Lövfen, kompisarna och Transportstyrelse-gate


Att vi har den mest inkompetenta regering i manna minne är känt sedan gammalt och någonstans har i alla fall jag bara gått och väntat på en ordentlig praktskandal. För det har varit en tidsfråga givet förutsättningarna.

Nu kom den.

Jag är inte heller förvånad över att Anna Johansson är ansvarig minister. Ett av regeringens absolut svagaste kort, på alla sätt. Framför allt kan hon ingenting om infrastruktur. Men hon har också vid upprepade tillfällen under sin karriär uppvisad synnerligen dåligt omdöme och dålig koll. Lex Kookai-kvittot under Uppdrag Gransknings program om Göteborg stads spenderbyxor i Cannes och fastighetsmässan. Lex Bromander som flög på semester runt hela världen på vår bekostnad. Jag skrev ett helt inlägg om honom och framför allt henne i ”Att göra en Bromander”.

För det var alltså hennes statssekreterare som flög för nästan 1 miljon kronor, som hon inte hade koll på alls och som hon sedan istället för att tvinga honom att avgå sa upp så att han kunde casha in en fet fallskärm.

Nu kan vi lägga till Lex Transportstyrelse-gate på Anna Johanssons digra noll-koll-CV.

Men den här historien började inte i juli 2017, eller i januari 2017 när Generaldirektör Maria Ågren fick sparken under då oklara omständigheter.

Maria Ågren var tidigare GD på SMHI och är civilingenjör. Men hon är också privat något sorts klimataktivist. Hon har i sin ungdom sorterat batterier på soptippar och hamnade så småningom i Norrköping och på SMHI under 20 år, de sista åren som GD.

2009 utsågs hon till GD för Naturvårdsverket av dåvarande miljöminister Andreas Carlgren (Centern). Det viktigaste hon tog med sig som ny GD till Naturvårdsverket från SMHI var klimatengagemanget, sa hon själv i en intervju med Forskning och Framsteg.

Hennes förordnande var 5 år och hon valde att inte förnya utan lät det löpa ut i februari 2015, detta kommunicerade hon redan i december 2014, det vill säga över ett år i förväg.

Hon och Åsa Romson var inte överens om vargfrågan. Romson, som blev miljöminister den 3 oktober 2014, har ett mycket långt engagemang för vargen genom sin karriär och har varit en av de mest tongivande emot vargjakt. Ågren var GD:s som fattade beslutet att vargjakten i fortsättningen inte skulle skötas av Naturvårdsverket utan av respektive Länsstyrelser eftersom de har mer kunskap om just det lokala naturområdet. Beslutet fattades just hösten 2014. Romson försökte stoppa beslutet genom att be landsbygdsminister Sven-Erik Bucht att ingripa men utan resultat. 

Så i december när Ågren i princip sa upp sig visste ju inte hon att Åsa Romson skulle tvingas avgå som miljöminister våren 2016.

Den 23 februari 2015 utsågs Ågren till ny GD för Transportstyrelsen. 

En slags ”klimataktivist” utsågs alltså av den rödgröna regeringen till chef för Transportstyrelsen. Det är lätt att hålla sig för skratt faktiskt. 

I en intervju i ”Vi bilägare” konkretiserar hon miljöengagemanget lite:

I en intervju med Dagens Nyheter som nytillträdd GD pratar Ågren återigen om miljö.

Varför pratar Trafikverket så mycket om miljö då? Och varför rekryteras en person som inte sysslat alls med transporter utan just klimat och miljö?

Läser man i Transportstyrelsens årsredovisning för 2016 får man några svar.

”Transportstyrelsen har ansvar i det nationella miljömålssystemet”

”Vårt arbete är i huvudsak inriktitat på att minska klimatpåverkan…….vi arbetar också med att förhindra spridning av främmande arter som kan rubba den ekologiska balansen i hav och sjöar

Det enda jag kan säga här är: va? Vad menar de? I huvudsak är miljö Transportstyrelsens fokus? Håller alltså Transportstyrelsen på att jobba med att ”förhindra spridning av främmande arter” i naturen? Detta förklarar ändå ett och annat kan jag tycka, inte minst den briserade skandalen.

En annan person som regeringen Löfven utsåg till Transportstyrelsen var Elvy Söderström. I juni 2015 utnämndes Söderström till ny ledamot i viktiga Transportstyrelsen. Hennes meriter? Hon sitter i sossarnas Verkställande utskott. Eller satt, fram till i april 2017. Faktum är att när Löfven inte var närvarande var det Söderström som var ordförande på deras möten.

När hon utsågs till styrelseledamot i Transportstyrelsen tyckte hon själv att hon ”borde läsa på”. Och det är klart, utses man för att man har rätt partibok och sitter i S-ledningen är det ju det man kan bäst. Inte transporter eller vad Transportstyrelsen gör.

Hon kallar sig själv numera för påverkare, det vill säga lobbyist. Det jag också sysslar med.

Söderström har varit kommunalråd i Örnsköldsvik i 20 år för Socialdemokraterna.

Men ännu viktigare: hon är personlig vän med Stefan Löfven sedan många år.

När Löfven är hemma i Örnsköldsvik träffas de. Hon är en av hans personliga vänner, som han prioriterar att träffa i sitt hektiska schema och som han lämnar ansvaret för VU när han inte är hemma.

Hon är lojal. Mot partiet. Mot Stefan, som hon kallar Löfven. Och hon sitter i Transportstyrelsens styrelse. 

En annan av kompisarna som fick uppdrag på Transportstyrelsen är Margot Wallströms närmaste medarbetare under åren i Bryssel, Rolf Annerberg. Den 1 januari 2015 fick han själva ordförandeklubban i Transportstyrelsens styrelse. Som sagt, viktigare än något annat för en socialdemokratiskt statsminister är att personerna har rätt partibok.

Ågren började alltså nya jobbet som GD för Transportstyrelsen, ett område hon inte har någon koll på, i slutet av februari 2015.

Hela styrelsen såg vid tidpunkten ut så här:

Några månader tidigare, i november 2014, skrev Computer Sweden om att Transportstyrelsen hade en stor upphandling på gång. Upphandlingen initierades alltså av Ågrens företrädare Staffan Widlert, som var GD mellan 2009 och 2015 och sedan gick i pension. Men Ågren tog över strax därefter.

Upphandlingen skedde under Ågrens första vår som GD och det var alltså hon som var med och valde leverantör.

Tidigare sköttes IT-driften av statliga Trafikverket men i början av 2014 beslutade de att inte förlänga avtalet.

I april 2015 blev det klart att IBM tog hem jätteaffären.

Men det är inte det första Transportstyrelsen outsourcar. Tvärtom är just den myndigheten bäst på oursourcing faktiskt.

På Transportstyrelsens hemsida ligger en intervju med IT-chefen Daniel Karlsson, där han tar upp just IBM-projektet som en av de aktuella sakerna. Det är inte datummärkt men måste sannolikt skett tidigast hösten 2015, kanske under 2016.

I en annan artikel på deras hemsida beskrivs migreringen av alla körkortsuppgifter och annat som finns i Transportstyrelsens stordator som Nasas månlandning.

Detta är en del av projektet som nu havererat.

Transportstyrelsens rymdkapsel mot månen exploderade kan man säga.

Det framstår också som rejält ironiskt att Transportstyrelsen så sent som i december 2016 upphandlade leverantör för visselblåsartjänst.

En dryg månad innan att generaldirektören fick sparken och sedan utreddes för det brott hon nu dömts för.

En annan sak som så här i efterhand framstår som ett skämt är ett remissvar Transportstyrelsen skickade in apropå just datasäkerhet hos myndigheter.

Det var remiss på den statliga utredningen SOU 2015:23 om Informations- och cybersäkerhet i Sverige. Datumet korrelerar med ungefär då Transportstyrelsen valde leverantör för sin IT-drift.

I remissvaret har Transportstyrelsen vettiga synpunkter och åsikter, som de själva absolut inte lever efter visade det sig.

”Särskilt gäller detta de förebyggande delarna som identifiering, kartläggning och dokumentation av handlar och deras informationsklassning men också kravställning vid upphandling, beställarkompetens och utveckling av standarder. Gemensamma intresse finns också när det gäller konfidentialitet, riktighet, tillgänglighet och spårbarhet”

Det första som hände offentligt i den här soppan var just att GD Maria Ågren plötsligt och utan förvarning ens till styrelsen fick sparken med hänvisning till ”olika syn på arbetet”.

Detta var den 19 januari 2017.

I en intervju med DN bekräftar statsminister Stefan Löfven att han visste redan då vad som hänt.

Att Ågren röjt sekretessbelagda uppgifter, kränkt tusentals människors integritet, äventyrat rikets säkerhet. Ändå gjorde han ingenting. Ågren polisanmäldes. Det verkar vara det som gjordes. 

Brottet kan ge upp till 1 år i fängelse. Eftersom hon erkände kom hon undan med strafföreläggande och slapp också rättegång.

Vad hände då?

Journalisten Emanuel Karlsten läste hela förundersökningsprotokollet och la ut de mest intressanta delarna på Twitter. Därifrån kommer skärmdumparna. Den person i hela soppan som ska hyllas är internrevisorn Annette Olofsson, som försökte slå larm. Hon informerade sina kontaktpersoner i styrelsen. Detta framgår av Säpos förhör med henne 6 december 2016. Alltså samtidigt som Transportstyrelsen upphandlat sin tjänst för visselblåsning ironiskt nog.

Olofsson fick den 23 juni 2015 veta att Ågren tänkte bryta mot tre lagar och mailade därför henne apropå de beslut hon sett och frågade om styrelsen var informerad.

Ågren svarar att hon ”inte tänkt på det”.

Detta är alltså några månader in i projektet för IBM vann upphandlingen i april samma år.

Det är lätt att undra vilka lagar Ågren brutit mot som GD för Naturvårdsverket och SMHI och jag utgår från att dessa myndigheter omgående tar reda på om respektlösheten inför lagen gällt även på Ågrens tidigare arbetsplatser.

På möten den 8 september informerade Olofsson sina kontaktpersoner Ann-Katrine Berglund och Rolf Annerberg, sosse nummer två (vid sidan om den nära vännen Elvy Söderström) i styrelsen som Stefan Löfven placerat där för att även denna myndighet ska maximeras av Socialdemokratisk partibok.

Ordförande Annerberg gjorde……ingenting faktiskt. I själva verket framgår det från Säpos förhör att han inte såg att ”de hade några andra alternativ” än att bryta mot lagen/göra avsteg.

Han visste i september 2015 att de tänkte bryta mot tre olika lagar (det som Ågren kallar ”avsteg”). Det framgår från förhör med Annerberg att regeringen drivit på för att migreringen av data skulle göras fort. Näringsdepartementet är ansvariga för Transportstyrelsen så givet är att den informationen kanaliserades därifrån och att departementet var informerade.

En medarbetare på IT-avdelningen som också förhörts av Säpo sa att till och med han som inte är jurist vet att bara regeringen från frångå säkerhetsskyddslagen.

I Säpos protokoll framgår det att ordförande Anderberg tillika kompis till Margot Wallström att han redan hösten 2015 kände till att Säpo hade synpunkter på hur de hanterade den säkerhetsklassade datan.

Ur förhörsprotokollen framgår också att den erfarna generaldirektören inte själv såg någon som helst anledning till att läsa på om säkerhetsskyddslagstiftningen, trots att hon nu satt som högste chef för en myndighet med just den sortens data. Hon säger att hon inte visste att de hade den datan. Till och med jag vet det. Det är otänkbart att hon inte visste det, alltså kan man tolka hennes svar som just försvar. Hon var ju under utredning och dömdes sedan. Men jag tycker att försvaret är pinsamt. Hon borde stå för att hon struntade i att läsa på. Inte hitta på att hon inte visste att Transportstyrelsen har skyddad info.

Enligt protokollen hos Säpo sa Ågren att departementet var informerade om lagbrotten.

Nu skyller ansvarig minister Anna Johansson på sin före detta statssekreterare Erik Bromander. Ni vet, han som inte var så mycket på kontoret utan mest var ute och flög och roade sig på skattebetalarnas bekostnad? Johansson meddelade då att hon inte visste vad han höll på med (!) och nu skyller hon alltså allt på honom. Episkt.

Självklart har hon vetat det här men givet hur dålig koll hon verkar ha på, ja det mesta, skulle det inte förvåna mig alls om hon inte heller ”visste” att man inte kan göra ”avsteg” från lagen, dvs bryta mot den, vad gäller säkerhetsskyddade uppgifter.

Hon försöker också nu helt tona ner vad som hänt genom att drygt hänvisa till att det inte direkt var nycklarna till kungariket.

Vilka uppgifter är det då som inte direkt är nycklarna till kungariket?

Även körkortsinnehavares sjukdomar inklusive psykiska sjukdomar och diagnoser finns med i det läckta materialet.

SVT berättade om ex-polisen Fredrik som har hemlig identitet för att han jobbade som infiltratör och vars hemliga adress nu alltså är läckt.

Men i en av de få tweets som Transportstyrelsen skickat ut på sitt konto försöker de påstå att Försvarsmakten inte alls haft register på sina bilar hos dem. Fast det inte är det som står i Försvarsmaktens kommentar.

”Försvarsmakten dementerar”

Nej, de dementerar inte alls uppgiften att militära fordon röjts. Utan att inte hela registret röjts. Stor skillnad.

Vilka visste då?

Ja, förutom sossen och ordförande Annerberg som visste redan i september 2015 och struntade i att Säpo ville att de skulle stoppa projektet och öka säkerheten, så visste både försvarsminister Hultqvist och inrikesminister Ygeman om läckorna ett helt år.

Men enligt GD:n Ågren informerade hon alltså departementen redan under hösten 2015. Någon ljuger alltså. Antingen ljuger Ågren i förhören med Säpo eller så ljuger Ygeman och Hultqvist. Att inte ansvarig minister Anna Johanssons skulle veta före våren 2017 är fullständigt otänkbart så hennes lögn är redan solklar.

Varför skulle hennes statssekreterare inte informera henne hösten 2015 om pågående lagbrott och att Säpo velat avbryta projektet tills säkerheten ordnats?

Med stor sannolikhet har även Stefan Löfven, via information på något regeringssammanträde, vetat betydligt längre än det han själv påstår, det vill säga från januari 2017. Skulle försvarsministern och inrikesministern inte informerat Löfven för ett år sedan menar Löfven? Det är ju grava tjänstefel då brotten dessutom rör rikets säkerhet.

Sammanfattningsvis har vi alltså följande scenario:

  • Nye GD:n Maria Ågren, själv klimat och eko-engagerad, anställs utan kunskap om transporter i februari 2015
  • Samtidigt utses Margot Wallströms kompis Rolf Annerberg till ny ordförande och Stefan Löfvens kompis Elvy Söderström utses till ledamot, så att sossarna säkerställer att rätt partibok är med och styr.
  • Upphandlingen inleds redan innan Ågren tillträder, under hösten 2014
  • Anbuden kommer in Ågrens första halvår och i april 2015 väljer man IBM
  • Affären är på nästan en miljard
  • I juni blir internrevisorns varse om att Ågren tänkt bryta mot 3 lagar
  • I september informerar internrevisorn ordförande Annerberg, som då bekräftar att Ågren informerat departementet
  • I november 2015 vill Säpo att projektet avbryts till säkerheten kan garanteras. Det struntar GD och ordförande i och fortsätter med migreringen
  • Våren 2016 påstår Ygeman och Hultqvist att de får kännedom om säkerhetsläckorna och lagbrotten
  • I januari 2017 påstår Löven att han får kännedom om lagbrotten, i samband med att Ågren får sparken men inte med skälet att de polisanmält henne utan då hävdar de att ”de har olika syn på hur verksamheten ska bedrivas”.
  • I juli döms Ågren efter strafföreläggande om brott på sekretesslagen och erkänner, därmed slipper hon rättegång och riskerar inte 1 års fängelse utan kommer undan med böter på 70 000 kr
  • Först nu, i juli, rullas skandalen ut för medborgarna.

Säkerhetsklassad information om militära fordon, hemliga adresser, folks psykiska och fysiska sjukdomar, register över landets alla broar, hamnar och en massa andra uppgifter som i orätta händer kan äventyra rikets säkerhet har hamnat i Tjeckien, Moldavien, Serbien och på andra ställen där IBM har sin verksamhet.

Generaldirektören har blivit dömd. 

Men vår statsminister förnekar att han haft någon som helst koll på detta förrän i januari 2017? Att hans inrikesminister och försvarsminister gått bakom ryggen på honom i över att halvår med information om brott mot rikets säkerhet?

Vi är många som anat att Stefan Löfven tror att vi andra är lite slöa i bollen men här kommer det definitiva beviset. Och beviset för alla som tidigare tvekat att vi faktiskt inte kan ha en statsminister och den usla regering har utsett som inte ens kan garantera vår säkerhet. 

Uppdatering kl. 17.35:

Ny ordförande för Transportstyrelsen är givetvis också en sosse. Anita Johansson, jobbade bland annat åt Göran Persson.

På presskonferensen skyller Stefan Löfven på allvar på privatiseringar. Man baxnar. Även för honom är detta nu något slags inkompetensrekord. Och Anna Johansson skyller på Erik Bromander……..

Inte ett pip om varför Löfven accepterar att hans ministrar går bakom ryggen på honom eller varför han själv petat sig i naveln sedan i januari medan våra säkerhetsklassade uppgifter hamnat i Tjeckien och Serbien.

Copy link