Arbetsförmedlingens anställda går på knäna

Som jag skrivit har myndigheten Arbetsförmedlingen själva tagit emot över 300 personer i de beredskapsjobb som regeringen nu tvingar alla myndigheter att fixa för att nyanlända ska flyttas bort från arbetslöshetsstatistiken till sysselsatta. Så att de 2018 kan säga att de “fixat jobben”.

Men någon ska ta hand om dessa 300 personer som inte kan språket, kulturen etc. Enligt uppgifter jobbar minst 35 personer av dem på IT-avdleningen.

Och IT-systemet på Arbetsförmedlingen fungerar allt sämre vittnar anonyma anställda. Sedan har Arbetsförmedlingen någon slags rekord i usla upphandlingar så det är givetvis inte något som direkt underlättar.

Att så många anställda på Arbetsförmedlingen tvingas ta hand om nyanlända som varken språket eller hur saker fungerar och dessutom ska fixa regeringens valkampanj tär och många får allt högre arbetsbelastning.

Så stor att huvudskyddsombudet faktiskt anmält Arbetsförmedlingen till Arbetsmiljöverket.

Enligt den fackliga tidningen Publik anmäldes myndigheten i december och nu måste ledningen ha en handlingsplan för att komma tillrätta med arbetsmiljöproblemen.

I januari ska Arbetsmiljöverket avgöra om myndigheten måste skyddsstängas.

Redan 2016 larmades det om att arbetsmiljö kraftigt försämrats på Arbetsförmedlingen. Enligt en undersökning som fackförbundet SSR gjorde då tillsammans med Saco sa 47 % att de var mer missnöjda med arbetsmiljön än året innan.

6 kommentarer
  1. Mindre än 10% av de lediga jobben förmedlas av Arbetsförmedlingen läste jag i en av våra största tidningar.
    Kostar det inte mer än det smakar?
    Fick Emma Lennartsson sitt nya jobb via arbetsförmedlingen?
    Eller Abdul Amahn som jobbar svart på den lokala pizzerian?
    Tack Rebecca!
    Trist att du klev in i ett parti som gör upp med sossarna när det kniper.

  2. Min tonåring går på Arbetsförmedlingen, han har ett fysiskt funktionshinder vilket gör att han inte kan ta vilket jobb som helst.
    Det hela är ett stort skämt, det är riktigt illa. Första gången jag följer med honom dit kommer en utländsk man fram med en kölapp åt oss. Vet inte riktigt vart vi ska så jag frågar men han kan inte svenska och hämtar då en annan…. som inte heller kan detta landets språk tillräckligt för att förstå min fråga. Vi blir skickade till den tredje personen som i alla fall förstår vad vi säger även om hon har mycket kvar att lära. Får vänta på att träffa den fjärde personen som är handläggare och som är svensk. Gissningsvis den enda av dessa personer som är anställd på “riktigt”.
    Innan vi går hittar vi kölappsapparaten gömd bakom en vägg…det är alltså dit mannen går för att hämta lappar åt alla som letar efter en lapp att ta. Ett typiskt Sossejobb……
    Min son blir efter 3 månaders väntan “satt i åtgärd”. Åtgärden är lika skrattretande som mannen med lappar. Han får gå till 2 olika kvinnor som jobbar på ett företag som Arbetsförmedlingen anlitat för att hitta en praktikplats/jobb till min son. De ska inte träffa honom samtidigt trots att de jobbar i samma lokal utan den ena en timme första veckan och den andra en timme nästa vecka. Detta ska alltså pågå i månader tills de klurat ut vilken praktik/arbetsplats han passar på. Nu är det inte så att han inte vet vad han vill göra utan talar omgående om vilka ställen han kan tänka sig att praktisera på. Men då får vi höra att de inte kan skicka honom någonstans förrän de lärt känna honom. Vilket tydligen kommer ta väldigt lång tid. Det ska tilläggas att min son har ett fysiskt funktionshinder och alltså inte på något sätt är förståndshandikappad, tvärtom är han väldigt smart vilket gör att allt detta blir ännu jobbigare.
    Nu är alltså min son i en “åtgärd”…. en j_____t deprimerande sådan.
    Finns mer att berätta om detta ….

  3. Arbetsförmedlingens personal går på knäna.
    Om de bör sig framåt kan de tacka Allah för att de fått så mycket jobb.

  4. Jag är inte det minsta förvånad. Att hela tiden tvingas jobba för att en hopplös situation ska upplevas så lite dålig som möjligt av omgivningen tar förr eller senare knäcken på vem som helst.
    Vi har sett liknande hända på bl.a. Migrationsverket tidigare och sannolikt är även Postnord där inom kort.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *