Svar till Karin Pettersson

Eftersom man inte kan replikera Aftonbladet Ledarsida gör jag det här istället. 

För Karin Pettersson har i nu två kolumner berättat sagor. 

Nu är just det inget nytt under solen att just Aftonbladet Ledare har en….hrm…flexibel inställning till fakta och verklighet. Men jag känner mig tvungen att göra ett försök att reda ut åtminstone två av kolumnerna. 

I den första skriver hon så här :

“Ja, vi måste bygga bostäder och se till att alla dessa högutbildade människor från Syrien som inget hellre vill än att jobba snabbt får en chans att göra det”

 

Nu får man direkt intrycket att “alla dessa människor” syftar på en majoritet. Nix. Ett så kallat trix. För kikar på på SCBs statistik om utbildningsnivå bland utrikes födda som hittar man alltså den här bilden, som ni kunde se i mitt förra inlägg om integrationspolitiken som inte finns hos regeringen. 
 

För att läsa vad tabellen visar, det vill säga verkligheten, så har Syrier följande utbildningsnivå: 
 

  • 38 % förgymnasial utbildning
  • 34 % gymnasial utbildning
  • 17 % eftergymnasial utbildning UPP till 3 år
  • 11 % eftergymnasial utbidlning över 3 år

Jag försökte in min enfald diskutera detta på Twitter med Pettersson och skickade bland annat över den där bilden. Som att prata med en vägg. Hon svarade knappt på frågor och citerade Borg som en raspig skiva och kunde inte medge att mängder är inte rätt ord för att beskriva antalet högskoleutbildade. 

Och istället för att själv kolla upp fakta publicerar hon en ny krönika. Med samma fel. 
 

Nu påstår hon att syrier har samma utbildningsnivå som svenskarna. 

Men tittar man återigen på fakta och inte i den ideologiskt rödfärgade önskekulan de har på Aftonbladets kontor ser man något annat. Igen. 

Här ser man tydligt att andelen svenskar av total befolkning med bara förgymnasial utbildning är ynka 13 % 2012. Medan andelen med högskola upp till 3 år är 15 % och andelen med högskola mer än 3 år ökat kraftigt till över 25 %.

Ni ser, inte en siffra rätt. 

Jag vill till skillnad från Pettersson att människor som kommer hit ska få rätt stöd. Då kan man inte bygga detta på hitte-på. Och rätt stöd för syrier är INTE validering av högskoleexamen, även om detta också är viktigt då dessa människor mycket snabbare än övriga kommer i arbete enligt statistik, utan enkla jobb. Med lägre lön. Vi har lägst andel enkla jobb i hela OECD och nu flaggar regeringen för att begränsa RUT ordentligt, en sektor där många invandrare med låg utbildningsbakgrund faktiskt jobbar. Bästa sättet att utöka antalet bostäder är att slakta den heliga kon inom bostadspolitiken – marknadshyror. Och införa dessa. 

Men allt detta faller inte i god jord till vänster. 

För betyder att sossar och LO kommer bli tvungna att göra något åt LAS och fackens höga ingångslöner. Men eftersom den analysen inte passar arbetarrörelsen är det alltså bekvämast att redan innan folk kommer hit i Sveriges största tidning försöka finta läsarna och väljarna att verkligheten inte är verklig. 

Jag är för fri rörlighet. Men får eksem av ohederlig argumentation. 
 

14 kommentarer
  1. Jag får ont i magen, att det var så illa statistiskt, regeringen kan väll inte få stå å ljuga så, SJUKT e riksdagen en lekstuga

  2. Bra att du tar upp denna lögn som ofta framförs. Något mer som sällan framförs är att bara för att någon har en högskoleutbildning så betyder inte det att det finns jobb för personen. Till exempel så kan den utbildningen vara av en sån karaktär att det finns inte några sådana tjänster. Utbildad i syrisk statsvetenskap, koranlära, eller andra utbildningar som det inte finns någon marknad för.

    Sen så ska vi inte förglömma att det är skillnad mellan olika lärosäten. Vänstern kanske tror att alla högskolor håller Harvard klass men verkligheten är inte sån. Vilket vi kan se i olika rakningar för olika universitet i världen.

  3. Dessutom är det så att det finns flera tusen högskoleutbildade svenskar utan arbete inom sina områden eller utan arbete överhuvudtaget. Det är inte så att akademisk utbildning med någon sorts automatik ger relevant arbete,och så har det inte heller varit på åratal.

  4. Stiligt!
    Om man dessutom kompletterar dina fina diagram från de två senaste blogginläggen med:
    //www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Temaomraden/Intergration/Statistik/Registerdata-for-
    -integration/Tabell-21/, så får man en stark antydan om vad som väntar…
    Vad gör då ansvariga politiker och msm? I princip promenerar in i ett imaginärt rum, stoppar huvudet i sanden och levererar naiva, genomskinliga floskler.
    Sorry Aftonbladet, Verkligheten är omutlig och okränkbar.

  5. en bra statistikbild säger mer än tusen lögnaktiga ord hos aftonblaskan och att du inte får svar säger resterande tusen ord

  6. Vem läser Aftonbladet idag? Upplever den lika out of time som en banlontröja och att den blivit till antimarkering. Ingen med självaktning kan referera till dess texter vare sig det är ledare eller annat.
    Ditt inlägg är däremot både intressant och väl underbyggt som vanligt.

  7. Kvalitén på utbildningen man får på olika skolor varierar kraftigt. I t ex Egypten är det vanligt att lärare är frånvarande från lektionerna, och det ses som normalt att lärarna tar emot mutor från föräldrarna när det är dags för betygssättning. Kvalitén på de statliga universiteten är så låg att man i Egypten endast värderar en examen från det privata American university

    Transparency International rankar världens länder efter hur korrumperade de är. Utfallet för 2014: Egypten som nr
    94 och Syrien som 159

  8. Lönerna:
    Höga ingångslöner skapar på olika sätt en platt lönetrappa vilket är progressivt! Från en ordentlig lönetrappa till dagens platta struktur så är det lätt eftersom man “snor” pengar från de icke nivåhöjande tilläggen.
    Så antingen minska ingångslönerna rejält igen MEN om inte det skapas en rejäl lönetrappa hamnar vi i samma igen dock med lägre löner . . och med den fria rörligheten så försvinner de som kan flytta och samtidigt kan konkurrera på en “bredare” marknad a.k.a. Norge i vården t.ex.

  9. Mycket intressant information. Men – korrläs innan du publicerar, stav- och skrivfel minskar trovärdigheten, tyvärr.

  10. Hur står sig universiteten i Syrien, Irak, Iran osv jämfört med de i väst? Det är ju en viss skillnad mellan en examen från Mälardalens högskola och en från ett Ivy League-universitet som Yale eller Harvard. Just sayin’.

  11. Bra utredning, var sak på sin plats . . . Facts NOT Fiction…. tre saker nämns
    – marknadshyror
    – LAS
    – fackens höga ingångslöner

    Hyror:
    På en reglerad marknad med en brist på 250.000 boenden är det många som gillar marknadshyror på samma sätt skulle man ju kunna öka fastighetstaxeringen för att få in mer skattemedel, att plocka bort ränteavdraget helt för bolån skulle också göra sitt till…för inte är det väl så att köpta bostäder speciellt de med ett par år på nacken skall vara billigare att bo i än en hyrd bostad . . . allmännyttan har under många år dragit på med reglerade hyror som i många fall varit ohemult höga . . att då införa marknadshyror i ett läge där alliansen främst har skapat denna bostadskö som är gigantisk . . . men föstår att på något sätt måste man “kräva in pengar” för ett byggande på nivån 50.000/år plus att bygga ikapp.
    50´ blir ungefär 100 miljarder och de 250´ blir 500 miljarder till . . svindlande summor som alliansen inte ens talat om . . .
    -LAS
    har uppfattningen att detta inte har något annat än ett symbolvärde experter säger att det inte spelar någon roll . och handen på hjärtat ifall någon har bättre CV så får den personen jobbet faktiskt, ävenså vid neddragningar . . . MEN om man vill hålla arbetsstyrkan i schack så är det klart att alla lagar och regler är av ondo för arbetsgivarna . . MEN inte ens arbetsgivarorganisationerna har så svårt att tåla LAS
    -ingångslönerna
    Sagan om ingångslönerna.
    I begynnelsen hade LO en platt lönetrappa, typ ett golv, och akademiker/ingenjörer en trappa med LKP.

    LO drev sin linje och sedan förhandlade man fram allsköns tillägg för att höja lönerna. För de med lönetrappa gjorde man tvärtom man använde de icke nivåhöjande påslagen på fel sätt dvs man plattade till även akademikernas lönetrappa . . OCH tyvärr så drev Sveriges Ingenjörer trots mina och många andras protester igenom en höjning av ingångslönerna till förmån för de erfarna.
    Dessutom OP som sade rörande de höga ingenjörslönerna att “vi skall utbilda bort dessa” dvs “spamma” arbetsmarknaden med ingenjörer så sköter marknaden resten. OP var S och ville naturligtvis plocka där det gick att plocka . . MEN var startade man introduktionskurser ? Jo där man ökat intaget samtidigt som andra också gjorde detta dvs i ett system där man gör antagningar på betyg/färdigheter osv blir naturligtvis elevmaterialet inte lika briljant vid ett dubblat intag . . . då högskolorna insåg problemen fick man naturligtvis “devalvera” utbildningarna enligt

  12. Jag tror att din jakt på riktiga fakta vinner på att ändra : “andelen svenskar av total befolkning…” till “andelen av befolkningen i gruppen 25-64 år…”

    Sedan kan man undra vad som ryms i gruppen förgymnasial utbildning. En viss skillnad mellan avslutad 9-årig grundskola och de facto analfabet.

    Vore intressant med reflektioner angående kvaliteten på utbildningen i länderna i fråga, om någon läsare har kunskap om det. Det är ju förståss inte bara antalet år som är relevant.

  13. Jag tycker det är uppfriskande med en debattör som är påläst och som inte har skygglappar för att stödja önsketänkande o polititisk korrekthet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *