SvD fortsätter att göra smygreklam

Svenska Dagbladet Näringsliv, som jag tar upp som ett exempel på tidningar som tyvärr allt för ofta blandar ihop News och Views i sin Näringsbilaga och därmed skapar mer agendasättande journalistik än rapportering, fortsätter att göra smygreklam för koncernbolag.

Jag har visat att de har en historia av det och idag har det hänt igen. 

I deras nyhetsdel i SvD Näringsliv kan man idag läsa den här rubriken:

I ingressen står Christina Söderberg benämnd som sparekonom, utan tillhörighet till bolag.

Men senare i texten framgår det att hon jobbar på Compricer. Ingen annan är heller intervjuad än just Compricer, till exempel marknadsledande Pricerunner. För Compricer är uppstickaren och är nummer två.

Artikeln intervjuar alltså bara en person, som av en händelse också säljer just den sortens jämförelser av fonder som artikeln tycker att läsarna ska göra. Man skulle nästan kunna tro att SvD Näringsliv skulle önska att läsarna i nästa steg just går in på Compricers hemsida och jämför fonder. Tycker inte ni?

Och det är precis vad de vill. 

För Compricer är ett systerbolag i koncernen Schibstedt

Det här är inget annat än en ren annons för Compricer. 

Beklämmande att en seriös tidning som Svenska Dagbladet inte kan avhålla sig från tjuvknep och på bästa nyhetsplats i sin näringsdel helt oförblommat göra reklam för systerbolaget. 

Och så är de förvånade över att folk tappar förtroende för traditionell media. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *