Miljöpartiet – hallå?

Genom hela Transportstyrelseskandalen har en faktor helt uteblivit. På alla presskonferenser, yttranden från regeringen etc. Miljöpartiet.

Vi har en regering som består av två partier. Inte ett, som maktpartiet Socialdemokraterna är vana vid. Utan två. De ansvarar gemensamt för regeringens politik. 

I regeringen sitter följande Miljöpartister:

Ändå har ingen av dem varit med och tagit ansvar för det inträffade.

Faktum är att Miljöpartiet gjorde sig själva oanträffbara när det hände.

Men av MP:s ministrar har vi alltså en person, Peter Eriksson och hans företrädare Mehmet Kaplan, som är IT-minister. Eller digitaliseringsminister som det så fint kallas just nu. Sedan har vi Per Bolund som alltså delar departement med Anna Johansson och under departementet ligger alltså Transportstyrelsen. Och till sist har vi Isabella Lövin. Vice statsminister.

Hon uttalade sig till slut. Inte med ett enda ord kommenterar hon sitt eget ansvar eller sin regerings ansvar utan skyller allt på Anna Johansson som då fått sparken redan. Istället skyller hon på Alliansen och deras misstroendeomröstningar.

Det finns ju fler personer än statsråden på departementen. Sedan Löven tillträdde har utvecklingen av antal anställda sett ut så här: fler personer till Finansdepartementet, Justitiedepartementet, Kulturdepartementet, Miljödepartementet, Utbildningsdepartementet och……Näringsdepartementet. Nästan 60 personer fler jobbar där än under Alliansen.

Kollar man på vilken sort kan man också se att det är fler chefer, fler handläggare och fler specialister.

I november 2014 skapade Stefan Löfven något som kallas Säkerhetspolitiska rådet. 

I det ingick Åsa Romson, och efter hennes avgång Isabella Lövin. Regelbundna möten skulle hållas, även myndigheter skulle bjudas in.

Den 2 februari 2015 ställde Moderaternas försvarspolitiska talesperson Hans Wallmark frågor om rådet till Stefan Löfven.

Rådet träffas enligt Löfven en gång per månad och där diskuteras “frågor som rör Sveriges säkerhet i bred bemärkelse”. Där ingår även vice statsminister Lövin.

I januari 2016, det vill säga 1 år och 3 månader efter rådet intränades, har ingen i riksdagen fått se de anteckningar från mötena som Stefan Löfven hävdar finns trots åtskilliga påstötningar. Då KU-anmäler Moderaterna Löven.

Senare i debatten svarar Löven att rådet även diskuterar saker som IT-säkerhet. Den 29 mars 2016 ställer Wallmark frågor om just it-angrepp och Anders Ygeman svarar. 

“Som framgår av Hans Wallmarks fråga träffas det säkerhetspolitiska rådet regelbundet för att diskutera en samordnad hantering av frågor som rör Sveriges säkerhet i bred bemärkelse. Vid det senaste ordinarie mötet diskuterades bland annat it-angreppen som drabbat flera svenska mediers webbplatser”.

Ygeman kände till skandalen på Transportstyrelsen redan i januari 2016, Hultqvist i mars 2016. Löven hävdar att han fick information först i januari 2017. Ändå har alltså Isabella Lövin ingen aning. Ingen aning alls om vad som händer. Otroligt faktiskt. 

Ingår ens Miljöpartiet i regeringen mer än formellt undrar man ju om regeringens andra parti inte informeras alls om saker som rör rikets säkerhet och när skandalen briserar inte avkrävs ansvar?

7 kommentarer
  1. Hej Rebecca! Som vanligt bra genomlysning! Men jag vill stillsamt fästa din uppmärksamhet på ett tyrckfel 🙂 En bit ned i redogörelsen när du skriver om Säkerhetsrådet, en mening som börjar “I januari 2016, dvs 1 år och 3 mån efter att det INTRÄNADES” – bör nog vara “inrättades”.

  2. Som aktivister”MP”så är det lätt att se andras tillkortakommande. Men att sen fortsätta sin aktivism när man sitter i regeringsställning. Så är man ett direkt hot mot demokratin. För då slår man neråt, inte uppåt som man är van vid!
    Tack för statistiken om regeringskansliet. Hehe kanske dags att snacka kvotering av kön?
    Lycka till med din fortsatta politiska karriär!

  3. Hej, jättebra att du tar upp det här. En sak bara Rebecca, du skriver “Ändå har ingen av dem varit med och tagit ansvar för det inträffade.”
    Har någon överhuvudtaget tagit ansvar för den politiska härdsmälta vi sett efter transportstyrelsens outsourcinghaveri? Statsministern petade väl två ministrar bara för att skydda riket från en kris och han ville väl inte medge att någon av de petade ministrarna gjort något fel?

  4. Att avkräva ansvar av Miljöpartiet kan man i rättvisans namn göra men det är rätt meningslöst eftersom begreppet inte finns i Miljöpartiets parallella universum.
    Sammanställningen över personalen på departementen är häpnadsväckande. Leker man med tanken att kasta om siffrorna i “Andel kvinnor/män” skulle det bli ett ramaskri som hördes halvvägs till yttre Mongoliet. Chefstätheten är även den slående.

  5. Kan anledningen till att miljöpartiet inte granskas i någon nämnvärd måtta bero på att det är just miljöpartiet och att granskarna- journalisterna allt för ofta har privata sympatier åt det hållet?
    Att miljöpartiet håller tyst är väl egentligen ganska klokt, för vad ska de säga.
    Att kritisera socialdemokraterna är ju lite som att skjuta sig själv i foten och att försvara ett uppenbart fel är ju inte heller det så intelligent.

  6. Hej Rebecca,

    Tack för en utmärkt genomgång, igen…
    Har tänkt på samma sak sedan dag ett i denna röra.

    Dessutom undrar jag varför inte IBM roll i detta nämns och/eller granskas?

    Lite OT, jag noterar en väsentlig majoritet av kvinnliga anställda i samtliga departement, utom i försvarsdepartementet som har en obetydlig övervikt av män.
    Inget problem i sig, det är faktiskt helt okej att kvinnorna tar för sig.
    Man varför i så fall allt detta postmoderna intersektionella tjat om “patriarkatet” och behovet av att kvotera in kvinnor?

    Gustav H

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *