följande:0

Så CA använde sig, som i alla analyser, även av sannolikheten för att bedöma var personen sedan hamnar på det politiska spektrumet.

Direkt när Kogan och hans team på CA skapat alla dessa profiler blev rådatan de fått av Facebook genom att ljuga om syftet inte viktig längre. 

CA satt därmed på en guldgruva och kontaktade sedan Trumps kampanj för att, mot ersättning givetvis, hjälpa honom i hans kampanj. Mercer som startade allt är ju en stor republikansk donator, gissningsvis påverkade detta hur mycket betalt de i själva verket tog. Genom att de dragit sina egna slutsatser och hade fått tillgång frivilligt till alla dessa Facebook-konton tack vare att användarna godkänt kunde de sedan skräddarsy annonser gentemot den gruppen givet deras politiska intressen.

Att kampanjer av alla möjliga slag påverkar val såväl som politiska beslut generellt är vare sig nytt eller märkligt. Jag jobbar i den branschen själv och politiska partier letar alltid efter sätt att få försprång i en valrörelse. Hur mycket alla kampanjer i själva verket påverkar är svårare att veta. Varje val.

Så här är det viktigt att hålla isär dessa tre små ord: “att” och “hur mycket”.

I USA har demokraterna och andra stakeholders mycket att vinna på att hävda att just denna kampanj var avgörande för valresultatet. I Sverige har mediebolagen stort intresse av att utmåla Facebook som ansvarslösa och att det finns risk att samma sak händer här, OM inte politikerna “gör något”.

Med detta vill jag bara säga att vikten av källkritik och en frågan om egenintresse ska avgöra hur var och en av er tolkar den informationen själva. 

Vad har då hänt med all information CA byggde profiler av i en jättelik databas de äger? Ingen vet. CA säger att de har raderat den. Men det har de garanterat inte. Eftersom de fick informationen genom att ljuga för Facebook borde de via juridiska medel kunna försöka få tillgång till och förstöra servrarna. Teoretiskt. I praktiken är det omöjligt. Digital info kan kopieras. Istället måste vi alla dra lärdom av det här. Du som individ kan göra din egen hemläxa.

Slutligen tänker jag visa er hur ni själva enkelt kan ta mer kontroll än ni gör idag över vilken information ni faktiskt ger bort gratis utan att tänka på det, och därmed undviker i högre i grad att bli nyttiga idioter.

Först några generella tips:

  1. Gör inga tester som dyker upp på Facebook
    – dessa kommer alltid från företag som köpt tillgång till Facebooks API och som lockar er med antingen tävlingar eller tester “så ser du ut som gammal” för att få er att godkänna att företaget får tillgång till all info ni har tillgänglig
  2. Logga inte in någonstans genom Facebook-inloggning utan välj istället mail eller skapa konto.
    – Facebook-inloggningen ger också företagen möjlighet att få tillgång till all info ni har gett Facebook tillgång till frivilligt genom att den inte är stängd
  3. Tänk efter vilka appar ni vill ha och om ni vill bjuda just det företaget på extra info om er, till exempel tidningars appar. 
    – ni kan läsa dem via en browser-app, t ex Safari eller Google istället. Ja, dessa appar samlar också info om er men då ger ni inte infon direkt till bolaget utan Google och tack vare personuppgiftslagar är det svårare för den att direkt hamna hos andra privata företag.

Vad du kan göra själv direkt på Facebook 

Många skaffade liksom jag FB-konto för jättelänge sedan, mitt startades 2006 bara månader efter att bolaget tillät konton utanför USA. Då godkände man användarvillkor och inställningar. Även om appen uppdaterats många gånger sedan dess så har du utan att tänka på det då eller senare svarat på olika frågor om intressen, utbildning etc. Och med stor sannolikhet ligger dessa som OK från dig, till Facebook och därigenom även till alla Facebooks kunder, att få av dig. Men tar du själv bort detta ok så försvinner informationen offentligt.

Innan jag drar igång: jag är ingen IT-konsult utan jobbar med påverkan. Så jag kan inte hjälpa er mer än i det här inlägget. Mailar ni frågor får jag vänligt men bestämt hänvisa till internet.

  1. Gå in på din egen FB-profil och klicka “Sekretessgenvägar”
  2. Klicka sedan “Fler inställningar”
  3. Då kommer du du till den här listan. Längst ner finns det du söker.

Där ser ni Appar och Annonser. Här kan du rensa rätt mycket. Som ni ser har jag t ex tagit bort all detaljerad information om mig som jag godkänt att FB kan sälja till sina kunder.

Jag hade liksom ni ingen aning om vilka intressen jag tydligen klickat i att jag har och i mitt fall, varför jag till exempel tydligen angivit “Sport” som ett. Men klickar ni på de små prickarna vid varje ämne tar ni bort intresset. Jag har nu inga intressen. Som jag vill att Facebook registrerar alltså. I verkligheten har jag givetvis massor. Politik, som ni ju fattat för länge sedan. Men även trädgård och matlagning är jättestora intressen. Nu vet ni det. Men inte Facebook.

Man kan under Appar hitta den här rutan “Plattform” och avaktivera allt direkt. Ni kan sedan, när ni vill, godkänna app för app att få tillgång till er info. Om ni vill. Men genom att direkt avaktivera kan ni ta bort alla appar som ni har FB-inloggning för. Mitt tips är låta bli denna helt och hållet som sagt och där det går logga in via mail eller “skapa konto”.

Under “Appar som andra använder” finns samma ruta som för annonsörer och där kan ni också kryssa av all er information.

Slutligen kan ni rensa telefonens surfdata då och då. För alla kakor ni tillåter är också ett sätt att ha koll på vad du gillar, vilka sidor du besöker, hur länge etc. Det är bra att rensa dessa då och då både på datorer och mobilen.

Till sist vill jag avsluta med att säga: 

Facebook blev lurade av Cambridge Analytica. Vilket innebär att de måste hitta sätt att undvika att bli lurade i framtiden. Men ATT de kunde bli lurade är också användarnas fel för om alla tänker som de flesta och struntar i att kolla de här inställningarna, glatt laddar ner varje meningslöst test som finns och därmed bjussar alla möjliga på all information, då erbjuds ett smörgåsbord till lurendrejare helt lagligt. Ni har sagt ja i era inställningar. Ni accepterar användarvillkoren både på FB och på appar och tester. Ni bidrar till att informationen lagligt läcker.

De har inte hanterat skandalen perfekt heller men att därför gå på mediaspinnet om Facebooks ondska är ett långt hopp. Eller att köpa att sociala medier generellt påverkar något lands valutgång. Det påstår folk av diverse skäl men några bevis finns fortfarande inte för att någon annan hade vunnit i t ex USA utan just den här kampanjen.

Var inte naiva med er information men skyll inte allt på Facebook. 

Svensk media har redan börjat använda skandalen för egna syften. Genom att utmåla kanalen som ett stort hot mot demokratin, inte minst i kommande val, finns en hävstång in till politikernas intresse och beslutsfäighet. Jag klandrar inte dem men ni som mediekonsumenter måste ta på er de källkritiska glasögonen även gentemot traditionell medias bakomliggande syften.

Och var bara allmänt kloka när det gäller allt digitalt. Med sunt förnuft kommer man långt. Det finns ingen anledning till digitaliseringspanik. 

Lycka till.

Uppdatering 24 mars:

Dagen efter detta inlägg skrevs hade Svenska Dagbladet (Scbibstedt-koncernen) detta på omslaget. Så nu har även denna mediekoncern gett sig in i kampanjen mot Facebook och Google.

……………..

Stöd mitt arbete, bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244 

Backa bokprojektet “Pampens historia

En kommentar
  1. Vänstern som har raka rör genom MSM når, ja dränker alla i sin propaganda. Högern har inte detta och måste göra sådana här kirurgiska angrepp. Det är naturligtvis smart men det ändrar inte det som Steve Bannon kallar “culture”. De punkmarkerade högermänniskorna blir understödda och uppmuntrade vilket är bra. Men problemet med globalilstmedia, som infiltreras underifrån av antifanter och styrs överifrån av ett ägarkotteri av vänsterliberala oligarker förblir ett gigantiskt samhällsproblem i hela västvärlden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *