Vill du bli Skiftets ICA-kort?


Som ni alla vet blev Alliansfritts nya kläder Skiftet efter valet. Alliansfritt Sverige var sossarnas byrå för “dirty campaign” under valrörelsen och finansierades genom främst donerade arbetsinsatser då de flesta jobbade åt arbetarrörelsen. Tid är pengar som ni alla vet. Även om de redan då försökte påstå att verksamheten “bara drivs ideellt”….

Nu är det bara Björn Fridén kvar av de som fick driva Alliansfritt på arbetstid. Och han jobbar med Bloggkontakter på S-kansliet i Stockholm. Att han lägger arbetstid på Skiftet är inte långsökt alls.

Jag skrev ett annat inlägg om Skiftet och vem som betalar som verkligen tog hus i helvete och gav mig både blogginlägg och nyhetsbrev helt dedikerat till lilla moi. 🙂 Ingen sten de uppskattade att jag lyfte på tydligen.

Resten av skribenterna verkar vara studenter eller arbetslösa. Åtminstone påstod Anna Westberg att hon var arbetslös i november. Att hon, OM hon går på a-kassa, får jobba med opinionsbildning är intressant. Lite olika regler det där. Frilansskribenter får exvis inte blogga på skoj när de är arbetslösa, då ryker hela ersättningen. Det räknas som yrkesutövning nämligen, även om det är ideellt. Anna är Skiftets frontfigur. Det var henne Dagens Opinon intervjuade när Skiftet startades.

Hon och Björn Fridén verkar för övrigt tajta. För hon bor hos honom. Gulligt, så jag tog bara med det i inlägget för det. Vem folk lever med hör egentligen inte till sakfrågan. 

Skiftet är en rätt sorglig hemsida. Trött och oinspirerad med bara 20 inlägg sedan valet. Det är vad jag bränner loss på en månad ungefär, och då har jag en massa annat att göra bland annat en podcast. De har tagit över Alliansfritts följare och påstår att de har över 48 000. Tittar man sedan på hur många som cashat in, det vill säga donerar pengar, är det bara drygt 500. Trots att www.enavtusen.se lanserades innan sommaren, mitt i brinnande valrörelse.

Och ändå har de alltså råd att investera i ett helt nytt kampanjverktyg. Köpt av ett bolag i New York som garanterat är jättebilliga. Bara omkostnaderna i New York är betydligt högre än här. För nyss lanserade de www.minkampanj.nu. Med bland annat en artikel i Dagens Opinion. Men vad systemet kostar vill de inte säga. Otippat. De påstår ju att de är medlemsfinansierade. Vilket givetvis är skitsnack. Kostnaderna står någon annan för, inklusive detta nya verktyg alltså. Någon annan del av arbetarrörelsen står för fiolerna här.

Så jag blev nyfiken och mailade ControlShift för att få en offert på systemet. Men där fick jag en dörr i ansiktet. Tydligen är de paranoida och googlar minsta lilla blygsamma offertförfrågan. Där ser man.

Men från en byrå i Stockholm fick jag svar. Uppskattningsvis minst 150 000 kronor. Ni ser ju att ekvationen inte går ihop.

För det finurliga med den nya sajten är att den ser ut som ett kul sätt för privatpersoner att få utlopp för sin aktivist-sida och sänka trösklarna för vanliga människor att driva sina frågor.

Men i själva verket är det ett rätt sofisterat sätt att få Joe the Plummer att bli Skiftets egna små ICA-kort. För ICA-kortet är ju som bekant av kunderna betraktat som ett fiffigt sätt att hålla koll på utgifter och få rabatter. Men i själva verket är rabatterna betalning för att ICA ska kunna samla in mängder med informatiom om kundernas köpmönster: var handlar de, vad köper de och när.

Riktigt så här smart är förstås inte sajten men syftet är framför allt att för Skiftets räkning skapa en armé av gratisjobbare.

Alla som jobbar med kampanjer vet att rätt typ av kontaktlistor är guld värda.

På det här sättet får de andra än de själva att samla in namn , mail och telefonnummer till människor de redan vet har rätt profil. Sådant är svårt att köpa då vi inte registrerar folks åsikter. På det här sättet behöver de dels lägga ner minimalt med tid själva och får en databas full av personer att kontakta för egna kampanjer, och sina kompisars. Det är i alla fall tanken, om kampanjverktyget flyger det vill säga.

Och starten har varit blygsam, kan man säga.

Så här funkar det alltså, att när en person registrerat en kampanj, som Skiftet givetvis helt bestämmer om den släpps fram eller inte och vad som står i mailen du som skapare kan skicka till de som skriver under, äger de alltså samtlig information.

När du tillhandahåller din e-mailadress och mobilnr samtycker du till att ta emot meddelanden från oss i anslutning till din kampanj och andra kampanjer och från projektet och organisationer som vi har förtroende för

“Alla data som samlas in via sajten tillfaller Skiftet.org”

Och alla namn som samlas in på det här sättet låter alltså Skiftet “sina närstående organisationer” använda, så de som skriver under kan nog lätt räkna med att få kampanjmail från LO, sossarna, Politism, Arena etc i sin inbox anytime soon.

Så hur har då starten gått undrar man? När de nu ändå fick lite media på lanseringen. Kikar man på namnen som startat kampanjerna dyker ett mönster upp. Hittills har 12 kampanjer lagts upp.

Hälften kampanjerna är skapade av dem själva.

Anna Westberg har två uppe, Ingela Eng, Robin Zachari och Johannes Carlsson varsin.

Oavsett hur det går med gratis-jobbar-satsningen här står det utan allt tvivel att notan för kampanjverktyget betalats av någon annan – Arbetarrörelsen, som finansierat dem hela tiden. Varför de inte bara kan erkänna det är märkligt. Ingen går på snacket om ideell verksamhet ändå.

Men vi får hålla ögonen på vad fd Alliansfritt pysslar med i framtiden helt enkelt. En av de många organisationerna som S och LO enskilt och/eller gemensamt finansierar (Tiden, Arena-gruppen med tankesmedja, tidning etc, Katalys, 6F, Politism och så vidare).

/ Rebecca Weimo Uvell

2 kommentarer till Vill du bli Skiftets ICA-kort?

  1. När jag läser dina arbeten så blir jag så tacksam och glad för att du finns och att du gör det du gör.
    Behöver inte säga mer.

  2. I gammal sann socialistisk anda så helgar ändamålet medlen och fårskocken följer ledarna som sitter inne med den enda rätta sanningen….. Inom “rörelsen” innebär det risk för allmänt förakt, hån och förlöjligande att ifrågasätta de “sanningar” och mål som de allvetande och visa i ledningen satt upp har jag fått erfara.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap