Sanningen-Coop = 1 – 0

 

Jag har tidigare skrivit om rättegången mot Coop och deras oseriösa reklamfilmer “Ekoeffekten” och “Amelia testar ekoeffekten”.

De stämdes av Svenskt Växtskydd, som är organisationen vars medlemmar tillverkar både de bekämpningsmedel man använder i ekologisk odling och konventionell, dvs vanlig odling. För det är inte som många tror noll kemikalier i ekologiskt, bara andra sorter.

För att Coop använt ord som gifter och andra oseriösa påståenden. Och hela undersökningen var dessutom skev eftersom de inte mätte de medel som finns i eko, bara de i vanligt mat. Givetvis sjunker ett ämne i kroppen om du slutar äta det. Om du t ex ska mäta halten alkohol och slutar dricka alkohol och istället dricker kaffe kommer mängden alkohol givetvis att sjunka i kroppen. Men mängden koffein ökar ju. Däremot syns det inte i undersökningen om du inte samtidigt mäter halterna koffein.

Coops försvar: filmerna var inte reklamfilmer. De var “information”.

Idag kom domen. 

Coop förlorade. 

I domen kan man läsa mer detaljerat.

Till exempel att deras kassa försvar att reklamfilmerna, som dessutom vunnit guld i reklam-VM Cannes Lions, inte var reklamfilmer inte är korrekt. 

Coop förbjuds använda en rad formuleringar i sin marknadsföring om vite på 1 miljon kronor.

Dessutom döms Coop att betala Svenskt Växtskydds rättegångskostnader på 1,4 miljoner kronor.

Jag undrar hur nöjda Coop är med sitt eget försvar som de brände över 5 miljoner kronor på som de nu alltså får betala själva. Plus 1,4 miljoner kronor.  

Jag var med på delar av rättegången. Hur detta pinsamt dåliga försvar kunnat kräma ur 5 miljoner kronor när motståndaren gjorde ett bättre jobb för mindre än en tredjedel av kostnaden undgår mitt förstånd faktiskt. Hon är väl en bra säljare.

Men varför jag skrivit om det här är inte bara för att det är kul för de som vann.

Utan för att det är så viktigt att syna sådana här bluffar. Miljörörelsen är nämligen fräck och tyvärr vana att kunna påstå lite vad som helst utan belägg för att de drivs av “den goda saken”. De vill ju bara rädda planeten.

Men spelar man fult ska man åka ut. 

Så dagens vinst är inte bara en vinst för de som stämde utan framför en vinst för alla mediekonsumenter som nu förhoppningsvis i något mindre utsträckning kommer kunna skedmatas med påhittade fakta från olika miljöorganisationer och företag som vill kapitalisera på samma frågor. 

Grattis till oss alla. 

 

3 kommentarer
  1. Hej Rebecca!
    Såg just att SVTnews tog upp COOP…
    5 mille kostade det klavertrampet.
    Kanske lärde de sig något……?
    Utan din blogg hade jag inte haft en aning om denna totalfadäs.
    Stort Tack!!

  2. Jag hakade upp mig på en bisats angående coops kostnader: “när motståndaren gjorde ett bättre jobb för mindre än en tredjedel av kostnaden”. Kan vi veta att de verkligen gjorde ett bättre jobb utifrån informationen ovan? En får ju hoppas att lagen spelar en viss roll för utfallet också och att skillnaden mellan rätt och fel inte allt för ofta beror på kvalitén på ombudens arbete menar jag 😀 Alternativet är skrämmande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *