Arbetarrörelsen och påverkan

En väl underhållen myt hela arbetarrörelsen vårdar öm likt en nyfödd bebis är att näringslivet lägger otroligt mycket mer pengar på opinionsbildning.

Det här är inte sant och jag ska bevisa varför. 

Arbetarrörelsen består av Socialdemokraterna, LO, samtliga LO-förbund och en rad olika organisationer och företag. Inga andra partier har en lobbyorganisation i sin partistyrelse och som stor finansiär förutom SAP. Nej, Moderaterna tar inte ens emot en enda krona från juridisk person enligt stadgarna så föreningar etc är uteslutna. 

Nedan kan ni se denna opinionsbildning in action, den som syftar till att underhålla myten. Kawa Zolfagary skrev detta på sin Facebook i veckan, han är anställd av fackförbundet Kommunal samt skriver på bloggen Genusfolket som är en del av Politism. Han är alltså en av dessa opinionsbildare som ingår i den jättesumma ni nedan kommer hitta. 

Han kallar det “samhällsinformation”.

 

Så här kommer min samhällsinformation:

Det är ett otroligt stort och komplicerat nät av aktörer som byggts upp under alla dessa långa och många decennier socialdemokraterna hade makten. För makten framför allt – det har den socialdemokratiska regeringen direkt bevisat genom att den enda politik de lagt fram syftar till att stärka LO (dvs sig själva i förlängningen, bortom parlament). Inte mindre än 4 förslag har lagts för att stärka LO:s makt genom offentliga upphandlingar. Ingen kan någonsin anklaga SAP för att vara dumma. Eller LO. 
 

LO är paraplyorganisation för 14 olika fackförbund som totalt har 1,3 miljoner medlemmar, som sjunker stadigt varje år sedan minst ett decennium tillbaka. Varje fackförbund har egna kommunikationsavdelningar som alla jobbar delvis med opinionsbildning. Centralt arbetar det 6 personer på LO Kommunikation. Dessutom arbetar 19 personer med utredningar och som ekonomer. 

Men det är inte bara där LO arbetar med opinionsbildning. De har en rad separata varumärken som de finansierar helt eller delvis, ibland ihop med vissa fackförbund, andra med SAP. 
 

  • Politism
  • Skiftet
  • Opinionsverket
  • Tankesmedjan Tiden
  • Arena-gruppen
  • Katalys

Desstuom äger de Fair Trade, som jobbar med opinionsbildning för fackliga villkor. PRO utger sig vara opolitiska men har aldrig haft en ordförande som inte kommer från LO eller S och även idag är både kansli och styrelse fullproppat med aktiva socialdemokrater. 

Arena-gruppen är en rätt stor historia och har många olika delar som tillsammans alla syftar till att bilda opinion. 
 

De består av en rad aktiebolag och det är via deras respektive årsredovisningar jag hittat summorna. Arena-gruppen finansieras i huvudsak av dels LO och deras fackförbund, dels till dem närstående organisationer som facket TCO, Hyresgästföreningen, Folkets Hus, ABF etc.

Arbetarrörelsen har även en hel uppsjö med tidningar. 

Dels har LO en egen tidning – Arbetet (tidigare LO-tidningen), som enbart sysslar med opinionsbildning. Dels har alla fackförbunden medlemstidningar som informerar om fackliga verksamheten men också bildar opinion, framför allt i valrörelsen. 

LO har beslutat att 5 medlemstidningar ska bilda LO Mediehus och i våras anställdes VD. Mediehuset består av Kommunalarbetaren, SEKO-tidningen, Arbetet, Handelsnytt, och Fastighetsfolket och beräknas omsätta 100 miljoner kronor per år samt ha 900 000 prenumeranter. Syftet är just att satsa mer på grävande, rapporter och opinionsbildning. 

Dessutom äger LO Aftonbladet Ledare. Tankesmedjan Tiden, som finansieras av SAP och LO gemensamt, har också en tidning – Magasinet Tiden. Magasinet Arena ges ut av Arena-gruppen, liksom webbtidningen Dagens Arena. Aktuellt i Politken är SAPs egen tidning, liksom Stockholmstidningen. Dessutom har de SSU-tidningen Tvärdraget, men den har jag valt att inte ta med. 

Totalt har arbetarrörelsen 1 800 000 prenumeranter. Plus Aftonbladet Ledare. 

Dessa kan de framför allt mobilisera i valrörelsen, då alla tidningar har betydligt mer opinionsmaterial än annars. 
 

Vad blir då totala summan arbetarrörelsen har till sitt förfogande ett icke valår för opinionsbildning?

En enorm summa pengar. 

350 miljoner kronor per år.

Så nästa gång någon från LO, S eller deras närstående/ägda organisationer och varumärken hävdar att näringslivet lägger mest pengar, när de försöker ta underdog-rollen, tänk på den summan. Tänk också på att ett företag inte är homogent. Alla möjliga människor med alla möjliga politiska åsikter är företagare, bland annat en del i LOs branscher. 

Arbetarrörelsen däremot är extermt homogen. Den består av socialdemokrater, och säkert en och annan vänsterpartist. 

 

Beräkning: schablon för lön per person – 35 kkr/mån exkl sociala, vilket är genomsnittslön 2014 enligt Sveriges Kommunikatörer. Lönekostnaden/år har sedan tagits gånger 3 för att beräkna total budget. Vidare har utredare och ekonomer beräknats lägga 50 % av tiden på opinionsbildning. Fair Trade är föreningens omsättning per år, som utgörs av bidrag. Fair Trade AB är inte medräknat. Politism har för närvarande en burnrate på 14 Mkr per år men givet att en del kostnader är tagna redan (totalt 14 Mkr) beräknar jag att de måste få in hälften för att nå break even. Omsättningen är alltså 7 Mkr per år. LO Mediehus beräknas lägga 20 % av sina resurser på opinionsbildning totalt sett, därav siffran 20 Mkr. Stoppafusket.se har jag utgått från årsredovisningen för förra året för grundaren, vilket var 300 000 kr. 

11 kommentarer
  1. Dessa 350 miljoner kronor, var kommer de ifrån? Hur många byråkrater och “tyckare/intellektuella” (ni vet sådana som studerat språk eller dylikt på universitet och nu tror att de kan och vet allt i hela världen), anställer dessa pengar?
    Hur många knegare hade betalat för dessa tidningar om det hade varit ett aktivt val?
    Tack för en bra artikel!

  2. Borde inte åtminstone 50% av SVT/SR:s budget ingå? Det är väl ren och rak vänsterpropaganda, i och för sig har de med tiden svängt över mer och mer mot MP.

  3. Det är väl inte någon hemlighet att facken stöttar sossarna. De var ju de som skapade sossarna. Alla fack har platser i socialdemokraterna det är det enda partiet som har samma värderingar. Det vore konstigt om de skulle stödja centern som gör allt för att försämra för LO medlemmarna!

  4. Hej.
    Det här kan man kalla samhällsinformation. Men hur bekämpas denna indoktrineringsapparatur bäst?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

  5. Och alla dessa tidningar Du räknar upp , och som företräder arbetarrörelsen ,
    har alla av skatteverket beviljats momsfrihet enligt 3 kap 13 & ML.
    Enligt skatteverket är de ju så kallade servicebolag och skall då erhålla en gynnsammare skattemässig bedömning än så kallade fristående bolag ,
    vars verksamhet är identisk som de så kallade servicebolagen.
    Och detta anser skatteverket strider inte mot varken likabehandlingsprincipen eller
    skatteneutralitetsprincipen , vilket man på detta område tydligt påpekar i sitt senaste
    klargörande om rättslig vägledning på detta beskattningsområde.
    Är skatteverket köpta av arbetarrörelsen , detta är ju kriminellt.

  6. Märkningen fair trade ägs alltså av LO!? Så om jag köper en fair trade-märkt vara bidrar jag alltså ekonomiskt till LO och indirekt till Socialdemokraterna?

  7. Bra skrivet (som alltid) om sosseriet.
    Hur mycket måste varje besökare/läsare lägga för att lägga upp på en köpt sida i aftonbladet?

  8. Tack!
    Som “lantis” och f.d. sjöman gillar jag fakta.(viktig för överlevnad)
    Och du leverera.

    Du är bra, beundransvärd bra !
    🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *