Budgeten i små delar

Jag har försökt lusläsa budgeten. Förr i tiden var praxis att regeringen inte läckte massa saker i budgeten innan Nådiga luntan levererades. 

Nu gör alla det. Regeringen Löfven kan nog ha ansetts stretchat detta till ett max, genom att under lång tid pysläcka delar av budgeten. Kvar blir få överraskningar. 

Skälet är att få maximal PR för sina grejer. Men det finns ett annat skäl: om man trumpetar ut mycket ska folk få uppfattningen om att de redan vet allt och läser därför slarvigare när den väl kommer ut. För regeringen håller inte presskonferens om allt skit som också finns i budgeten. 

Därför måste man lusläsa den. 

Så jag gjorde en jämförelse mellan den och förra hösten budgetproposition, den första Stefan Löfven fick igenom. Han fick ju regera på Alliansens budget hela sitt första år. Ändringsbudgeten på våren är betydligt mindre och möjliggör bara små förändringar mellan olika utgiftsområden. 

 

Man brukar säga att alla reformer som är under 5 miljarder är kaffepengar. Det är för att få bra media men gör otroligt liten skillnad i realiteten. 

Media vill gärna bekräfta Vänsterpartiets inflytande på budgeten. Problemet med Vänsterpartiets inflytande är det allmänna socialismen. Inte att de är så skickliga förhandlare i budgeten. 

Ni kan ju se själva. Budgetens totala utgifter är 964 miljarder kronor. 

Statsbidragen till kommunerna kan vi direkt lägga på migrationskontot, det hade vilken regering som helst blivit tvungna till eftersom kommunerna annars skulle tvingas till drastiska åtgärder och därmed göra alla partiers väljare förbannade. 

Kollar man vad deras “reformer” motsvarar har vi följande

En procent av statsbudgeten på 964 miljarder kronor är alltså 9,5 miljarder. En promille av budgeten är ca 1 miljard. 

Höjt underhållsstöd = 0,2 promille
Höjt flerbarnstillägg = 0,3 promille
Bostadsbidraget = 0,15 promille
Sjukersättning  = 0,15 promille
Höjt bostadstillägg = 0,19 promille
Tandvårdsbidrag = 0,1 promille

Vänsterpartiet jublar över att ha fått påverka ca 1 promille av budgeten. Totalt.

Hurra!

 

De största utgiftsökningarna för regeringen är utan konkurrens migrationen. 

Fördelat på Migration, Nyanländas etablering och statsbidrag till kommunerna bara motsvarar dessa tre enskilt för kostnadsökningar på 36,8  miljarder kronor per år. Sedan tillkommer kostnader inom andra områden, som arbetsmarknadsinsatser, ekonomisk trygghet vid olika situationer etc. Får man TUT eller PUT har man nämligen rätt till exakt samma saker som en person som är medborgare här. 

Om man kollar lite på vad som döljer sig bakom lite olika andra utgiftsökningar kan man se att regeringen Löfven passar på att ge sig själva på Regeringskansliet inte en sådan lite intäktsökning – på över en halv miljard jämfört med utfallet för året. 

 

Kollar man på hur det ser ut med anställda, arbetsbelastning etc kan man se tydligt att sedan Stefan Löfven flyttade in har antalet anställda minskat något. Däremot är sjukfrånvaron högre än under Reinfeldt, från 2,2 till 2,5 på ett år. Antalet diareförda ärenden har minskat med 7 % sedan förra regeringen, antal regeringsärenden minskat med 5 %,  och antal författningsärenden minskat med 32 %. De har också fått 13 % färre brev än Fredrik Reinfeldt fick. 

Däremot har antalet statliga utredningar ökat med 20 %. 

 

Tydligen kostar det extra pengar att sitta i FN:s säkerhetsråd så 19,5 miljoner extra har budgeterats för det. Men förklarar långt ifrån hela skillnaden. 

Istället handlar det om “bland annat personella förstärkningar”. 551 miljoner kronor är rätt mycket pengar tycker jag. 

Socialdemokraterna har en historia av att blanda ihop sig själva med staten och det är val om två år. Valrörelsen drar igång om ett år. Det är lite så att misstanken finns här att sossarna återigen ska försöka använda regeringskansliet för att valjobba men jag har som sagt bara 551 miljoner misstankar men inga belägg. 

 

Det pratas mycket om poliskrisen. Men budgeten pratar förvånansvärt lite om den faktiskt.

För polisen får marginellt mer resurser, trots att det är de som ska lösa problem med inkommande asylsökande, brott i samband med det etc. Polisen får 362 miljoner extra, vilket motsvarar 1,6 % mer. Knappt täckning för inflationen alltså så i praktiken nästan ingan pengar alltså. 

 

Biståndsbudgeten har ökat med över 6 miljarder sedan 2015, varav ca 3 miljarder är ökning till nästa år. 

Av biståndsbudgeten kommer 8,1 miljarder läggas på migrationen. Så istället för att lägga 20 % av biståndsbudgeten på annat än bistånd lägger regeringen Löfven nu 24 %, vilket det mesta går till migrationen. 

Sa inte de nyss att det var jättedåligt att bistånd inte går till bistånd? Själv tycker jag att det är helt rimligt och vi borde ta ännu mer, samt sänka biståndsbudgeten rejält eftersom det inte är rimligt att lägga 46 miljarder på det varje år. Varav många miljarder går till olika socialdemokratiska “bistånds”-organisationer för att sprida sosse-propaganda till fattiga länder. 

 

Att Migrationsverket behöver pengar förstår man ännu tydligare när man läser motiveringen till deras anslag. Tiden för att få beslut har gått upp från 142 dagar till 229 dagar.

 

Bifallsfrekvensen har ökat från 2012 till 66 %. Det är alltså inte häften som får stanna som Ygeman brukar säga utan nästan 70 %. 

.

Men det är inte bara tiden från ansökan till beslut som ökat drastigt, även produktiviteten inom myndigheten har försämrats mycket. Från att ha klarat 336 avgjorda ärenden per handläggare är siffran nere i 229 nu. Kostanderna skenar, från 2 986 kr/ansökan till 4 465 kr/ansökan. 

Migrationsverket är alltså 31 % sämre och 50 % dyrare än förra året. 

Imponerande dåligt faktiskt. 

 

Alla vet att antalet ensamkommande barn/personer var skyhögt 2015. Nedan ser man skillnaden i dygnskostnad för asylsökande kontra ensamkommande. Som alltså står för en stor del av kostnaderna och är ett av skälen till att regeringen vill införa ålderstester. 

Men utredningen är inte klart ens förrän den 30 november nästa år. 

 

En annan sak jag hittade var att medan de höjer anslaget till Folkhälsomyndigheten (bestämma-över-andra-vuxna-myndigheten) så sänker de insatserna mot HIV/aids och andra smittsamma sjukdomar. Inte sänker, halverar. 

Medan TBC-fallen och multiresistenta bakterier ökar explosionsartat i Sverige. Eller räknas inte TBC till “andra smittsamma sjukdomar”?

 

Jag hittade förresten en bisak men ändå intressant i budgeten. Finansinspektionens stresstester visar att få hushåll skulle få problem att betala sina lån om räntorna minskar och att andelen med små marginaler minskar. Apropå den påstådda bostadsbubblan alltså. 

 

Försvaret får mer pengar. Deras anslag har ökat varje budget sedan 2015. De får 8 miljarder mer nästa år. 

Men eftersom man har bestämt sig för att #backa Norge så att säga genom att de fick hoppa av en gemensam beställning av Acher-systemet (artelleripjäser) så försvinner en halv miljard per år till den pangaffären. 

 

Övriga pengar lär ätas upp av en annan toppen-deal: skrota 60 stridsplan JAS Gripen trots att de nästan är nya. För att köpa nya (och underhålla SAABs flygplanstillverkning).

En sak som förbryllar mig i budgeten är att Arbetsförmedlingens kostnader inte ökar mer. Vi har tagit emot 250 000 personer på 2 år. Nästan 70 % får stanna, sedan tillkommer anhöriginvandring även om den är mer restriktiv nu. Mer än hälften av dem har låg utbildning och de allra flesta kommer att behöva någon form av utbildning inom AMS.

Det handlar kanske om 200 000 personer minst, som de flesta kommer åtminstone ett tag kommer att gå något i AMS regi.

Och kostnaderna ökar inte mer än med några hundra miljoner för att minska sedan?

Något är lurt här. Var är kostnaderna för dem gömda?

 

En annan fråga jag har är varför regeringen väljer att satsa 600 miljoner extra på miljöpolitik just 2017 när vi har så stora kostnader för migrationen just då?

Eller vänta, det kallas verklighetsanpassning. Inte Miljöpartiets kopp te direkt. 

 

En sak sossarna älskar är däremot att höja skatten för vanligt folk. Det är julafton hela veckan den här veckan alltså, för nu får de höja skatten för dem. Vilket ger en spottstyver. 1,3 miljarder och då finns noll hänsyn till att folk ändrar beteende. 

 

Ivar Arpi redogjorde för vilka direktörs-typer som nu ska få “bidra lite extra” till välfärden: 59 % av prästerna, 43 % av poliserna och 62 % av gruvarbetarna

 

Konjunkturinstitutet påpekar att antal arbetade timmar kan gå ner och att fler väljer att ta ut utdelning istället för lön (till exempel jag som sänker min lön i januari). 

 

Tillhör du någon av de 1 340 000 hårt arbetande personer som  nu får chansen att bara härligt mycket skatt? Grattis. 

 

Fler remissinstanser sågar förslaget, som till exempel IFAU som tycker att regeringen borde gjort kalkyler som inkluderar beteendeeffekter. Som att folk tar ledighet istället för löneökningar, anlitar folk svart, går ner i arbetstid eller sänker sin lön för utdelning istället. 

 

Höj skatten för 1,4 miljoner människor, strunta i att räkna ordentligt och gissa att du får in hela 1 promille av statsbudgeten. 

Tycker inte ni att det luktar lite symbolpolitik här? Att straffa barnmorskor, poliser och gruvarbetare för att man vill känna sig som Robin Hood när man i själva verket är Prins John? För Robin Hood tog alltså tillbaka skatten prinsen tagit av medborgarna. 

Detta är alltså en klassisk Prins John-skatt. 

En annan ny sak i budgeten är att de gröna socialisterna drivit igenom ett avdrag för reparation av vitvaror. 

Men remissinstanserna är rätt eniga i att det är dålig idé, av en massa skäl, som att det inte kommer bidra till högre sysselsättning, svartjobben kommer öka och att det inte kommer finnas någon poäng eftersom vitvaror numera inte är så dyrt att köpa nytt så nyttan med att reparera försvinner. Dessutom är gamla maskiner sämre för miljön än nya. 

 

Återigen får regeringen Löfven bakläxa av IFAU för dåligt underlag. 

 

Avdraget beräknas kosta 190 miljoner. Där tror jag Löfven kan hämta in de pengarna för vilka mer än hippies i Järna och på Söder kommer utnyttja det istället för att köpa nytt? Och hepp, fick Vänsterpartiet ett jättestort reformutrymme till budgeten 2018. 

Kommer ni ihåg sossarnas kritik mot sänkningen av arbetsgivaravgiften för unga under 25 år? De dömde ut den som värdelös trots att den skapade 10 000 nya jobb. Vilket är mer än vad man säga om värdelösa AMS-åtgärder. 

Men det kommer inte de ihåg nu och föreslår att man…..sänker arbetsgivaravgifterna. Inte generellt utan riktat, precis som satsningen för unga var. De vill att ensamföretagare ska få sänkt avgift för den första personen de anställer. 

Skälet är att “detta förväntas öka antal arbetstillfällen”

 

De meger alltså själva att viljan att anställa är direkt korrelerad till kostnaden för att anställa. Vilket vi borgerliga tjatat om sedan Barna Hedenhös. Men de erkänner det bara när det passar dem. 

Tyvärr sänker de inte därför arbetsgivaravgiften generellt utan marginellt och bara för ensamsföretagets första anställd. Och under 12 månader. 

Däremot tror regeringen inte att det spelar någon roll om man har enskild firma eller aktiebolag. En avsevärd skillnad. Men återigen struntar de i att ha ett bra underlag. 

 

Regeringen beräknar kostnaden till blygsamma 520 miljoner. De tror att alla som får utnyttja detta kommer utnyttja det. Hur många detta är framgår inte, för långt ifrån alla enmansföretag har ens lust att anställa då själva poängen är att slippa ansvaret. 

 

Inga företag kommer i framtiden kunna dra av ens en krona för representation. Kostnaden för representation upphör att existera i sossarnas värld, trots att representation är en viktig del av alla företags framför allt säljverksamhet och en förutsättning för att få intäkter. 

Även här har regeringen inte orkat göra någon ordentlig konsekvensanalys på t ex effekterna på restaurangnäringen. 

 

Konsumenter såväl som företag kommer under 2017 få nöjet att betala upp till 320 kronor mer för elektronik de köper. För att Miljöpartiet vann den brottningsmatchen på budgetmötet. 

 

Här är nästan alla remissinstanser eniga om att förslaget är kass. Framför allt för att vi är en liten marknad så det har nästan ingen påverkan i stort, att konsumenterna kommer drivas att handla från utländska levernatörer via nätet och att därmed sysselsättningen drabbas med minst 1000 jobb i slutändan. 

 

“Förslaget kan leda till att stora delar av svensk elektronikindustri riskerar omfattande kostnader”

 

“Underskattning effekten hur mycket försäljningen från utlandet kommer att öka”

 

Regeringens försvar: Sverige ska ha ambitionen att pröva att gå före. 

“Vi ska vara en förebild”

 

För att sammanfatta budgeten är det alltså en transferering från den delen i statsbudgeten som rör välfärd och arbetsmarknad, först fördelat på småposter till polis, försvar och kultur och inte minst, Stefan Löfvens kontor. 

Och sedan en betydande summa till de direkta områdena som rör migration: kostnadsposterna Migration, Jämställdhet och nyanlända invandrares etablering och Allmänna bidrag till kommuner.  

 

Samtidigt från 1 400 000 svenskar betala mer skatt. 

 

12 kommentarer
  1. Detta är bland det bästa jag läst på länge !
    Det är klart, överskådligt och pedagogiskt helt rätt.
    Mycket bra inför kommande riksdagsval landstingsval kommunalval och ev folkomröstningar.

  2. Du skriver att får man PUT har man rätt till samma förmåner som en som är medborgare här.
    Dagens pensionssystem bygger ju på den tid man bor i Sverige, klassas man som flykting å får PUT får man räkna även tiden som man bott i landet man flytt ifrån. Är man däremot svensk medborgare å tar en utlandstjänst för ett svenskt företag räknas de åren inte in som pensionsgrundande, varken för den som uppbär tjänsten eller medföljande familjemedlemmar.

  3. Jag baxnar när jag läser om alla felprioriteringar!

    De flesta, socialdemokraterna inräknade, kan vara ense om att invandringsbubblan brast förra hösten. Det enda vettiga är att göra som moderaterna och annonsera att den tuffare linje som infördes i november 2015 ska permanentas. Men icke, Löfven vill hålla dörren öppen för att återgå till den gamla linjen. Naturligtvis utan att nämna hur finansieringen ska ske.

    Enligt regeringen kan så många som uppemot hälften av dem som kom i fjol inte komma ifråga för asyl då de saknar godtagbara skäl, dvs. runt 80000 personer. De senaste två åren har polisen lyckats genomföra drygt 1000 avvisningar så man undrar onekligen hur dessa avvisningar ska gå till, speciellt som polisen knappast får några utökade resurser.

    De som vurmar får en återgång till det gamla regelverket bör som sagt givetvis redovisa varifrån pengarna ska tas. Pengar som behövs för att förbättra villkoren för företagande och äldrevård, inte minst med tanke på vad som nu sker i Ericsson.

    Dessutom: kommer många personer från världens mest dysfunktionella länder hit på kort tid får vi också räkna med att ta del av deras ofta sekelgamla konflikter. Att så är fallet har vi sett.

    Visst, Löfven är pressad av vänsterpopulisterna i MP och V. Och hittills har han lyckats rida ut stormarna bra, det erkännandet måste man ge honom. Men i längden kan man inte klara sig utan framförhållning. Det går liksom inte att vara utan pengar på kontot och utan snabbt realiserbara tillgångar månad efter månad efter månad…

  4. För mig som egen företagare har detta land blivit mer och mer absurd.
    När människor (som har kommit hit från andra sidan jorden) har mer pengar över i plånboken än jag som arbetar 12-16 timmar per dygn för att få det att hå ihop, då är det något fel. Som tur är, är jag i en bransch där jag kan registrera företaget i ett annat land, tack vare att jag inte är född i Sverige. Jag är gärna med och bidrar men Sverige har blivit helt galet…

  5. Bilden ovan illustrerar vansinnet i detta land. Skulor till ökning av statens kärnverksamhet, att värna medborgarna, rättsväsende och försvar. Spara på medel till gamla och sjuka, att förslösas på medborgare i andra länder som på oklara grunder sökt sig till Sverige. Dags att skattestrejka.

  6. Hej Rebecca Tack för dina analyser, ett nöje att läsa sanningar istf snömaset på pravda kanalerna.
    Funderar på BNP just i år 2016 har någon räknat på dopingeffekten, Min lilla överslagsberäkning 200 000 personer med en snitt kostnad på en halvmille = 100 miljarder. BNP på 4500 miljarder Grovt räknat men det blir väl drygt 2,2% Det rapporteras om drygt 3% i pravda, vilket är under 1% i kvarstående ökning? Gissar på att doping effekten var hög även under alliansregeringen. Må väl och kämpa vidare du är ett ljus i tunneln för mig Björn

  7. Typo ang bobubblan: få skulle få problem “om räntekostnaden minskar”. Tror jag med. =)
    Gissar att du menar antingen om inkomsterna minskar eller räntekostnaderna ökar.

    Sista stycket: får, inte från.

  8. Oerhört bra och klargörande. Tack för att du ger oss information vi bara kan drömma om i de etablerade medierna. Du är verkligen värd stor respekt!! Man önskar bara att alla dessa omskrivningar och det ständiga tänjandet på sanningen skulle bli uppenbart för alla medborgare, så att den politiska adeln kunde röstas ner.

  9. Får inte ihop stycket om Ygeman och andelen som får stanna. Enligt tabellen fick 55% av alla bifall 2015, en ökning från 45% procent 2012. Är det det han avser så är väl hälften en rimlig höftning. Är det ensamkommande som avses så var det 66% bifall 2015 (och då är han ju snett ute), men det är en minskning jmf med 2012.

  10. Du milde vad,vi blir vilseledda! Våra medier har uppenbarligen inte kompetens för att göra korrekta analyser. Tack för dina klargöranden!

  11. Om Alliansen inte plötsligt presenterar en gemensam budget, tolkar jag det som att de stöder S-V-MP-budgeten. I så fall är alla negativa uttalanden om den från Alliansen i förlängningen negativa uttalanden om dem själva. Sådant kan man inte respektera, bara förakta.

  12. Enligt den tabell du lagt upp gäller siffran 66% för ensamkommande barn, och den är jämn sedan 2012, inte asylsökande som helhet (som ökat från 44% till 55%).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *