Vallöftet som sålde ut rikets säkerhet

Det är något i IT-skandalen hos Transportstyrelsen som har skavt hos mig. Jag har skrivit om det, gjort tidslinjer och försökte precis som många i somras bena ut vad som hänt.

Sedan kom fokus på först en Löfven som arg som ett bi tvingades förödmjukad sparka två av sina ministrar men som sedan vägrade Hultqvist, som Centern i sin tur skapade en Allians-spricka för. De stod i juli och ville fälla honom, några veckor senare ville de inte det längre. För att Hultqvist är populär, något annat sätt går det inte att tolka dem.

Men vi har fortfarande mycket frågetecken vad gäller skandalen och den är på inga vägar utredd.

Det som skavt är att Näringsdepartementet tryckte på.

Maria Ågren vittnade för Säpo att just Näringsdepartementet krävde att projektet skulle genomföras utan förseningar. 

Varför då?

Varför var det så viktigt att ett stort komplicerat IT-projekt genomförs exakt på tidplan så att man var beredd att acceptera “avsteg från lagen” och struntade i säkerheten?

Jag tror nu att jag har hittat svaret på denna fråga. Ni får bedöma själva vad ni tror hänt här efter jag redogjort för vad jag tror.

Det är viktigt med tidslinje för att förstå när saker hänt och hur de påverkat varandra. En av många sådana publicerade Sydsvenskan den 26 juli 2017.

Men den är ofullständig. De har missat flera viktiga punkter.

Den 10 november 2014 blir det offentligt att en stor offentlig upphandling var på gång på Transportstyrelsen, i storleksordningen 800 miljoner. Ett gigantiskt projekt. Det var Computer Sweden som skrev om det först. 

I den artikeln beskrev de också förutsättningarna för det stora projektet.

Den 23 februari 2015 utser Stefan Löfven sin första generaldirektör som statsminister. Det är Maria Ågren.

Den 13 mars 2015 vinner Fujitsu upphandlingen för transporten, värt 60 miljoner kronor.

Sedan, som Sydsvenskan beskrev, vinner alltså IBM upphandlingen i april 2015.

Affären löper mellan 2015 och 2020, med möjlighet till förlängning i 2 plus 2 år, det vill säga till 2024 som längst.

Men själva transporten av data gjorde Fujitsu och det projektet skulle vara klart i december 2016.

Parallellt med upphandlingen tillsätter regeringen ännu en utredning. Denna gång om ett bonus malus-system för personbilar och andra lätta fordon. Den 28 maj 2015 togs beslutet, med redovisning den 29 april 2016.

En snabbutredning alltså. IBM hade vid tidpunkten redan börjat jobba, Fujitsu med som fick kontraktet redan i mars det året.

För bonus malus var ett vallöfte. Framför allt för Miljöpartiet.

Den 17 maj 2014 gjorde DN en rundringning och ställde lite frågor om vallöften gällande trafiken.

“Vi vill omgående införa bonus malus”

Förra chefen för just Näringsdepartementet Annie Lööf gick också till val på bonus malus. Det lovade hon i sitt sommartal innan valet 2014.

När de rödgröna vunnit valet och bara 2 dagar innan den nya regeringen presenterades den 3 oktober 2014 skrev Miljöpartiet på sin hemsida:

“Under mandatperioden ska användningen av fossila bränslen tydligt minska”

“En ny miljöbilsbonus införs för bilar med liten klimatpåverkan, ett Bonusmalus-system i enlighet med SOU 2013:83”

Den utredningen tillsatte för övrigt Alliansen för att Centern drev på om det.

Maria Ågren vittnade under våren 2017 i förhör med Säpo angående att Transportstyrelsen riskerat rikets säkerhet genom att strunta i säkerhetsklassningen att just Näringsdepartementet inte accepterade några förseningar, att departementet redan hösten 2015 informerades om lagbrotten men ändå drev på.

På Näringsdepartementet satt Mehmet Kaplan för Miljöpartiet som digitaliseringsminister, nu heter den ministern Peter Eriksson. Att införa Bonus malus var en av Miljöpartiets kärnfrågor och de tänkte inte låta något stå i vägen för den att införa dem.

Men problemet var att ett sådant system kräver detaljerad information om alla bilar. Hur ska man annars kunna räkna ut vad varje person ska betala? Skatten är kopplad till informationen som Transportstyrelsen har i sina databaser om vilka personer som äger vilka bilar.

Det var på grund av bonus malus som fick Näringsdepartementet att, med uppdrag från regeringens andra parti framför allt, driva på så hårt det gick att outsourcingen höll tidplan.

Annars skulle inte bonus malus kunna genomföras innan nästa val, i september 2018. Vilka genvägar som därför togs för att klara tidplanen vet vi nu – säkerheten ignorerades och tre lagar bröts. 

Och tack vare att man struntade i säkerheten och därför kunde få igenom projektet kunde så regeringen den 3 september 2017, när skandalen kring projektet fortfarande inte är utrett ännu, äntligen få meddela att bonus malus hinns med att införas denna mandatperiod. Men det var på håret.

Den 1 juli 2018 börjar systemet gälla. Två månader före valet. Men Miljöpartiet kommer kunna säga att de åtminstone levererade några av sina storslagna planer, nu när fixa skolan på 100 dagar, stänga Bromma flygplats, lägga ner Förbifarten och så vidare inte funkade.

Som ni kan se ville sossarna och Miljöpartiet först att samtliga bilar skulle chockbeskattas.

Men den tanken fick de skrota när de började tänka på hur populär en sådan reform blir för alla väljare som har bil, framför allt just de som har gamla bilar, och hur villiga de skulle bli att rösta på något av dessa partier bara två månader efter skattechocken.

Alltså nöjde de sig denna gång med att “bara” höja skatten för nya bilar, så mycket som en tredubbling för lite större familjebilar som körs på diesel till exempel. En sådan som jag själv kör.

Att bara beskatta nya bilar är dessutom bra för den inhemska bilindustrin för de har hög profil i just miljösegmentet och ett bonus malus kan säkert ge Volvo mer försäljning.

Som ni kan se i beskrivningen kräver den här uträkningen att IT-stödet för systemet fungerar. Vilket det åtminstone nu gör när IBM tagit över driften från Trafikverket, där systemet begränsades av vad man kunde göra inom deras system. Outsourcingen var inte bara en flytt utan också en uppgradering.

Så sålde alltså Socialdemokraterna och Miljöpartiet ut rikets säkerhet. .

För att införa ett vallöfte innan valet 2018.

Det är den slutsatsen jag tycker man kan dra här. Något skavde. Det var detta.

 

Uppdatering:

OM nu inte systemet uppgraderades utan verkligen bara flyttades så gäller slutsatsen ändå.

För att outsourca IT för att spara pengar på olika myndigheter var ett beslut som togs under Allians-regeringen redan och något alla myndigheter fått information om. När avtalet med Trafikverket löpte ut valde därför Transportstyrelsen redan innan valet att säga upp det för att just oursourca. Beslutet att lägga ut IT:n var alltså redan fattat. Att införa bonus malus var dock ett beslut som regeringen Löfven fattade. Men att införa ett bonus malus-system när outsourcingen inte var klar är svårt eftersom skattesatserna bygger på beräkningar som måste göras med data i det systemet. Alltså drev Näringsdepartementet på för att få klart de delar som behöver vara klara för att ett bonus malus-system ska fungera rent tekniskt innan valet. De lyckades uppenbarligen med två månaders marginal eftersom bonus malus inte börjar 1 januari 2018 utan först 1 juli 2018.

KU-anmälningarna mot Alliansen är för övrigt ett skämt. Att outsourca drift är inget konstigt beslut men att generaldirektören medvetet bryter mot tre lagar för att få det gjort är det konstiga. Att försvarsministern, inrikesminister, infrastrukturministern, hennes statssekreterare, Löfvens sekreterare, styrelsen för Transportstyrelsen, internrevisorn, IT-chefen, Säpo, Must, fan och hans moster visste att lagar brutits och rikets säkerhet äventyrats men valde att genomföra projektet utan stopp och inte informera statsministern är det riktigt konstiga. Att då skylla ifrån sig på Alliansen och deras initiala beslut att flera myndigheter borde outsourca IT innan man tillträdde är bara pinsamt.

18 kommentarer
  1. *****
    5 stjärnor! Ännu ett snyggt grävjobb, stort tack för det Rebecca och hoppas verkligen nyhetesmedierna presenterar detta lika rakt och ärligt, vilket jag iofs har svårt att tänka mig så som deras politiska färg ser ut på redaktionerna.

  2. Fantastiskt igen. Hur kan detta ha undgått alla de stora media, inkl. Vår statliga SVT& SVR. Du ska ha stora Journalistpriset. grattis. Nu är det kristallklart varför allt detta skedde.
    Skulden ligger på miljöpartiet.Det förklarar nog varför SVT &.media ” Missat” detta.

    1. Svensk media är ett skämt. Därför har dom missat det eller så har dom blivit pressade att inte skriva något.

      1. Om bara svenska journalister och övriga på redaktionerna, och inga andra, haft rösträtt skulle MP haft 60% av rösterna, och alltså egen majoritet. Det är därför inget märks om detta i media.

  3. En bukett blommor till Dig. Kör inte slut på Dig.
    Undran: Som jag läser får man betala mellan 95- 140 gram kronor 82.
    140 + betalas kronor 107.
    Efter 4 år betalas kronor 22.
    Vem köper en bil vars driftskostnad/beskattning ger ekonomi vid år 4? Vad vet vi om hur det låter då? Som vanligt blir deet” tyvärr, det har inte gått riktigt som vi ville”etc.

    1. Det är väl jättebra att lova att om 4 år går den ner igen… då får man ju 4 år på sig att hitta på skäl för att ytterligare beskatta ägandet av ett fordon…
      Hade man velat minska på bränsleförbrukningen så hade man ju beskattat bränslet – men det är inte det som är huvudsaken. Vänstern vill helst ha in mer pengar till skattekassan och helst på ett sätt som slår på medelklassen, för där finns mest folk.
      Hade man varit för miljön så hade all miljöbelstning lagts på olika bränslen för då hade effekten slagit på alla motorfordon som tankas i Sverige… nu blir det en skatt på bilägande oavsett om bilen används eller ej… en törstig bil som körs 50 mil om året skall vara dyrare att äga än en bil som körs 3000 mil om året – hur kan det kallas en miljöväxling? Jag kallar nog snarare det för en “avundsjukeskatt”…

  4. Men bonus malus gäller ju bara nya bilar, inte retroaktivt. Att ha koll på vilka bilar som nu ägs av vem är alltså inte relevant, det räcker att från köpeögonblicket 20180701 och framåt ha koll på de som införskaffas. Dessutom betalas premien ut sex månader efter första registrering, dvs från 1 januari 2019 (efter valet). Huvuddelen av de bilar som omfattas är skrivna på juridiska personer, inte privatpersoner som det verkar i din skrivning.

  5. Jag gillar verkligen dina gräv – men bilars CO2 utsläpp per kilometer har funnits regade sedan lång tid tillbaka i systemet. Jag vill inte paja festen på något vis.

    Bilar med lågt C02 värde har klassats som miljöbilar sedan några år tillbaka, äldre bilar har beskattats efter vikt, lite nyare efter CO2 osv så jag tror att du skall kolla igen om tesen håller. Personligen tror jag att det var flyktingkrisen som fullständigt lamslog regeringen på alla plan under den aktuella perioden.

  6. Ett klipp från sammanfattningen:

    Vårt uppdrag

    Vi har haft i uppdrag att se över lagen (2001:558) och förordningen (2001:650) om vägtrafikregister och deras funktion i dag, för att föreslå mer ändamålsenliga regler. Huvudsyftet är att förenkla, modernisera och effektivisera regelverket.

    Vi har även haft att utreda en del frågor särskilt. Bl.a. hur skyddet för personer med skyddad identitet ska kunna upprätt- hållas, möjligheten att överföra uppgifter och personuppgifter till utländska aktörer på grund av gemenskapsrättsliga regleringar och hur rättelse av felaktiga uppgifter ska kunna göras

    //www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/statens-offentliga-utredningar/transportstyrelsens-databaser-pa_GYB376/html#totop

    Otroligt om inte alla känner till detta, finns mer om du vill ha.
    Men helt klart framgår det att det handlar om utländska aktörer, och det är

  7. Står det verkligen rätt.
    ” * För bensin och dieseldrivna fordon tas en förhöjd fordonsskatt (malus) ut under…….
    …. 82 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, ….”
    82 kronor per gram per kilometer utöver 95 gram, det blir ju 820 kronor per mil per gram . En normalbilist kör väl någonstans mellan 1500 och 2000 mil/år .
    En ny Renault Captur, för exempel, med den minsta och bensinsnålaste motorn har en bensinförbrukning på 5,1 L/mil (enl Renault) blandad körning. Koldioxidutsläppet är 113 gram/km.
    Det blir en himla massa pengar. Att bo på landet och ha en ny bensin eller dieselbil är ju bara inte att tänka på.
    Hoppas innerligen att jag har fått kortslutning I kontoret däruppe och räknat fel!
    Men det är väl miljöpartiets målsättning, att få bort alla bensin/diesel bilar. Koldioxid är ju livets gas. Plantera träd I våra städer I stället.
    Sen kan man ju undra varifrån vi ska ta elen och ladda våra bilar med under de kalla vintermånaderna. Kanske måste vi bygga nya kolkraftverk.

  8. Både S & Mp Politiker är beredda att sälja ut Sverige – bara de får sitta vid makten !
    Att Mp fått driva sina tokiga ideer utan konsekvensanalys visar sig igen & igen !
    Undrar om någon på Mp & S kalkylerat hur mycket deras politik bidrar till ökad skuldsättning då få familjer har råd att köpa bil kontant ? Eller hur mycket deras vansinniga politik egentligen påverkar den globala miljön positivt ? Eller vad f-n gör en bonde på landet som nte kan ta T-banan till jobbet ! OSV OSV
    Parallell med idiot-invandringen för att den feministiska regeringen var godast i världen och behövde välavlönade platser i UN. Alla experter, UNHCR & Hans Rosling säger att hjälp ges bäst och effektivast på plats.

  9. Åhhhhh stora journalistpriset och Nobelpriset till dig Rebekka.
    Du skriver precis exakt det vi vill höra.
    Du är bara så jävla bra att man nästan får tårar i ögonen, åhhhh så bra så bra.

  10. Jag tycker historien om Fujitsu är ett onödigt sidospår, att migrera program från stordator till .net har inget direkt med outsourcing att göra. Men annars bra gräv!

  11. Obegripligt. Vi har ju bränsleskatter. Dessa innebär ju att man skattar efter förbrukning. Varför skall den som har en törstig bil men knappast kör straffas? Som kanske gör av med mindre bränsle än en bränslesnål bil. Lätt som en plätt att administrera.

  12. Instämmer med Marcus ovan: “Du är bara så jävla bra att man nästan får tårar i ögonen, åhhhh så bra så bra.” Så är det. Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *