Sälja till sig själv

Göteborg kallas inte Muteborg utan anledning, och politikerna hittar ofta på nya sätt att hedra sitt epitet. 

Varje kommunfullmäktigemöte ska utannonseras till allmänheten. Innan vi hittade på tidningen och det tryckta ordet sattes offentliga kungörelser helt sonika upp på stadsporten. Nu annonserar kommunledningen. 

I Göteborg annonserades mötena ut i GP, Metro och GT fram till 2010. För då kläckte någon sosse den briljanta idén att utöka annonseringen i flera tidningar. Detta har man fortsatt med så i november 2014 klubbades samma beslut igenom som övriga år sedan 2010. 

 

Politikerna tyckte nämligen inte att Göteborgsposten, Göteborgstidningen och Metro räckte, trots sin stora räckvid. Så de kompletterade med…..Göteborgs Fria Tidning, ETC och Ny Tid. Någon av er som hört talas om dessa tidningar, förutom ETC som ändå måste anses ha ett ganska välkänt varumärke?

Inte jag heller faktiskt. Så jag blev tvungen att kolla upp dem. Och det visar sig att Göteborgs Fria tidning tydligen är ett kooperativ som drivs som ekonomisk förening utan vinstintresse. De verkar leva främst på presstöd, helt otippat. Tittar man på deras ledarsida hittar man ett välkänt ansikte – fd språkröret för Miljöpartiet Birger Schlaug. 

Så Göteborgs Fria är alltså en vänstertidning. 
 

Att ETC är en vänstertidning kan ingen ha missat. Johan Ehrenberg är en väl profilerad socialist som ofta bjuds in till etermedia för att klaga på kapitalism och privata företag. Själv driver han ett helt imperium av aktiebolag, bland annat Dagens ETC och ETC Göteborg. Mycket ironiskt. 
 

Då är det Ny Tid kvar. Det visar sig direkt att Ny Tid är en tidning som produceras av AiP Media, ett helägt aktiebolag av socialdemokratiska partiet. Ny Tids systertidning är Aktuellt i Politiken, där Margot Wallströms nuvarande politiske sakkunnige Erik Sundström tidigare var chefredaktör. 
 

I AiP:s styrelse hittar man flera namnkunniga, bland annat Mona Sahlins make och Carin Jämtin, som är partisekreterare för Socialdemokraterna. 
 

Socialdemokraterna annonserar alltså sedan 4 år tillbaka i sin egen tidning, för skattebetalarnas pengar. 

Att det är tillåtet är anmärkningsvärt, i vilket annat land som helst skulle detta solklart anses som korruption. 

 Köper man då annonserna direkt av Aktuellt i Politiken? Nix, de anlitar en mediasäljare – Mediapromotion. Som verkar vara arbetarrörelsens lilla hustomte inom annonsering. De sköter AiPs alla tidningar samt några av LO:s. Faktum är att de inte har en enda kund som inte är sossarna eller LO. De tar provision på sin annonsförsäljning så några procent har alltså gått till byrån. 
 

Alliansen i Göteborg försökte i november ändra annonseringen till att återgå till att bara vara i GP, GT och Metro. Nix, det gick inte. Givetvis, de har ju inte majoritet. Men tack för försöket.

De anger bland annat räckvidd som skäl. Så hur ser det då ut med räckvidden på vänstertidning 1, vänstertidning 2 och sossarnas egen tidning? Nja. De flyger inte riktigt. Om man uttrycker sig milt. 

Göteborgsposten har en räckvidd på 176 700 enligt TS. Göteborgstidningen inklusive Expressen har 153 700 och Metro Göteborg har 143 900. Det kan man ju ändå anses som ganska heltäckande för Göteborgs-marknaden. 
 

Så hur ser då de övrigas räckvidd ut? Sorgligt, är väl ett ord som kommer i mitt huvud spontant. 

Fria Tidningen har ynka 4900 i räckvidd och en prenumererad upplaga på 2700. ETC Göteborg ligger på 1700. Och sossarnas egen tidning Ny Tid har 1800. 

De kompletterade alltså räckvidden på 474 300, som de redan hade innan 2010, med hisnande 1,9 % (9300). Wow. Jag förstår varför socialdemokraterna i Göteborgs ledning såg behovet. 
 

Vad kostar då det här kalajset undrar man ju. Det måste varit billigt att öka räckvidden med  futtiga 1,9 % åtminstone. 
 

Såklart det inte var billigt. 

Med beslutet att även annonsera i vänstertidning 1, vänstertidning 2 och sossarnas egen tidning gick annonskostnaderna upp med 164 169 kronor. Om man slår ut detta på den räckvidd på 9 300 personer de har ihop blir det 17, 65 kronor per person. 

Vad kostar då de stora tidningarna per person? De kostar 199 218 kronor tillsammans. Eller 42 öre per person. 

Faktum är att annonseringen i vänstertidningarna motsvarar hela 45 % av totala annonskostnaderna. Men ger alltså bara 1,9 % av räckvidden. Annonseringen där kostar hela 42 gånger mer per person än annonseringa i GP, GT och Metro tillsammans. 

Väl spenderade pengar, Muteborg. Verkligen. 

På fyra år har sossarna sett till att i runda slängar 150 000 kronor av skattebetalarnas pengar gått direkt in i sin egen tidning, som partiet äger. Så krasst har de fördelat om pengar som skulle gå till att sköta Göteborgs kommuns service till ett eget litet partibidrag. 

Att den politiska vänsterledningen ökar annonskostnaderna med 45 % för så otroligt små upplagor och räckvidd kan inte ses på något annat sätt än att den politiska ledningen använder annonsköp som förtäckta bidrag till vänstertidningar som ingen vill köpa. 

Jag ger Göteborgs politiska ledning 0 poäng för utförande och teknik med 10 poäng för kreativitetet. 

/ Rebecca Weidmo Uvell
 

11 kommentarer
  1. Vad ovanligt att hitta en Sahlin i sammanhanget. Undrar hur länge S ska hålla den familjen med arbeten när de själva verkar ha svårt att hitta något utanför partiet?

  2. jag blir uppriktigt så ledsen och besviken på Göteborgs sossegäng. Trodde att de lärt sig något av alla muthärvir m.m. Vi haft i stan. Men icke. Känns som att de lever i en egen gräddfil där de ostraffat gör exakt vad de vill. Var är uppdrag granskning??Janne Josefsson kom igen!!!!

  3. Jag säger bara , helt otroligt , och de betalar med våra skatte pengar , räcker det inte att som tex jag betalar extra skatt Trängselskatten , de slösar med våra pengar , Göteborgspolitikernas förtroende är fruktansvärt lågt , nästa val blir det nog så att de etablerade Partierna åker ut från kommunfullmäktige med dunder o brak Ganska säkert , de har kört över oss , skiter vad vi tycker o tänker , ger inte Göteborgs invånare någon som helst respekt , Mutkolvar och Demokratiförakt har de fruktansvärt , blir mer o mer Förbannad , Parasiter , de gör man sig av med de vet alla djur på denna Jord.

  4. Suverärn artikel och det fantastiska faktumet kvarstår:
    Ny Tid är alltså när de söker presstöd en dagstidning.
    Men när det kommer till att betala mervärdesskatt för inköpta tryckeri- och distributionstjänster , då är man plötsligt ett skattebefriat periodiskt medlemsblad
    enligt 3 kap 13 & mervärdesskattelagen.
    Jag förstår inte hur de får ihop det.

  5. Och jag som tänker flytta till GBG om något år. Nunär Gelotte och Rignäs är borta trodde jag att det var safe att komma tillbaka. Så dyker detta upp.
    Kanon att du hittar sånt här och att det kommer i dagen.

  6. Vad är mutan i detta? En beskrivning av muta är:
    “En muta är en gåva, en tjänst eller annan förmån som överlämnas till en tjänsteman eller annan makthavare, blivande makthavare eller före detta makthavare, för att makthavaren ska särbehandla givaren, givarens anhöriga eller någon annan, eller som tack för utförda tjänster.” (Hämtat från Wikipedia, som i sin tur hämtat detta från T. Cars bok “Mutbrott, bestickning och korruptiv marknadsföring”.
    Om man som Rebecca Weidmo Ulvell kallar allt för muta, så riskerar man sin trovärdighet i allt man skriver. Det gäller att inte komma med svepande uttryck om man skall kritisera, då blir det en form av ideologiska rallarsvingar utan värde.

  7. Vi måste få en vettig lagstiftning mot mutor här i landet. Den nuvarande lagen medger dess missförhållanden som strider mot rättskänslan hos alla utom möjligen de insyltade.

    Dessa oegentligheter bland dem som trängs runt köttgrytorna är inte begränsade till tidningsvärlden eller Göteborg, men det är ett väldigt bra exempel på de töjbara samveten som ryms inom vår offentliga sektor. Spåren förfärar.

  8. Ännu ett fantastiskt bra gräv, och roligt skrivet. Men jag sätter skrattet i halsen för det är bedrövligt, verkligen bedrövlig. Det får mig att tänka på en intervju jag såg med president Hollande, en annan person som tycker om att spendera andras pengar. Så här gick dialogen (ungefär):
    Journalisten: – Men det blir väl dyrt?
    President Hollande: – Nej, det är inte dyrt, det är gratis. Det är staten som betalar.
    /D

  9. Lysande grävt!
    I vanlig ordning så går de socialistiska ränderna aldrig ur. Andra skall betala, inte genom eget kreativt arbete.
    Är det inte hög tid att inrätta någon form av medborgarrättsråd för att minimera allt slöseri med skattebetalarnas pengar?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *