LO och miljarderna

Löfven han knappt lossa på slipsen efter presskonferensen om nyval innan LO var igång: 

Vi räds inte ett nyval, alla är beredda att komma igång snabbt om det skulle behövas. Vi kallade ihop LO-styrelsen och var helt eniga. Vi kommer att föra en mycket offensiv och intensiv valrörelse, säger LO:s vice ordförande Tobias Baudin.

LO är ett fackförbund. Som alltså inte kan ställa upp i val. Men LO ska alltså bedriva kampanj. Nu undrar man ju hur de andra fackförbunden tänker. Jag började med SACO och googlade: saco om nyvalet.

Nä, jag menade nyvalet. Så nix. Fanns ingenting. Och på deras hemsida fanns en liten kommentar om läget av ordföranden. Inget kampanjmaterial, inga extramöten. Nada. För övrigt hade de ingenting om valet i september heller gällande kampanj och valplattform. Och även om TCO är nära sossarna fick jag det här resultatet när jag kollade på deras hemsida:

Ingen av dem bedrev någon som helst organiserad kampanj i valrörelsen. Högst förståeligt, eftersom de är FACKFÖRBUND och alltså inte är några partier. Men, LO är…..speciella. På fler än ett sätt.

Jag tänker börja med pengarna. För att pengar är det som köper just valkampanjer. När man kollar på LOs hemsida kan man läsa det här:

Särskilt intrssant är meningen om övriga intäkter – ”anslag från statliga myndigheter”. Det betyder skattepengar. Dina och mina pengar alltså. Ingen mer specificering finns i årsredovisningen om varifrån och hur mycket. Det finns säkert en mycket bra anledning till det.

Bidrag är ju ett sätt att finansiera verksamheter som inte av olika anledningar kan tjäna pengar själva. Men hur ser det ut med LOs ekonomi egentligen?

De har alltså totala intäkter på 871 miljoner kronor. Och tar ändå emot dina och mina pengar i bidrag? Verkar ju….vettigt. Men det slutar inte där. De har också 1,3 MILJARDER i eget kapital.

LO och alla deras förbund är rätt komplicerade historier. Bland annat så består koncernen LO av dessa bolag:

Som ni ser äger de inte bara tidningar och försäkringsbolag utan även fastigheter, hotell i Italien och ett slott. Bland mycket annat. Som koncerner brukar. Alltså. Sätt detta i kontext om deras ständiga attacker mot giriga storföretag och siffrorna blir helt plötsligt ännu roligare att titta på.

Bland annat sa deras ordförande Thorwaldsson det här på kongressen:

Den alltmer giriga kapitalismen med överdrivna målsättningar för avkastning har lett till en farlig politik. De långsiktiga investeringarna har ersatts av kortsiktig spekulation.

Samtidigt som Kålle snackar girigheten i avkastning har LO placerat nästan 200 miljoner kronor i fastighetsfonder och har värdepapper med marknadsvärdet 1,4 miljarder. De har även bara i år tjänat 6,7 miljoner på försäljning av värdepapper. Så kallad avkastning.

Stefan Löfven gillar inte heller girighet. När han var Metallordförande lät det så här på en kongress: 

Men IF Metall gillar också bidrag. De tog emot 14,5 miljoner av skattebetalarnas pengar förra året, samtidigt som de hade 934 miljoner i intäkter och tillgångar på över 8 miljarder.

De  konstaterar nöjt att deras avkastning varit god 2013:

Världens börser har under 2013 haft en bra utveckling. Stockholmsbörsen gick upp med över 20 procent. Räntorna har varit fortsatt låga. Det har inneburit, sett till marknadsvärden, att förbundets avkastning på de finansiella tillgångarna blev nästan 13 procent (8). 

Pengar är bra grejer. 
.

Faktum är att IF Metall lyckades oerhört bra i just området avkastning, som alla andra som sysslar med är girigheten själv. För resultetet av deras värdepappersrörelse blev 178 miljoner 2013. Well done.

Nu kan man ju tro att detta är IF Metalls enda portföljer. Men smart nog har man dessutom ett eget riskkapitalbolag. Ja, ni läste rätt. Som sedan länge investerar IF Metalls pengar i olika bolag. För närvarande förvaltar Metallica (igen, ni läste rätt, dom heter Metallica), 220 miljoner.

Som kuriosa kan jag dessutom avslöja för er hårdrocksfans att Metallica bandet och Metallica riskkapitalbolaget haft en namntvist som rörde ett domännamn. 2006. Metallica bandet förlorade då riskkapitalbolaget hade namnet först.

Även fackförbundet Byggnads hade ett bra år 2013. De fick hela 43 miljoner kr i avkastning på värdepapper och fastigheter. Kapitalism FTW. Men bara när det gynnar saken. Givetvis.

Vissa är mer jämlika än andra.

Vad gör då LO och deras förbund med alla pengarna?

Nu när det dessutom är val? Förmodligen ungefär samma sak som de gjorde i valrörelsen för valet i september: satsade sjuka mängder på kampaner och opinionsbildning för sossarna. De påstår att det handlar om 6 kr per medlem. Det stämmer säkert, om det bara handlade om kontanta bidrag till partiet.

Men förutom det satsar LO och många av förbunden på en massa olika opinionsbildande verksamheter, vissa enbart inför valet och andra är alltid en del av deras opinionsbildning men fokuserar vid valrörelse på att kampanja för sossarna. En variant av sleeping cell inom politisk påverkan alltså.

Ett sådant är det relativt nyblidade aktiebolaget Fackförbund i Samverkan AB – FASAB. Som på hemsidan kallas 6F. Bolaget servar förbunden med IT, HR etc. De säljer tjänster till förbunden.

MEN de hade också en omfattande valsatsning, som förärardes med en helt egen flik på hemsidan. Förra årets sålde FASAB tjänster för 63 miljoner. Man undrar ju hur stor omsättningen blir 2014 och hur stor andel som var opinionsbildning för sossarna.

Det vi vet är att det tillhandahöll ett gäng fräsiga give-aways för den trendige valarbetaren. Notera också den mycket neutrala färgen. Man undrar vem som fick hjärnsläpp vid den beställningen:

”Rött är ju förstås snyggt, och är vår färg. Men det känns lite tjatigt.  Blått är ondska. Brunt med. Men orange då? Det är ju skitsnyggt. Och den är ju ledig.”

6F finansierar en annan sak. Och det är tankesmedjan Katalys, som drivs av Daniel Suhonen. Sveriges mest socialistiska sosse. Och abrakadabra, så hade LO hittat ytterligare en opinonsbildande kanal för bland annat valrörelse.

En annan av LOs valsatsningar, som hölls i av deras sociala medie-kille Johan Ulwenlöw var plattformen Opinonsverket. Som funkade som ett mobiliseringsverktyg för sociala medier för deras aktivister. Det funkade typ så här: ung arg sosse skrev upp sig och fick därefter mailutskick om tips på vad som händer, ”det här borde vi prata om, klicka på länk XYZ för fakta”, tips på tweets etc. Mobilisering helt enkelt.

Bland annat ville Ulwenlöw hjälpa folk att twittra. Och använde sig själv som exempel på framgång: ”under Agenda fångade en twittrare”. Mycket ödmjukt. Något han lärt sig på kurs på Bommersvik. Ödmjukhet alltså.

Han illustrerar också hur man rekrytera kändisar för att sprida budskap. Det är inte det som står men givet hur Özz Nujen uttrycker sig i tweeten gissar jag att det också var Ulwenlöv som skrev.

LO var också med och finansierade, tillsammans med Aftonbladet (som man också delvis äger), sajten Politism. Som ville vara speciell men som blev en lite mer omfattande blogg. Ungefär. Och som hakade på Alliansfritts sandlåderetorik fast inbäddat i längre texter.
För att förstärka mobiliseringen som man fick via bland annat via Opinionsverket använde man sig bland annat av Thunderclap – en tjänst där alla ansluter med sina Twitterkonton till en specifik kampanj som styrs av en administratör och vid givna lägen, exempelvis under Agenda, tycker ut samma budskap i samtliga för att få maximal reach.

Alliansfritt Sverige var alltså sossarnas skitkastarbyrå. Från början en liten blogg som startads av sossen Björn Fridén, sedermera upplockad och finansierad. Främst med tid. Fridén fick jobb som ”sociala-medie/blogg”kille på S-kansliet och kunde dra igång skitkastarmaskinen varje morgon från sitt kontor på Sveavägen 68. Robin Zachari ”jobbade” på tankesmedjan Tiden, bl a med sociala medier, och rattade också delvis sajten. Resten av skribenterna var käcka SSU-are som säkert var nöjda med att få biljetter till valvakan som tack.

Arbetarrörelsens tankesmedja Tiden, som alltså Zachari jobbade på, finansieras också av LO. Så indirekt betalade alltså LO även Alliansfritts satsningar under valrörelsen. Med att donera tid. Och tid är som bekant pengar.

Det finns fler tankesmedjor som LO har sina fingrar inne i – Arenagruppen. Som består av följande verksamheter:

De får pengar från lite olika håll, hur hade jag gärna läst i en årsredovisning som inte finns på hemsidan. Men de har ett system med ”abonennter”, som de kallar sina bidragsgivare.

När valet var slut i september gjordes Alliansfritt om till det lökiga namnet Skiftet, som ämnade driva opinion mot bland annat frihandelsavtalet TTIP. De ville väl inte fimpa projektet, och gissningsvis är de glada för den konstgjorda andningen nu när det är nyval.

Ett, två, tre så återuppstår garanterat Alliansfritt. I gamla kostymen eller lök-kostymen. För övrigt har säkert ingen missat exakt hur arga Skiftet blev när jag avslöjade var pengarna kommer ifrån. De har fullt upp med att försöka imbilla folk (oklart vem, de flesta är ju inte dumma i huvudet) att de lever på pur godhet allena. Och luft. Som ju är gratis. Hade varit rimligare att vara ärlig men det ligger inte riktigt för arga SSU-are med självhävdelsebehov antar jag.

En annan sak som sossarna, för valrörelsen handlar ju om dem, satsade på var en egen ”reklambyrå” som funkade lite som en pop-up-restaurang: de öppnade i maj på Sveavägen 68 och stängde morgonen den 15 september. Med baksmälla. Hemsidan är numera borta men Facebooksidan finns kvar.

När jag nu sammanfattar alla de kanoner sossarna har i sin valrörelse, och säkerligen kommer få stöd av även nu i extra valet, får vi heller inte glömma den mest högljudda partimegafonen av dem alla. Ledarredaktionen som varje dag måste hitta på en ”ny” text på partiprogrammets innehåll – Aftonbladet Ledare.

Med eldunderstöd från jobbiga Kajsa Ekis Ekman och de andra på ETC, DN kultur, Aftonbladet Kultur, Expressen kultur, Göran Greider…… och alla s-märkta krönikörer och ledarskribenter på små skuttidningar. Som Ida, vad hon nu heter, på den där tidningen i dalarna. Ni fattar.

Och dessutom jobbar förstås majoriteten av LOs eget folk med valet just när det är valrörelse. Den medlem som inbillar sig att de främst arbetar med medlemsfrågor under valrörelsen – Glöm. Det.

  • 22 ombudsmän. De mobiliserar fackligt aktiva i sina respektive distrikt och ser till att hitta på olika fiffiga anledningar till att ha möten på arbetsplatser, sätta upp affischer, hjälpa lokala S-föreingar på torgsmöten och valstugor etc.
  • 18 personer  på ledningskansliet, bland annat 7 kommunikatörer (ja, Ulwenlöv är en av dem) agerar ledningskontor under valrörelsen och jobbar förmodligen i princip uteslutande med valet. Nämnda Ulwenlöv gjorde exempelvis det under förra valrörelsen så det finns inget anledning att tvivla på det.
  • 21 personer på ekonomisk politik och arbetsmarknad förser resten med faktaunderlag.
  • 17 personer på arbetslivsenheten förser också resten med faktaunderlag.

Min poäng är följande (ja, det tog en stund att lägga ut texten, ni ser ju hur skitmånga bilder jag blev tvungen att illustrera med):

Det snackas mycket i valrörelser hur mycket pengar borgerligheten har för att ”hela näringslivet sponsrar”. Utan minsta lilla belägg eller bevis för det här. Och det ylas om de borerliga ledarsidorna. 

Men den riktiga degen kommer från kapitalisterna i LO-borgen. Som ni ser.

Game on.

Nu kör vi. 

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!