Hamnarbetarförbundet – en pust från 30-talet

Det är strejk i Göteborgs Hamn sedan över ett år tillbaka.

Hamnarbetarförbundet avd 4 strejkar. För att ni ska förstå vad det hela handlar om gör jag här ett kort referat av vad alla deras konflikter, för de är så många att de knappt går att räkna, går ut på:

  1. Hamnarbetarförbundet (som inte är LO) vill ha ett eget kollektivavtal trots att LO:s Transportarbetarförbundet är den part som förhandlar avtal i hamnarna
  2. De vill också ha bättre betalt och bättre villkor än LO-medlemmarna
  3. Hamnarbetarförbundet strejkar

Och upprepa gång efter gång sedan 1973.

I Göteborg drev först Göteborgs kommun hamnen men den gick så mycket back att man först bolagiserade den för att komma till rätta med problemen. 2012 skrevs ett 25-årigt avtal med APM Terminals AB för att bedriva själva verksamheten i hamnen, medan Göteborgs Hamn AB fortsatt äger själva kajerna och infrastrukturen kring hamnen.

1972 så bröt sig ett gäng ur Transportarbetarförbundet, som är LO-förbund och organiserar just folk i transportsektorn. Men inte alla alltså. Många hamnarbetare, exempelvis 85 % av de som jobbar just i Göteborg, är med i Hamnarbetarförbundet istället. Men det är Transportarbetarförbundet som förhandlar med arbetsgivaren om kollektivavtal och är fortsatt så. Och de som är med i Transport har därmed fredsplikt. De har alltså inte strejkat när Hamnarbetarna gjort det.

Men Hamnarbetarförbundet är alltså inte bundet av fredsplikt för att de inte har kollektivavtalet med arbetsgivarna och enligt den svenska modellen är det ett kollektivavtal som gäller.

Detta gör att det är vilda västern i landets hamnar eftersom Hamnarbetarna alltid gör som de vill och de gillar att strejka och bråka för bråkandes skull.

1988, som inslaget är filmat ifrån, visar att det var strejk redan 1972. Då krävde nya Hamnarbetarförbundet att de skulle få förhandla eget kollektivavtal med arbetsgivarna. Transport sa nej. 1980 var det strejk igen, av samma skäl.

//www.youtube.com/watch?v=G3vT1Ebc4rU&app=desktop

1988 bolagiserades Göteborgs Hamn, från att ha varit en kommunal verksamhet till att bli ett aktiebolag ägt av Göteborgs stad. De gick nämligen 30 miljoner back och att bolagisera var ett sätt att komma till bukt med problemen. då strejkade Hamnarbetarna igen, för att få ett eget avtal.

Ordföranden då hette Hans Kindgren, som fortfarande är aktiv som jag förstått det. Han jobbar just i Göteborg och för “hamnfyran” som Göteborgsavdelningen av förbundet kallas.

Idag heter ordföranden Eskil Röner och har jobbar inte själv i Göteborg utan i Helsingborgs hamn. 

Han förklarar enkelt varför Hamnarbetarna inte är ett vanligt förbund utan en rest från 30-talet:

Alla nyanställda, och det här gäller alla hamnar, tvingas in i ett fackförbund vare sig man vill det eller inte. 

Bara för att ni ska förstå att inte strejken i Göteborg är något unikum utan tvärtom, de strejkar nästan varje år.

Jag har inte en komplett lista för strejkerna i internets barndom är rätt svåra att jaga rätt på.

Men de strejker jag vet att de genomfört sedan 1972 är följande:

Man valde läge medvetet för att paja så mycket som möjligt – när SAF och LO var överens, hamnarna var fulla och det var nära sommaruppehåll slog man till.

  • 1980 – strejk för att få teckna eget kollektivavtal
  • 1988 – strejk för att få teckna eget kollektivavtal och protest mot bolagisering av hamnen i Göteborg
  • 1996 – sympatiblockad med strejkande i Liverpool: man blockade ACL:s båtar ett helt år

  • 2001 – sympatistrejk. De anmäldes till Arbetsdomstolen för detta.

  • 2009 – Hamnfyran i Göteborg strejkar igen, efter 2 år lång konflikt. Återigen kräver de kollektivavtal trots att detta redan finns, mellan arbetsgivaren och Transportarbetarförbundet

  • 2009 – sympatistrejk av Helsingborgs hamn för Hamnfyran i Göteborg
  • 2010 – blockad av Israeliska gods och fartyg. En ren politisk aktion, där de använde sin maktposition i hamnen för att driva personliga åsikter. Men så är Hamnarbetarna mycket tätt kopplade till Vänsterpartiet, vilket jag ska visa i ett annat inlägg.

2011 åkte en av Hamnfyran mest aktiva personer, Erik Helgesson, själv på Ship to Gaza. 

Den sista strejken rullar alltså vidare nu, 2017. 

Som vanligt, sedan 45 år tillbaka, handlar det om att Hamnarbetarna kräver att företaget ska skriva två kollektivavtal trots att den svenska modellen är ett.

Ett hängavtal skulle ge dem samma sorts rättigheter i stort men se, de vill inte förbundet ha. För tecknar de hängavtal får de inte strejka när de vill.

Har ni noterat att detta aldrig verkar handlar om pengar?

Bara makt.

Det finns ett bra skäl: de tjänar redan 50 000 kronor i månaden, om man räknar in OB och övertidsersättningar. Vilket man måste eftersom jobbet för alla sker på framför allt det som facken kallar “obekväm arbetstid”, vilket handlar om kvällar och helger. Som vi som driver eget kallar normal arbetstid.

Men är man anställd och har kollektivavtal får man OB-tillägg.

50 000 kronor i månaden för att utan att ha någon utbildning mer än högst gymnasium jobba med något som ändå måste betraktas som ett enkelt jobb i dagens samhälle – lossa och lasta gods av och på fartyg och lastbilar i hamnar. Ett viktigt jobb för att transporterna sker mycket till havs, men ändå ett enkelt jobb i bemärkelsen att det inte kräver särskilda kvalifikationer.

En nyexad gymnasielärare med 5 års studier inklusive 400 000 i studieskulder får ca 27 000 i ingångslön.

Några av kraven, förutom det gamla vanliga avtalskravet, är att just Hamnfyran ska få fler TV-kanaler till sitt fikarum och finare avtackningspresenter när de slutar.

Det gäller att välja de stora striderna. Men tjänar man redan 50 000 papp i månaden är det ju förståeligt att man får börja hitta på krav allt eftersom, som TV-kanaler.

Hamnarbetarförbundet använder hamnarna som sin egen lekstuga för att liksom gangsters demonstrera sin makt.

Hamnen i Göteborg har förlorat 100 miljoner första halvåret 2017, vad summan blir totalt 2017 är inte känd ännu.

De tvingar alla nyanställda att gå med i förbundet, det heter valfrihet men i själva verket mobbas alla som inte går med i just Hamnarbetarförbundet ut på många arbetsplatser, framför allt i Göteborg. Många som anställs är lojala från början för det är polare, släktingar och barn som börjar jobba där.

Och allt sedan man bildade förbundet har man mycket nära band till Vänsterpartiet. Det är därför man kan utnyttja hamnen som politisk aktions-plattform för andra frågor, som hatet mot Israel. 

Läs i nästa inlägg om när jag kartlägger deras historiska och nuvarande band till kommunisterna i Sverige.

…………………………….

Stöd mitt arbete, bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244 

5 kommentarer
  1. apropå 50.000 i månadslön. En polis jag känner gick nyligen i pension efter 40 år som polis. Hans slutlön var då 38500 kr mån. Att jobba med människor har väl aldrig varit direkt lönsamt. Att köra sopor och lasta av/på båtar verkar klart mer lönsamt. Dessutom slippa studieskulder.
    Fler TV kanaler? Är de inte där för att jobba?

  2. Rebecca,
    Jag följer slaviskt din blogg och är ofta imponerad av din klarsynthet och din förmåga att ta fram fakta. Men i detta inlägg noterar jag att det finns ett faktafel. Samma fel förekommer i andra medier och jag antar att det är därför du gör samma förenkling (dåliga källor). Den verksamhet som Göteborgs hamn har lagt ut på entreprenad till APM är containerverksamheten. Energihamnen drivs tex. fortfarande i hamnens egna regi (en ganska stor del av verksamheten i hamnen). Sen kan man ju stilla fråga sig om anledningen till både bolagisering och outsourcing verkligen var dålig lönsamhet. Det var nog ganska tungt för sossarna i Göteborgs kommun att misslyckas med att bedriva verksamhet pga facklig intervention, men detta är givetvis ren spekulation från min sida. Tack för en bra blogg ( lita inte på GP)

  3. Enligt en branschtidning fraktar t.ex. SKF 40% av sin produktion med lastbil till Hamburg och skeppas därifrån. 130 mil tur och retur, vilket gör varorna dyrare. Inget från SKF går via Göteborgs hamn. APM uppger att fraktvolymen har minskat med 30% eller motsvarande 70000 containers sedan förra året. 25% av hamnarbetarna är frånvarande varje dag, vilket kostar APM 4 miljarder per år. Ett alternativ som Västsvenska Handelskammaren föreslår är att terminalen stängs och ny personal anställs när den kan öppnas igen. Hur det blir på längre sikt, om företag istället flyttar produktion till andra länder om inte leveranserna fungerar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *