Uppfostringstrenden

Det är något som har hänt när det gäller kommunikationen. Har inte fler av er märkt det?

Bara på senaste året finns ett otal exempel på den här trenden inom framför allt reklam men även från statligt håll: uppfostringstrenden. 

På 70- och 80-talet uppfostrades medborgarna via politiskt indoktrinerade barnprogram på TV och med reklamkampanjer från myndigheter. Vilka minns inte brödkampanjen eller kampanjen med Hoa Hoa Dahlgren för att få män att ta ut föräldraledighet?

Men reklamen var fokuserad på att sälja saker, humor började också användas i större utsträckning. 

 

I våras gick Cancerfonden ut med pressmeddelande att man skulle dra igång kampanjen #nejtillcancer som syftade på att säga nej till saker som sägs orsaka cancer. Frontfigurer för kampanjen var Kakan Hermansson och Musse Hasselvall. 

Kampanjen stoppades efter massiv kritik. 

 

I våras lanserade köttföretaget Scan produkter av grönsaker. För att minska köttkonsumtionen. Eller åtminstone få folk som vill det att ändå äta korv. Men även om inte detta exempel är lika tydligt som Cancerfondens kampanj om uppfostran så finns det ändå där. 

 

I höstas fick Åhléns mycket uppmärksamhet och kritik för sin reklam de döpt till ”Bryt klädmaktsordningen”. Intressant analys för övrigt då Sverige måste vara ett av de mest androgyna klädländerna som finns. Alla går omkring i byxor, tröjor och skjortor som sedan flera år inte ska vara figursydda helst utan boxiga, långa kappor, mössor, sneakers etc. 

Men poängen från Åhlén är uppfostran. Man vill säga till oss att vi klär oss könsstereotypt och att vi borde sluta med det. 

 

Coop har också nyligen hakat på uppfostringståget med sin anti-köttkampanj där de påstår en massa saker som är negativt med kött och uppfostrar kunderna att köpa mindre kött. 

De vill också få alla kunder att köpa ekologiskt genom  en annan form av uppfostringskampanj – någon form av hälsostatusmätning. 

 

Både Åhléns och Coops kampanjer är framtagna av byrån Forsman Bodenfors, som även ligger bakom en tredje uppfostringskampanj. Den av Systembolaget finansierade opinionsbildningsorganisationen IQ vill nu lansera ”andrahandsdrickande”, som ska skapa associationer till  ”second hand smoking”.

Medborgarna ska uppfostras att inte dricka, helst alls, inte bara av hänsyn till sin hälsa utan även nu av hänsyn till exempel till husdjur. 

En serie andra uppfostringsfilmer som släppts i höst är Försäkringskassans filmer som hånar de som inte delar föräldraledigheten 50-50. Och som syftar till att uppfostra medborgarna att dela som staten vill, inte som de själva vill och som passar just deras familjesituation bäst. 

 

Jag har ju skrivit om Unionens mansplainings-akut nyligen och den platsar utan tvekan i den här uppfostringstrenden av vuxna som pågår via kampanjer. De hävdar att de vill säga fokus på trakasserier på arbetsplatser men i själva verket är det bara män som avses i kampanjen, alla bilder är på vita män som förklarar saker och i samtliga texter refereras till män. Män är alltså syftet här, att skuldbelägga och uppfostra. 

 

Det sista exempel – alla kampanjer jag har tagit som exempel är från senaste halvåret – är Audigate. Där Audi anlitade bland annat Kakan Hermansson, som hatar män, vita och poliser framför allt, att formge varsin bil som sedan folk skulle få rösta på med chans att vinna en bil. Det i sig har inget med uppfostran att göra.

Men att använda en socialistisk person som står för hela identitetsvänsterns batteri av åsikter är. 

Antingen vill Audi försöka hitta nya köpare genom den sämsta varumärkesanalysen i historien, eller så försöker de uppfostra sina gamla. De vita medelålders cis-männen, de som kör Audi,  ska bli lite mindre avskyvärda vita cis-män genom Kakan.  

Kampanjen drogs in efter massiv kritik och går inte ens att hitta online längre. 

 

I politikens retorik går företagshatet och rågångar mot kapitalism höga och inte sedan löntagarfonderna har det fria näringslivet varit utsatt för så stora hot som nu, med ren socialisering av vissa typer av företag som faktiska förslag från Socialdemokrater. 

Och vi ska alltså bli uppfostrade i reklamen av andra företag. 

Jag tror inte vi varit så här mycket DDR-Sverige igen på länge. Frågan om den här uppfostringstrenden i svensk reklam är en tillfällig trend eller en permanent. 

Att flera av kampanjerna fått blåsas av antyder att fler än jag inte uppskattar att bli skrivna på näsan hur jag ska leva mitt liv. 

 

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!