Uppfostringstrenden

Det är något som har hänt när det gäller kommunikationen. Har inte fler av er märkt det?

Bara på senaste året finns ett otal exempel på den här trenden inom framför allt reklam men även från statligt håll: uppfostringstrenden. 

På 70- och 80-talet uppfostrades medborgarna via politiskt indoktrinerade barnprogram på TV och med reklamkampanjer från myndigheter. Vilka minns inte brödkampanjen eller kampanjen med Hoa Hoa Dahlgren för att få män att ta ut föräldraledighet?

Men reklamen var fokuserad på att sälja saker, humor började också användas i större utsträckning. 

 

I våras gick Cancerfonden ut med pressmeddelande att man skulle dra igång kampanjen #nejtillcancer som syftade på att säga nej till saker som sägs orsaka cancer. Frontfigurer för kampanjen var Kakan Hermansson och Musse Hasselvall. 

Kampanjen stoppades efter massiv kritik. 

 

I våras lanserade köttföretaget Scan produkter av grönsaker. För att minska köttkonsumtionen. Eller åtminstone få folk som vill det att ändå äta korv. Men även om inte detta exempel är lika tydligt som Cancerfondens kampanj om uppfostran så finns det ändå där. 

 

I höstas fick Åhléns mycket uppmärksamhet och kritik för sin reklam de döpt till “Bryt klädmaktsordningen”. Intressant analys för övrigt då Sverige måste vara ett av de mest androgyna klädländerna som finns. Alla går omkring i byxor, tröjor och skjortor som sedan flera år inte ska vara figursydda helst utan boxiga, långa kappor, mössor, sneakers etc. 

Men poängen från Åhlén är uppfostran. Man vill säga till oss att vi klär oss könsstereotypt och att vi borde sluta med det. 

 

Coop har också nyligen hakat på uppfostringståget med sin anti-köttkampanj där de påstår en massa saker som är negativt med kött och uppfostrar kunderna att köpa mindre kött. 

De vill också få alla kunder att köpa ekologiskt genom  en annan form av uppfostringskampanj – någon form av hälsostatusmätning. 

 

Både Åhléns och Coops kampanjer är framtagna av byrån Forsman Bodenfors, som även ligger bakom en tredje uppfostringskampanj. Den av Systembolaget finansierade opinionsbildningsorganisationen IQ vill nu lansera “andrahandsdrickande”, som ska skapa associationer till  “second hand smoking”.

Medborgarna ska uppfostras att inte dricka, helst alls, inte bara av hänsyn till sin hälsa utan även nu av hänsyn till exempel till husdjur. 

En serie andra uppfostringsfilmer som släppts i höst är Försäkringskassans filmer som hånar de som inte delar föräldraledigheten 50-50. Och som syftar till att uppfostra medborgarna att dela som staten vill, inte som de själva vill och som passar just deras familjesituation bäst. 

 

Jag har ju skrivit om Unionens mansplainings-akut nyligen och den platsar utan tvekan i den här uppfostringstrenden av vuxna som pågår via kampanjer. De hävdar att de vill säga fokus på trakasserier på arbetsplatser men i själva verket är det bara män som avses i kampanjen, alla bilder är på vita män som förklarar saker och i samtliga texter refereras till män. Män är alltså syftet här, att skuldbelägga och uppfostra. 

 

Det sista exempel – alla kampanjer jag har tagit som exempel är från senaste halvåret – är Audigate. Där Audi anlitade bland annat Kakan Hermansson, som hatar män, vita och poliser framför allt, att formge varsin bil som sedan folk skulle få rösta på med chans att vinna en bil. Det i sig har inget med uppfostran att göra.

Men att använda en socialistisk person som står för hela identitetsvänsterns batteri av åsikter är. 

Antingen vill Audi försöka hitta nya köpare genom den sämsta varumärkesanalysen i historien, eller så försöker de uppfostra sina gamla. De vita medelålders cis-männen, de som kör Audi,  ska bli lite mindre avskyvärda vita cis-män genom Kakan.  

Kampanjen drogs in efter massiv kritik och går inte ens att hitta online längre. 

 

I politikens retorik går företagshatet och rågångar mot kapitalism höga och inte sedan löntagarfonderna har det fria näringslivet varit utsatt för så stora hot som nu, med ren socialisering av vissa typer av företag som faktiska förslag från Socialdemokrater. 

Och vi ska alltså bli uppfostrade i reklamen av andra företag. 

Jag tror inte vi varit så här mycket DDR-Sverige igen på länge. Frågan om den här uppfostringstrenden i svensk reklam är en tillfällig trend eller en permanent. 

Att flera av kampanjerna fått blåsas av antyder att fler än jag inte uppskattar att bli skrivna på näsan hur jag ska leva mitt liv. 

 

15 kommentarer
  1. Hi hi hi!!!
    Vem bryr sig egentligen om “Kakan” Hermansson………
    Konstnär och debattör……..
    Bara i toklandet Sverige kan en sådan människa få så mycket uppmärksamhet.
    “Kakan” är för mig totalt ointressant.
    Sådana som hon är SRs älsklingar .
    Det hon gjorde på radion var osmakligt.
    Ännu ett bra media som vi vanliga svenskar inte vill ha men måste betala för.
    “Kakan” är bara viktig för Hanna Stjärne och hennes kompisar.

  2. Förklaringen är att reklambranschens folk bor och verkar i samma sociala och rumsliga kontext som vänsterpolitiker, identitetspolitiker och journalister (som nästan alltid är vänster). De tror att “vanligt folk” har samma åsikter som de själva. De förknippar kampanjernas inriktning med positiva känslor men fattar inte att det är negativa känslor som väcks hos många människor istället.
    De kommer kanske att lära sig eller så blir det en ny generation reklammakare som tar över och konkurrerar ut PK-reklamen.

  3. Är k*kan en produkt, skapad för att sälja? Produkter och åsikter. Att förleda våra
    barn och unga. Våra, aldrig deras.

  4. Lägger mig gärna i det här med blandpar. I svenska företags/myndigheters reklam/information är det idag vanlig med par där ena parten är färgad (oftast mannen). Inget fel i det. Men med tanke på hur Sveriges befolkning ser ut är det svårt att förstå det affärsmässiga/logiska i detta. Mycket reklampengar riktas till en mycket liten del av populationen,vilket är märkligt, om inte planen är en annan. Alltså är det uppfostran i mångkultur. Undrar t ex hur det skulle uppskattas av vårt etablissemang om man gjorde likadant fast tvärt om i t ex ett afrikanskt land.

  5. Brödkampanjen kom inte från Socialstyrelsen, det var en brödtillverkare (Pågen tror jag) som gjorde reklam och påstod att Socialstyrelsen rekommenderade 6-8 skivor bröd om dagen, men det var inte sant.

  6. Vad var det man sa om att gräva sin egen grav? 🙂 Manipulation av detta slag tenderar inte att fungera i längden då reaktion normalt åtföljs av motreaktion. Uppfostringstrender och pekpinnar (i det fallet från pressen) tenderar att resultera i ett brett missnöje och misstro från mottagarna, vilket vi nu börjar se.
    Alltfler vänder sig till andra kanaler med följd att etablissemanget, som lever i förnekelse, försöker förbjuda dessa eller åtminstone försvåra för dem, vilket i sin tur leder att mottagarna ytterligare vänder dem ryggen. Till slut kommer det ett val där vinnaren är en Trump, ett Brexit eller varför inte SD.
    Som man bäddar får man ligga.

  7. Finns bara en sak som fungerar, att gå ner till identitetsvänsterns nivå och skrika, bråka, ignorera och bojkotta deras idioti. Man har försökt resonera, diskutera och debattera flera decennier nu men då denna lever efter helt egna regler är det omöjligt.

    Jag tror Hanif Bali, Trump och Milo Yannapopulus är på rätt spår när det gäller själva metadodiken att bemöta dessa fenomen. Istället för att snällt ta emot och försiktigt påpeka galenskaperna måste man ställa sig upp och protestera kraftfullt och högljutt, i fall som dessa genom att helt enkelt lägga pengarna nån annanstans samtidigt som man för full hals kunggör att företaget förlorat varenda spänn för all framtid från den kund de nyss försökt uppfostra eller kicka i ansiktet.

  8. Tack för en bra analys och artikel. En ödmjuk rättelse vill jag göra. Det sk. “Brödinstitutet” som genomförde kampanjen ” 6 skivor bröd om dagen” gjorde det inte på uppdrag av Socialstyrelsen, utan det var ett samlad kampanj från de svenska bageriföretagen. På den tiden mycket lyckad reklamkampanj kan jag tro.

  9. Bra poäng faktiskt. Det jag undrar är vart det kommer ta vägen nu. Kommer de fortsätta med uppfostringsreklam eller kommer det bli mer allmänt känt och göra exempelvis en sådan som kakan välförtjänt arbetslös?

  10. Oavsett vad man tycker om Kakan Hermansson så borde alla normalbegåvade och oindoktrinerade människor ha räknat ut att ingen (radikal)feminist säljer fler bilar av märket Audi.

    Kanske beror stolpskottet på att reklambyrån i fråga har vissa kopplingar till identitetsvänstern:

    //genusdebatten.se/unionen-agnar-sig-at-fakesplaining-audi-skyller-ifran-sig-pa-reklambyran/

    Detta stycke från artikeln säger det mesta (apropå polishataren Kakan):

    “Den kraftigaste kritiken mot Audi kom från facebookgruppen ‘Survive the streets; Om Svensk Polis – av poliser’. Deras budskap var att ingen av Sveriges 20.000 poliser eller deras familjer skulle överväga en Audi om bilmärket representerades av Kakan som både hade uppmanat till våld mot poliser och hånat offren från polismorden i Malexander. En bild på Malexandermorden lades till och med in som kommentar på Audi Sveriges facebook.”

    För att inta tala om avslutningen:

    “En hel del tyder alltså på att det rör sig om medvetna försök av personer i reklambranschen (som jag vet är extremt vänster) att i allt större omfattning börja använda yrkesrollen inte bara för att sälja uppdragsgivarnas produkter bättre – som de får betalt för – utan även att ha reklamen som plattform för politisk, social och kulturell förändring (propaganda) i enlighet med Marxismens människosyn där eliter (i detta fall reklamfolk) tycker sig ha rätten att ha kontroll över andra människor och bestämma vad de skall tycka och tänka.”

    Förhoppningsvis innebär fiaskot med Kakan ett trendbrott för identitetsvänsterns dominans, men å andra sidan är uppförsbacken fortfarande lång och seg.

  11. Många åsiktsförtryckare/uppfostrare har det oerhört jobbigt nu. Trumps vinst i USA har på något sätt öppnat ögonen på folk. Det går att slå tillbaka. Samtidigt växer ilskan. Etablissemang har blivit ett skällsord. Att tillhöra det är plötsligt synonymt med att vara en ljugande översittare och inte vilja folkets/landets bästa. Framtiden för dessa etablerade individer/organisationer ska bli spännande att följa. Allt som sagts och skrivits på nätet finns som bekant kvar att betrakta. Kommer nog bli mycket fjäskande och pudlande framöver. Skadeglad ser jag fram emot detta.

  12. Jag tror att det här är mer ett tecken på feghet än på någon trend i företagen. De tänker såhär:
    “Eftersom det är livsfarligt att tycka någonting alls i sverige vågar vårt företag inte tycka någonting. Alltså hyr vi experter som får välja precis hur våra produkter skall presenteras. Då kan ingen skylla vårt företag för att ha tyckt onda/stötande/besvärliga saker”

    Dessa experter är reklambyårer. Som är fullständigt nedlusade med kulturmarxister. Eller vad man nu skall kalla de här vars högsta önskan är den totala förstörelsen av europa och europeerna.

    Något som du såklart inte kan ta upp men som stör mig är den otroliga överrepresentationen av blandpar. Illviljan mot oss svenskar som finns bakom det här är mycket tydlig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *