Come fly with me

Vad kan ni om statssplanet?

Inte mycket va? Inte jag heller så jag har roat mig med att kolla upp lite grann. Och begärt ut vilka resor planet gjort sedan nya regeringen tillträdde. Men först lite fakta.

Statsplanet är egentligen 3 flygplan som ingår i Sweden Air Force. Ingen av dem heter Air Force One vad jag vet, det är namnet på ett annat lands plan. Varje plan tar 12 personer och 4 besättningsmän. Flottan består av två stycken TP Gulfstream IV och ett Gulfstream G550 (levererades 2011). De tillhör Skaraborgs flygflottilj (F7) men opererar från Bromma flygplats. Det nyaste planet har 18 sittplatser och beställdes av Alliansregeringen. 

Var de ska operera ifrån när Miljöpartiet stängt Bromma är oklart. Gärdet?

Det är för övrigt Skaraborg flygflottilj som utbildar Jas 39 Gripen-piloter. Såtenäs är Sveriges Top Gun-skola. 

 

Hur planet används regleras i Statsflygsförordningen 1999:1357. Enligt den så prioriteras de som vill flyga med planet i följande ordning: statschefen (kungen alltså), riksdagens talman, statsministern, utrikesministern, övriga statsråd, ÖB, generaldirektören i Försvarsmakten. Riksdagen och statliga myndigheter får också åka i mån av tillgänglighet. 

Och flyger man får man betala till Försvarsmakten. Man måste även vara noga med dokumentationen. 

Vilka har då rest med planet sedan den nya regeringen tillträdde den 3 oktober?

Statsminister Stefan Löfven
– 16-17 oktober Milano (högnivåkonferens om sysselsättning, då höll han detta tal)

Det där talet är så dåligt på så många sätt men främst fullständigt oacceptabel engelska. Vad är det för trainee som översatt det? The Swedish chef i mupparna skulle gjort det bättre. Skulle vilja ranta om det mycket längre men fortsätter nu min genomgång om flyget istället. 

– 20-21 oktober Finland, Estland, Litauen och Lettland
– 6-7 november Finland (Northern Future Forum)
– 9 november Hotell- och restaurangfackets kongress i Visby
– 11-12 november Norge och Danmark
– 19-22 november New York och FN
– 27 november Malmö (Sydsvenska handelskammarens höstmöte)
– 29 november Wien
– 18-19 december Bryssel (Europeiska rådets möte)
– 26 december medverkan i SVT och TV4:s sändningar (inrikes flyg…från vart?

Han har alltså tagit regeringsplanet för att vara med på LO-förbundet HRF:s kongress? På vilket sätt är det här statsministerns angelägenhet? Eller vänta, han kanske inte hade statsminister-hatten på sig då utan IF Metall-hatten? Eller S-hatten?

Stefan själv hade rätt mycket synpunkter på när Alliansen använde regeringsplanet under valrörelsen nämligen. Han tyckte att regeringen kan betala sina partiaktiviteter själv. 10 800 kronor per flygtimme. Men det var ju innan han själv var i regeringen. Nu har han glömt bort det och tar glatt regeringsplanet till interna LO-kongresser. Hepp. 

 

Löfven är inte den enda som använt planet. Andra statsråd står också på listan 

Försvarsminister Peter Hulqvist:
– 17 november FAC-möte Bryssel
– 24 november Riga, Tallin
– 28 november Vilnius

Landsbygdsministern S-E Bucht:
– Pajala 5 november
– 11-12 november
– 15-16 december Bryssel

Utrikesminister Margot Wallström:
– 11 oktober Kairo
– 19-21 oktober Luxenburg
– 19 november Köpenhamn (endast enkel resa)
– 25-26 november Kiev
– 4 december Basel
– 14-15 december Bryssel
– 14 januari Maputo

Näringsminister Mikael Damberg:
– 5 november Pajala
– 3 november Berlin

Miljöminister Åsa Romson:
– 6 oktober Milano

Energiminister Ibrahim Baylan:
– 6 oktober Milano (energiministermöte)
– 11-12 december Island

Inrikesminister Anders Ygeman:
– 4-5 december Bryssel  (RIF-råd)

Justitieminister Morgan Johansson:
– 4-5 december Bryssel (RIF-råd)

Löfven har åkt statsplan för 501 000 kronor hittills enligt de handlingar jag fått av statsrådsberedningen. 
 

Men statsministern är ju ändå nummer 3 på prio-ordningen för planet så det är väl egentligen inget märkligt med det. Mer intressant är det att kolla på andra poster. Som att ett gäng anonyma tjänstemän kostat nästan hälften av statsministern under samma period. 

Den där Eldhagen har varit med på samtliga resor.
 

Verkar vara samma gäng ungefär på alla resorna. Erik Eldhagen, till exempel, finns med på alla tre. Han är departementsråd på Finansdepartementet. Andersson syftar på Magdalena Andersson gissar jag. Men hon verkar bara följt med på en av resorna. De övriga två resorna ser det inte ut som om något statsråd flugit med på. Bara ett gäng tjänstemän från Finansen.

För 192 600 kronor.

Varför inte de kunde flyga reguljärt till Bryssel när det går plan från Bromma nu för tiden tycker jag är märkligt. Jag menar, statsplanet utgår ju ändå från Bromma. Att ta ett reguljärt hade varit lika lätt och mycket billigare. Men det kanske finns en jättebra förklaring. 
 

En annan sak som är lite märklig är 242 100 kronor som en resa Arlanda – Puhket kostat.

Varför flög de från Arlanda när statsflygets flygplats är Bromma? Och vem flög till Puhket? Vad som hände i Puhket den 26 december vet alla svenskar. Det är minnesdagen för Tsunamin. Men om man ska följa lagens dokumentationskrav så är det här….hrm…lite tunt med information. 

Jag har ställt frågan till statsrådsberedningen och inväntar svar. 
 

En annan resa som kostade jättemycket är Margot Wallströms resa till Maputo i Mocambique.

Intressant med även denna kostnadspost är att den inte heller följer de dokumentationsrelger som lagen om stadsflyget kräver. Det står visserligen att utrikesministern flög men inte varför och med vem. 

Och hur kan det kosta en kvarts miljon?
 

Som jag kan räkna ut det har regeringsplanet hittills kostat statsrådsberedningen 

2 404 707 kronor

Perioden 3 oktober till 17 februari, som är handlingarna jag begärt ut. Om det är mycket eller lite låter jag vara osagt, jag var bara nyfiken på hur planet används. 

Och tydligt är att det inte är bara statsråd som använder det. Och att det slarvas helt uppenbart med dokumentationen.

Sedan tänker jag lite grann att den här regeringen ju har en sådan tydlig klimatambition.

Det är första gången Miljöpartiet sitter i regeringen. Man vill vara en “miljö-regering”. Direkt aviserades att både motorvägen Förbifarten skulle stängas (stoppet kostade 170 miljoner till ingenting) och Bromma flygplats stängas. Och kärnkraften. 

Affärsflyg, som ju statsplanet måste räknas till, släpper ut 38 gånger mer koldioxid än reguljärflyget. Och då hatar ju ändå Miljöpartiet reguljärflyget. Så vad tycker de då egentligen av privatjet undrar man ju. 

De sitter i regeringen och så här viktigt är det att fokusera på klimatet. Vi måste flyga mindre. Till och med lägga ner flygplatser.  Faktiskt den flygplats regeringen flyger ifrån – Bromma. 
 

Och det är ju här som det blir lite märkligt att åka så mycket statsplan.

För att har man ambitioner att vara en miljö-regering som denna regering duger det faktiskt inte att gömma sig bakom stora ord och sedan flyga flygplan som släpper ut 38 gånger mer än vanliga flygplan. 

Sorry. 

Då är det inte ambitioner. Utan hyckleri. 

När man ser de här bilderna förstår man varför planet använts i princip varje vecka sedan regeringen tillträde. Det kostade 380 miljoner, har 18 sittplatser, 12 TV-apparater, espressomaskin och till och med en fax (!).
 

Men.

Walk the talk, regeringen Löfven.

Och parkera koldiox-monstret på den flygplats ni ändå vill lägga ner. Använd reguljärplanen istället. Jag vet att det är sjukt smidigt att bara åka statsrådsbil till Bromma och hoppa på planet. Slippa säkerhetskontroller och incheckning. Bara fly, fly away.

Men vi måste alla göra uppoffringar om vi ska rädda planeten. Er uppoffring blir att trängas i en säkerhetskontroll, ta av er skorna framför uttråkade flygplansvakter, dricka flygplatskaffe och stå i kö till gaten. Det kommer ta lite mer tid, javisst. Men det är klimatet värt. 

Eller?

Vi har faktiskt bara ett jordklot!
 

11 kommentarer
  1. Intressant, påpekar att kostnaden för Försvarsmakten är långt större än vad som får debiteras. Utöver detta, statsråd har möjlighet till VIP-service på Arlanda, Bromma och destinationsflygplatserns. Rätt trevligt. Fast utan riktig business class inom Europa är det ju inte bekvämt på planet.

  2. En kort kommentar: Du skriver att Regeringsplanet kostat Statrådsberedningen 2,4 miljoner. Jag vill nog hävda at det är vi skattebetalare som stått för den notan. Något för Riksrevisionen att granska?

  3. Jag tycker det är bra att du följer upp hur regeringsplanet används. Jag tror dock inte det missbrukas mer nu än när alliansen använde det men det är just det som är bra att du kollar upp. Att ta regeringsplanet till Phuket verkar vara helt feltänkt. Det finns reguljärflyg med Thai nonstop från Arlanda vilket ger kortare flygtid än regeringsplanet som måste mellanlanda för tankning. Det finns också en mycket bra businessklass i Thai 777-300ER som borde duga även för en minister. Nu är det ju inget motiv att behålla Bromma flygplats bara för regeringsplanet. När Ostlänken är klar kan faktiskt folk från Stockholm resa från Skavsta som då kan ersätta Bromma till vissa delar. Jag ser hellre bostäder på Bromma flygplats.

  4. Strålande!
    Vänsterflummet uppfyller med råge “but not in my back yard”.
    Sannolikt så måste även nyttograden med alla dessa resor vara högst tvivelaktigt. Dessutom så går det idag alldeles utmärkt att använda sig av digital kommunikation i många fall, något som även politiker måste lära sig. Men det är väl för mycket begärt.

  5. Jo jag vet att du driver borgerlig opinon, mitt inlägg var ironiskt om du missade det. Men din så kallade granskning tappar i trovärdighet när du inte kan referera till hur mycket den tidigare allians regeringen nyttjade planet.

  6. Bra granskning, ta gärna en titt på åren 2006-2014 också. Skulle vara intressant att se hur den fd. Allians regeringen nyttjade planet.

  7. Kontrollera siffrorna dom är alldeles för låga. Det är bara att googla g550 och kostnad per timma. Jag känner dom som satte upp transport flyg på Bromma. Man gömmer en massa kostnader i försvaret.

  8. Kan de inte sälja ut lediga platser på planet, för att få ned kostnaderna? (Intern)debiteringen låter låg med tanke på smidigheten och komforten. Luxemburg tror jag har rätt dåliga förbindelser till Stockholm och många utlandssvenskar.

  9. Poängen är väl att vi “vanliga människor” ska upphöra med resandet och på avstånd (och underifrån) beundra ledargarnityret för deras insatser jorden till fromma. Det är som med Romsons giftfärger. Det spelar ingen större roll om en båt har målats med giftfärger så länge som alla andra inte har det. Vi övriga båtägare ska minsann lära oss att skrapa bort snäckor och elände, medan Romson har viktigare saker för sig och inte kan förväntas lägga ner sin tid på sådant.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *