Objektiva SVT

Vi har statlig TV och radio, kallad public service. Alltså, service till allmänheten. 

Vi medborgare måste betala TV-licens om vi äger en TV. Inte om vi kollar på den. Tidigare tvingades radio och TV-affärerna att anmäla till Radiotjänst när någon köpte en TV. Man blev alltså registrerad i statens register i själva affären. 

När Sverige kom ur DDR-läget slutade det här. Men kollar man på SVT eller lyssnar på Sveriges Radio utan att betala radio- och TV-licens bryter man mot denna regel, oklart om det är en lag dock. 

Mot att vi har statlig TV och radio som får våra pengar utan att behöva kämpa ska de i sin tur vara objektiva. 

För 4,7 miljarder i intäkter per år och stadigt ökande intäkter dessutom är det ett rätt blygsamt krav kan man tycka. På fem år har intäkterna, och såldes utgifterna, ökat med 12 %.
 

Om man lägger ihop vad hela public service får varje år är siffran ca 9 miljarder. Otroligt mycket pengar. 

 

Alla vet att det där med objektivitet är något hela public service tolkar på ett helt eget sätt. Men dagens uppvisning på SVT Nyheter av kolumnisten Knut Kaintz Rognerud är en helt egen nivå.

Rubriken på artikeln är ”Strejken ditt eget fel”

För mer vinklat inlägg till ”analys” får man leta efter.

Om jag inte visste att den publicerats på den kanal jag tvingas finansiera hade jag trott att det var något Martin Klepke skrivit på LO-tidningen Arbetet. Eller …fill in the blank….annan LO-propagandakanal, som Aftonbladet Ledare eller Politism. 

Tesen han driver är: du som väljer att inte flyga överprissatta dåliga SAS har ansvaret över att bortskämda piloter valde att straffa 100 000 resenenärer mitt i semester och EM-tider.

Framför allt ska du skämmas om du flyger Ryanair, bolaget som revolutionerat flygbranschen och med sitt lågprisflyg fått även de med lägst inkomster att ha råd att resa.

Ja, skäms på er. Så otroligt dåligt.

Som förstört för traditionella, dyra och dåliga bolag. Som  SAS.

 

Nu är strejken över tack och lov.

Men alla har läst att piloterna bråkat om att få 3,5 % i löneökning, när märket är 2,2 %, och krävt saker som gratis solglasögon och att alltid få resa business class. Jag tror att piloterna här fått aboslut lägst sympati av allmänheten av alla strejker som någonsin varit faktiskt.

Förutom Knut Rognerud här då, vars hjärta blöder för överbetalda piloter. 

Nu fick de inte mer än 2,2 % och om de fick gratis solbrillor är just nu oklart. 

Men vi ska sätta allt detta i ett sammanhang.

Och då måste vi börja med att SAS ägs av staten delvis och vi medborgare, precis som vi tvingas betala Rogneruds lön, också tvingats pumpa i våra hårt förvärvade skattekronor i det statliga flygbolaget. För de gör bara förluster i princip. 

2012 var senaste gången de var nära konkurs.

Mellan 2009 och 2012 bara gav staten 2,4 miljarder av våra pengar till SAS för att rädda det. Redan då skulle man sålt eller lagt ner tycker jag. Staten ska inte driva flygbolag.

2,4 miljarder motsvarar nästan 6 000 sjuksköterskelöner. Per år.  

 

Då fick piloterna sämre villkor, bland annat fick de sänka sin lön med 15 %. Grundlönen alltså. Men de har OB-tillägg och traktamenten också.

Enligt aktuell lönestatistik idag är snittlönen nästan 60 000 kr per månd för en pilot och de tillhör alltså de bäst betala procenten i samhället. Efter sänkningen 2012.

För att vara höginkomsttagare enligt definition räcker det med att betala statlig skatt, vilket är 38 000 kronor per månad. 

 

2012 innebar också försämrade villkor. Detta är resultatet av den förhandlingen.

De fick till exempel då samma traktamente som övrigt statlig personal. Mycket orättvist. I de villkoren kan man också läsa att personalen, vilket rör de som jobbar i kabinen och inte piloter i och för sig, får provision på försäljningen. Jag har inget emot det men det visar att grundlön i flygbranschen verkligen bara är just grundlön. 

 

De fick också en ny årsarbetstid på 195 dagar per år. Denna siffra kanske inte höjer någons ögonbryn, om man inte samtidigt har koll på att en normal årsarbetstid, den du och jag som jobbar minst heltid måste jobba, är betydligt högre. 

Den normala årsarbetstiden är 260 dagar. 

En pilot jobbar alltså som heltidsanställd hela 65 dagar mindre än vi gör. Då är deras semester alltså redan borträknad.

De har 13 veckor mer ledigt än alla de flesta andra har i samhället. 

 

Men balans är inte Rogneruds melodi utan ”de goda åren är borta”. 65 000 kronor i månadslön och 195 dagars jobb på helåret är långt ifrån goda år alltså. Rognerud borde prata med till exempel en sjuksköterska eller valfri medlem i Kommunal om de håller med om den analysen. 

 

Men avslutningen är ändå bäst. 

För det är framför allt denna som skulle kunna vara copy paste från Arbetet. 

Många av de anti-fackliga lågprisbolagen….”.

Följt av insinuerande att piloter utbildade i andra länder än Sverige, till exempel Östeuropa, automatiskt skulle vara sämre. Bara för att de inte är svenskar, eller vad vill Rognerud göra gällande här?

Är alla utländska piloter sämre än svenskar bara för att de utbildats i andra länder eller gäller det bara östeuropeér? Och vad menas med det? Bara Baltikum och Polen eller menar han hela Ryssland också? Ungern? Tjeckien? Allt bakom förra järnridån? 

Det är samma trend i byggbranschen

Så det är inte bara sämre piloter alla östeuropeér är. De är sämre på att bygga. Särskilt badrum. 

Polackerna bygger om våra badrum, ukrainarna bygger om polackernas badrum och uzbekerna bygger om ukrainarnas badrum. Risken finns att prispressen gör att kvalitetssäkringen tappas bort på vägen”.

Så ett lågt pris är lika med automatiskt dåligt?

Resonerar Rognerud på samma sätt när det gäller elektronik, möbler, kläder etc också? Att lågt pris alltid är dåligt?

Två av landets största och mest beundrade företag är företag som byggts upp just tack vare att de gjort något tidigare dyrt billigt – HM och Ikea. Kläder var tidigare dyrt och folk fick sy själva, lappa och laga. Möbler byggde man själv om man inte hade råd. Ikea och HM har gjort att även folk med låga inkomster kan klä sig och sina barn bra och snyggt och ha ett fullt utrustat hem. 

Men föraktet mot billiga varor gäller kanske bara resor. Fattiga får gärna möblera sina hem och ha trendiga kläder men resa, nix. Har ni inte råd med dyra SAS kan ni campa.

 

Det är exakt så här fackförbunden driver sin opinion.

Att hävda att om ett bolag inte är svenskt och har svenskutbildad arbetskraft med kollektivavtal så får man som konsument skit, praktiskt taget.

För inte så länge sedan stod företrädare för detta synsätt och skrek ”Go home” till lettiska byggnadsarbetare. Inte länge sedan om man ser till att det hände för drygt 10 år sedan bara. Men retoriken är kvar, bara inte lika bokstavlig och synlig för media.

Slutklämmen säger det tydligt:

– är du inte svenskutbildad pilot och jobbar på SAS är du dålig.

Flyger du med en sådan person riskerar du inte bara ett badrum som läcker, som du gör när polacker bygger badrum, utan du riskerar att störta och dö. 

Jag baxnar faktiskt över vad SVT Nyheter låter sina journalister göra på den plattform jag och landets andra skattebetalare tvingas betala totalt 5 miljarder för varje år.

Den underliggande insinuanta retoriken i ”analysen” är dessutom av en kvalitet och syfte av det man kan hitta i de mörkare hörnen av internet

Har de inga redaktörer? Men så blir det väl när man har det ”finaste jobbet” en journalist kan få enligt kåren själva – på public service. 

Men jag vill ställa en enkel och rak fråga till ansvariga på SVT Nyheter:

Hur kan detta betraktas som objektivt? 

Jag skulle väldigt gärna ha ett svar på det. 

 

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!