Vit och Kränkt

Nyligen gick två Södertörns-forskare ut, för just Södertörn har onekligen en egen nisch i forskarvärlden, och anklagade SVT för rasism. 

Det som upprört de två forskarna var att SVT hade fräckheten att maila dem och fråga om de ville bidra med de expertkunskaper de har som just forskare. 

Reaktionen hos de två forskarna var ungefär så här: 
 

Två personer kontaktas alltså för att de forskar om rasism och själva programmet ska handla om just…..rasism. Specifikt afrorasism, något som just Ylva Habel ägnar mycket av sin vakna tid åt att läsa om och prata om. 

Fräckheten. 

Inte bara fräckt. Det är rasism att fråga en expert på rasism om de vill prata om rasism. För att experten själv är afrosvensk (sa jag att programmet specifikt handlar om rasism mot afrosvenskar?).
 

Rasismen grundar sig i att de förväntades göra detta utan arvode från SVT. 

Habel och hennes kollega forskar som sagt och att forskare informerar om sin forskning är inget konstigt alls. I själva verket ingår det alltså i hennes jobb, enligt hennes arbetsgivare. Ledarskribenten på Svenska Dagbladet, Ivar Arpi, ringde nämligen Södertörn och frågade. 

Bilden kommer från Arpis Facebook, apropå att SVT Kultur ringt upp och frågat om vad han tyckte om Habel et als utbrott. 

Södertörns Högskola bekostas av mina och dina pengar. Skattepengar med andra ord. Alltså pröjsar vi även de upprörda forskarnas löner. Närmare bestämt kostar Södertörn 383 miljoner kronor enligt regleringsbrevet. För 2015. 

Som skattebetalare tycker jag att det är helt orimligt att några som lever på mina pengar ska ha extra betalt för att informera och delge samhället sin forskning. 
 

Journalisten Pascalidou var inte sen att haka på denna ypperliga chans att få vara kränkt i media. Och hon spar som vanligt inte på krutet. Här laddar hon bazookan ordentligt och skjuter ur sig…..slaveri. 
 

Hon föreställer sig själv så här när media ringer och vill att hon pratar om det hon allra helst pratar om – sig själv och Grekland:

 

Det är inte riktigt hur jag ser det om jag ska vara ärlig. 

För även om vännerna ovan tror att media och andra bara kontaktar dem för att jobba gratis, eller rättare sagt, bara vill att folk med utländsk bakgrund jobbar gratis (även kallat slaveri, ingen skillnad alls mellan att prata med en journalist en timme eller att i stekande sol i bojor plocka bomull och som tack för hjälpen bli piskad på kvällen) stämmer inte detta. 

Jag fick ett mail senast igår faktiskt. Av en journalist. 

De undrade om jag ville skriva en debattartikel på 3000 tecken till SVT Opinion. Om det aktuella ämnet “en” istället för “man”. Något jag retar mig på. 

Jag ville fundera men ville veta ersättning. Här är svaret. 
 

Ingen. Ersättning. Även kallat “gratis”. Eller slaveri. 

Så här illustrerar jag denna mailväxling. 

När jag läste frågan om jobb: 
 

När jag förväntades agera slav:
 

Även vita slavar har känslor. 

Eller, så tackar man alltså helt enkelt bara nej. 
 

15 kommentarer
  1. Oj, du skulle ana hur många gånger jag arbetat utan lön, men inte har jag klagat över det. Men varandes såväl vit och invandrad kanske jag skulle börja göra det. Det är ju såväl fräckt och befängt att journalister ska få ringa mig och mjölka mig på information utan att ge mig en slant. Sen att jag får lön kvittar. Jag är ju både vit och invandrad och då ska jag ha lite extra… Så är det bara 🙂
    Nä, fy fan!

  2. Som en liten anekdot angående debatten “en” v “man”. Jag skrev en B-uppsats i historia 2004 på Lunds universitet. En av mina kurskamrater vägrade i sin uppsats att använda ordet “man” överhuvudtaget eftersom hon tyckte det var sexistiskt. Istället skrev hon sin uppsats med en svenska som helt undvek det ordet, istället för att ersätta det med ett annat ord. Hon fick grovt underkänt då texten knappt var läsbar och den svenska grammatiken utkastad genom fönstret.

    Behöver jag säga att sveriges första Genuspedagogiska-institution delade lokaler med Historiska institutionen i Lund?

  3. Bra Rebecka!
    Jag blir inte förvånad över att just Södertörns Flumskola vräker ur sig dessa dumheter. Det verkar fostras en uppfattning där om att allt som sker handlar om pseudovetenskap (genusvetenskap, “rasifiering” etc) och allt som sker läses genom de enkelslipade genusglasögonen.

    I det här fallet ser vi ett exempel på det moderna Sveriges nya fenomen: identitetsvänstern och uppfattningen att ingen annan kan berätta eller förmedla en annan persons upplevelser (redan användningen av “rasifierad” säger ngt om hur avsändaren ställer sig i frågan). Med en sådan inställning kan bara afrosvenskar berätta hur det är att vara afrosvensk – om någon annan person (som kanske är professionell berättare men inte har rätt etniskt ursprung) skulle göra det så är det kränkande och rasism, eftersom ingen annan än en afrosvensk kan förstå hur det är. “Någon annan tolkar och pratar åt dem” . För mig är det inte rasism att låta någon annan än jag själv prata för mig – vi har alla olika uppgifter i samhället och vissa (journalister) har plattformen för att göra det. Låt dem göra det, och sluta vara så lättstötta (kränkt är något annat) hela tiden.

  4. Hej! Jag läser Habel och Ghebrehawariats debatt på ett helt annat sätt än du. De vill ändra på att någon annan, i detta fallet vit/icke rasifierade från ett produktionsbolag, får i uppdrag av UR att berätta om rasism om rasifierade eller svarta i Sverige utan att ha någon egen kunskap och kompetens i ämnet. De är trötta på att inte kunna delta och äga sina egna berättelser, utan att någon annan tolkar och pratar åt dom. Alltid OM, inte MED. När då dessutom detta produktionsbolag inte en har kompetens i frågan utan ber om gratis hjälp. Jag tycker Habel sköter sitt tredje uppdrag lysande när hon tar sig tid och istället skriver en debattartikel. Barakat Ghebrehawariat är för övrigt inte forskare utan konsult och egen företagare! Tack för mig!

  5. Håller med dig petter till 100 %!Finns ingen som har nån ryggrad längre!Bara jamsar med ,sunt bonnförnuft e de ont om!

  6. Jag trodde “gratis” var något bra enligt vänstern. Det går ju inte 5 minuter utan att vänstern tjatar öronen av sin omgivning om förträffligheten med “gratis” vård, “gratis” skola, “gratis” omsorg, “gratis” dagis osv, osv, osv. (även om Svensk vård knappast är gratis utan en av världens dyraste, vi ser bara inte när tjyven vittjar oss på pengarna som betalar kalaset)

    Det är såå typiskt vänsterbeteende att kräva/tvinga andra att betala för DERAS önskemål men när det gäller den egna pengahögen så är det Hands Off!

  7. Ordet “hen” har ändå enligt mig ett existensberättigande. Problemet är bara att jag inte vet om det ska betyda “han/hon”, om det ska användas för att ersätta han och hon eller om det ska användas om personer som inte vill definiera sin könstillhörighet. Det är bara den mittersta betydelsen som jag ogillar eftersom det är att beröva språket dess nyanser och göra informationsöverföringen ineffektivare.

    Ordet “en” däremot, är bara infantilt barnsligt. Hur en vuxen människa kan få beröringsskräck för ett ord som “man” är för mig höjden av trams. Sannolikt kommer det från bland annat tyskans “mann”, som betyder människa.

    Oavsett vad det kommer ifrån så är det höjden av barnslighet att bli rädd för att använda ord med bokstäverna M-A-N. Ska man säga “Kvins”(iofs finns där en viss logik…) ? Eller kanske kvinga för japanska teknade serier? Eller kvingo för frukten som är god till halstrad tonfisk?

  8. Det roliga är att jag inte alls förstod hela rasistgrejen i denna nyhet innan jag såg på bilderna att forskarna i fråga kanske betraktade sig som tillhörandes en minoritet. Det kommer ju dylika förfrågningar till alla kunniga (och tyvärr även okunniga), så jag hade helt missat att det handlar om slavarbete det där. Eller kanske är det dags för forskarna att rannsaka deras egen inställning en liten bit?

    Pascalidou verkar vara på samma spår som du, Rebecca, och tycker att om man jobbar som skribent så bör man få betalt för det. Men hon verkade ha missat det som Arpi nämnde, att forskarna förväntas sprida kunskapen med de medel som de får för sitt arbete. Hur forskarna fördelar dessa medel och sin värdefulla tid är ju en bedömningsfråga – men här verkar de medvetet ha velat bli kränkta.

  9. Förstår att det blir på detta sätt då man mäter med graderat gummiband i stället för ett stål-måttband. Rätt verktyg ger bättre resultat men inte att försumma är hanterandet.

  10. SVT använder mer än gärna hönsordet, t.o.m i inslag om mördarsniglar användes hönsordet istället för något av de vanliga orden som använts i åratal utan problem. Och vid förfrågan till SVT kom inget svar och efter en tid raderades frågan.

    Och nu sista tiden har SVT börjat med träordet istället för Man, som även det är ord som könsstjälande och nedvärderande för de flesta personer.
    Det är med stor oro jag ser på framtiden när ord som använts utan problem tills för något år sedan ersätts av nya, och ofta nedvärderande ord istället för att om de nu är känsliga för ett ytterst litet fåtal personer, ersättas av redan befintliga, gamla och accepterade ord.

    Det måste vara svårt för mediala personer att hålla sig inom åsiktskorridorens gränser idag där både ett ökande antal ord och åsikter sätts upp på den svarta listan.

    Och om könsraderingen är så viktig att vi inte ens längre kan säga man ( får jag använda det ordet om hästar, lejon m,fl djur som har man utan att någon höna känner sig kränkt? ), varför går vi då mot könssegregerade badhus, caféer mm?

    Och som Petter skriver, fram till nyligen har jag aldrig någonsin brytt mig nämnvärt om grupper i det svenska samhället vare sig det handlat om etnicitet, sexualitet, könstillhörighet mm, har heller aldrig hört någon kvinnlig bekant uppröras om ordet man eller annat ord som nu ersatts av höns eller träordet.

    Är det underligt att över 60% idag anser att Sverige utvecklas i fel riktning, och tappat framtidstron?

  11. Fast “en” är ett jättebra ord. Det fungerar som en “trigger warning”. När det dyker upp i en text vet man att det vankas identitetspolitiskt dravel och man kan sluta läsa.

    Dock borde du skriva något om detta från ett vidare perspektiv. Det blir allt mera tydligt att vänstern manipulerar det svenska språket efter sin agenda. I och med att de tagit en sådan oproportionerligt stor plats i all media, särskilt på kultursidorna, har de möjlighet att utveckla språket i sin riktning och för sina syften, Se tex vad som hänt med ordet rasism. Egentligen borde det ordet vara irrelevant idag då väldigt få ägnar sig åt eller tror på rasbiologi. Istället har ordet rasism förvrängts till att i princip innefatta allt som vänstern tycker är dåligt. På samma sätt är feminism mer eller mindre allt som vänstern gillar. Och väldigt många, även borgerliga, sväljer detta utan att ifrågasätta. Att du inte är en av dem glädjer mig!

  12. Bra skrivet! Alla svenska högskolor och universitet har en “fjärde uppgift” som går ut på att samverka med det omgivande samhället. Det ingår så att säga i lektorslönen.

    Sen ifrågasätter jag hur Habel kunde rekryteras som lektor med så få (om någon, i ordets egentliga mening) peer-reviewade artiklar. Jag hittar ingen internationell tidskrift i hennes publikationslista.

  13. De flesta svenskar bryr sig inte om vilken ras, hudfärg, religion eller sexualitet någon har men av någon outgrundlig anledning är det just de som vill bekämpa indelning av människor i grupper som just det… delar in människor i grupper.

    Vi vanliga som i och för sig har åsikter om ämnet är jävligt trötta på att höra om kränkningar som beror på bagateller. Vad spelar det för roll om det heter “man”? Ordet kommer troligen från det engelska ordet mankind som förvisso på svenska heter mänsklighet och det är kanske där felet ligger.
    Pratar man med en feminist så antar jag att jag bör säga “kvinnligheten” eller i värsta fall “henligheten”. Det är helt uppåt väggarna i dagens Sverige där allt ska var super-politiskt korrekt så alla tassar på tårna för att använda rätt ord.

    Just ordet “hen” hatar jag så till den milda grad att jag nästan blir kränkt när någon använder det. Många gånger används det även helt fel där ordet “den” eller “vem” i stället ska användas.

    Jag blir så trött på att bli uppläxad av dessa självutnämnda kulturarbetar, journalister och debattörer som talar om att jag inte själv är kapabel att fatta egna beslut.
    Jag har ingen kollektiv skuld som Miljöpartiet gärna hävdar för att mina förfäder gjorde något som idag anses vara omoraliskt eller på annat sätt fel.

    När det till och med börjar pratas om censur och märkning av litteratur och annan kultur med “trigger warnings” är gränsen nådd. Jag kan väl för fan som vuxen själv fatta beslut om vad jag tål. Inte fan behöver jag få en skylt med att ett TV.program kan innehålla stötande material upptryckt i ansiktet.

    Det börjar bli löjligt med den är feminism/liberalismen som härjar i landet. Inte konstigt att folk blir mesiga och gnälliga när de blir kränkta av minsta motgång eller om någon tycker annorlunda.

    Våga inte kalla mig för feminist eller liberal för då går jag igång på alla cylindrar. Jag blir inte kränkt av någon annans åsikter men ge tusan i att läxa upp mig för att jag inte tycker som du.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *