Sanningen om 27 kronor per timme

Socialdemokraterna med Ardalan Shekarabi i spetsen kommer inte kunna leverera det de lovat LO för mångmiljonstöden de får varje år – krav på kollektivavtal i offentliga upphandlingar. 

Skälet är att det finns en icke-socialistisk majoritet i riksdagen. Som är emot

Det måste kännas nesligt nu när Löfven med kollektivavtalstorpeden Shekarabi i spetsen tvingas bryta löftet till LO. För att demokratin står i vägen. 

Men istället för att acceptera att slaget är förlorat kör nu sossarna igång en kampanj. De hävdar att syftet är att få SD och Alliansen att ändra sig men då inga partier ändra uppfattning baserat på motståndarens krav syftar kampanjen egentligen till att redan nu inleda valrörelsen. 

En av kampanjlinjerna kommer vara hur man sviker arbetare, särskilt SD då nu enligt opinionsmätningar är största parti inom LO.

Shekarabi har under lång tid fått komma undan med påståendet om att folk tjänar 27 kronor i timmen om inte kollektivavtal krävs av alla. Det argumentet använder såväl han som andra sossar när de bland annat diskuterat kalkonutredningen vinst i välfärden – att det behövs reglering på vinst för att folk tjänar 27 kronor i timmen. 

Det finns flera exempel när Shekarabi använt 27 kronor som argument. 

I Dagens Nyheter den 19 maj 2016 skrev statsministern och Shekarabi följande: 

När färdtjänst upphandlades i Sockholm hade lönerna dumpats till 27 kronor i timmen

 

Den 14 september i Expressen skrev Shekarabi själv:

”27 kronor i timmen för att köra våra äldre från vårdcentralen till hemmet. Elva kronor i timmen för att städa åt den offentliga sektorn

 

Nu har Socialdemokraterna skapat en kampansajt.

På hemsidan meran27kronor.se hävdar de att ”oseriösa företag tar våra skattepengar” under rubriken ”Är landets arbetare värda mer än 27 kronor i timmen”.

Man kan fylla i namnlistan. Jag testar alltid sådant. Kalle Gunnarsson är nu reggad med obefintlig mailadress utan problem. Så den listan kommer att vara värdelös alldeles oavsett hur många namn de får in. Men det är inte det som är poängen. Kampanjen är poängen. 

 

Vi ska få intrycket att 27 kronor i timmen är standard.

Och att det är högerns fel. 

27 kronor per timme motsvarar en månadslön på 4 320 kronor per månad. Före skatt.

 

Det är märkligt att politiker kan stå och upprepa en siffra gång efter gång i offentliga sammanhang och inte en enda journalist ställer frågan: varifrån kommer den?

Jag ville däremot veta det.

Varifrån har de fått 27 kronor i timmen?

I landet med några av världens starkaste fackförbund och en lagstiftning sedan 70-talet och 80-talet som med sitt ensidiga skydd av anställda stänger ute resten av befolkningen. Är det sannolikt?

Jag letade mig tillbaka till en radiodokumentär i P1 om Taxikungen.

Den sändes den 21 juni 2015 och handlar om Rolf Karlsson, mannen som byggt upp det företagsimperium inom taxibranschen som tidigare hette Fågelviksgruppen, numera Cabonline Group. Taxi Kurir och Taxi 020 är varumärken som ingår i koncernen, som 2014 omsatte 5 miljarder. Varav 50 % genom upphandling av färdtjänst och skolskjuts.

 

Det här är Shekarabis och Stefan Löfvens källa när de hävdar löner på 27 kronor i timmen. 

Vad syftar det på då? 

Källan, som dessutom nämner siffran 20 kronor per timme, är en åkare med 7 förare som intervjuas.

Han säger i inslaget att tidigare har just färdtjänstjobben, som är mitt på dagen vardagar, varit livsviktiga inkomster för taxibranschen för att det är så få andra som åker då och man måste ha körningar även då. Stora bolag, som framför allt Fågelviksgruppen, kunde därför konkurrera ut de små bolagen på pris genom att de kunde sänka priset. Så å enda sidan är många förare beroende av körningarna då det är så dåligt med jobb mitt på dagen. Å andra sidan har upphandlingarna pressat priset så mycket att det är dåligt betalt. 

Här kommer det viktiga: de körningarna motsvaras av timpris så låga som 20 kr/timme enligt denna enskilda åkare. Det är inte timlönen genrellt. Utan det gäller färdtjänstkörningarna, som kan bli så låga som detta. Det var hans uppfattning. För att ersättningen är så låg och resorna kunde ta lång tid, vilket gjorde att man egentligen förlorade pengar. 

Varifrån kommer då 27 kronor ifrån?

Det finns enligt Taxiförbundet ca 16 000 registrerade taxibilar i Sverige. Vi kan anta att de allra flesta körs aktivt som taxi och inte står och samlar damm. 

Sveriges Radio redovisade den 5 maj 2015 resultatet av en helt ovetenskaplig undersökning de själva gjort – de hade frågat 100 taxichaufförer om deras arbetsvillkor. Hur dessa valts ut framgår inte. 

Faktum är att den ”undersökning” Sveriges Radio byggt sina uppgifter överhuvud taget inte redovisas. Bara de slutsatser redaktionen själva sedan valt at dra på den. 

En av dem uppger en timlön på 27 kronor per timme. De tio sämst betalda uppgav en timlön på 54 kronor per timme. 

 

Statsministern och civilministern tycker att alltså att det är en hederlig argumentation.

Att påstå att mängder med arbetare tjänar 27 kronor i timmen när det handlar om vad en  (1) individ i en helt ovetenskaplig undersökning själv uppgivit att han tjänar. 

Inköpsrådet skrev om det här den 2 oktober. Då de också avslöjade myten bakom den andra siffran Shekarabi använder – 11 kronor per timme för städning. Det visade sig också vara ett enskilt exempel ett enda privat företag betalat och har inget med offentlig upphandling att göra. Den siffran går alltså inte ens att använda i debatt om offentlig upphandling. 

Baserat på siffror helt tagna från luften vill Socialdemokraterna införa något så långtgående som krav på kollektivavtal för alla företag som vill sälja en enda sak till det offentliga oavsett vad  – från suddigummin eller gurkor till vägar. 

Man baxnar av det oseriösa. Som att kasta tärning när man ska välja argument. 

Hur ska människor känna tillit och förtroende för politiker som inte har någora problem med att så här totalt skarva med siffror och sanningen, allt för att vinna en politisk kamp?

Det minsta man kan begära är att politiker försöker argumentera efter verkligheten. Inte ta en siffra från en enskild radiodokumentär där en person vid ett enda tillfälle uppger till journalisten att de tjänar 27 kronor i timmen. 

När vi har 16 000 taxibilar i Sverige. 

27 kronor gäller alltså färdtjänst. Ändå tvekar inte Shekarabi att använda samma siffra när han diskuterar vinst i välfärden.  Trots att det alltså är det offentliga och inte de privata välfärdsföretagen som sätter priset på färdtjänst. Siffran 27 kronor hör inte hemma i den debatten överhuvud taget.  

En annan sak som ytterligare problematiserar det här är nystartsjobben. De ger den som anställer en person hela arbetsgivareavgiften betald av staten. Och just inom taxibranschen har nystartsjobben ökat markant senaste åren, från 420 till nästan 2 500 personer.

Det vill säga, det finns nu flera tusen personer som kör taxi vars lön till 60 % betalas av staten.

Är det konstigt att det finns företag som kan lägga väldigt låga anbud på upphandlingar, till exempel, när de bolag de konkurrerar med har 30 % högre lönekostnader automatiskt?

Och det är staten som dumpar lönerna. 

 

Det finns dessutom ännu en faktor.

Sveriges Radios dokumentär från 2015 bygger på uppgifter från det gamla taxiavtalet Stockholms läns landsting hade. Under 2015 gjordes en ny upphandling , värd 1 miljard per år. Dokumentären sändes i juni, upphandlingen blev klar i november.

Siffran Shekarabi bygger på ett gammalt avtal. 

 

 

Så Socialdemokraterna använder alltså en siffra en enda person själv uppgivit han har i timmen enligt en helt ovetenskaplig undersökning Sveriges Radio gjorde av 100 förare de inte ens redovisat hur de valt ut, av de 16 000 som finns i landet.

Och som dessutom bygger på ett gammalt avtal med Stockholms landsting. 

Nu önskar jag att ingen Socialdemokrat, vare sig de heter Ardalan Shekarabi eller något annat, kommer undan en enda gång till genom att hävda att människor tjänar 27 kronor per timme utan att få en motfråga varifrån siffran kommer ifrån.

Det är inte okej att låta politiker få sätta en bild av verkligheten som de själva hittat på. 

 

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!