Lotteri? WTF?!

Jag försöker hämta mig från chocken om förslaget att ordna ett lotteri för platser på de mest populära friskolorna. Eller snarare, alla skolor som har kö. Här ingår inte kommunala skolor antar jag eftersom de styrs med närhetsprincipen men om detta är ju Skolkomissionen inte helt färdiga med heller.

Jag är som skoldebattör van med mycket dumt. Varför jag ens blir förvånad eller förbannad nu kanske ni undrar. För att när man inte trodde att det kunde bli dummare blir det alltid det.

SSU, denna klubb för inbördes beundran av historielösa medelklassungar som vill leka Che Guevera ett tag, föreslog nyss att närhetsprincipen helt borde avskaffas och ersättas av bussar. De sitter proppmätta i sina innerstadslägenheter   med palestinasjalar och fnissar på Snapchat via dyra iPhones byggda av delar tillverkade i deras version av Hin Håle (nämligen Israel) över hur revolutionära de är. Majoriteten av SSU:arna som nu vill förbjuda andra barn att välja skola har valt och gått i de bästa skolorna själva. Men alla är sig själv närmast. Även en övertygad socialist.

Eftersom Skolkommissionen, som jag ändå fram tills idag kände var seriösa, föreslår lotteri, ska nog ingen bli förvånad om detta att de ”överväger åtgärder angående närhetsprincipen” eller vad de nu sagt, poppar upp som en idé. Händer det tror jag på allvar att jag kommer svimma av ilska. Och depp över hur dumma i huvudet alla verkar vara.

Det enda jag vill säga: vad i helvete? Lotteri?!

Det mest rättvisa i världen är ju kö. Alla kan ställa sig i kö till en skola. Det kostar ingenting. Ju mer kö en skola har desto fler vill gå i den. Logiskt. Kan man tycka. Skolan är alltså POPULÄR.

Men plötsligt är alltså kö ett orättvist sätt att fördela platser. Slumpen är mer rättvist. Med den logiken, varför står vi i kö någonstans egentligen? Varför köar man till exempel för bostäder? Eller till bussen? Eller till konsertbiljetter?

Nej. Det är inte orättvist med kö. I själva verket är det 100 % rättvist. Alla har samma chans att köa sig till en plats, om du är tidig nog att ställa dig i kön. Men Skolkommissionen tycker alltså att de som köat en dag utanför affären när nya Harry Potter-boken släpptes fick köpa böckerna orättfärdigt. Folk som kom 5 minuter innan affären öppnade och därför inte fick ett ex har mer rätt till boken. Genom lottning.

En annan sak som är så sjukt dumt i skoldebatten är att alla verkar låtsas som att skolan plötsligt bara blivit dålig.

Av att folk fått välja. Hepp! Så blev resultaten dåliga.

Vi har tagit emot flera hundra tusen flyktingar de senaste åren. Utomeuropeiskt födda, människor med språk och kultur långt bort från vårt. Vissa kommer från traumatiska upplevelser. Alla barn har rätt att gå i skola och hamnar då i svenska skolor snabbt. Först i inslussning, sedan i vanliga klasser.

Hur kan någon person tro att detta inte automatiskt leder till sämre resultat?

Nu får jag påminna om den utmärkta rapport Skolverket själva gjort och som de fortfarande refererar till trots att det är från 2012 ”Likvärdighet i grundskolan

Figur 4,4 säger det alla vet men som ingen låtsas om. Istället ska vi låtsas som att det är alla elever som blivit dåliga och det är på grund av valfriheten.

Elefanten i rummet är det här diagrammet. 

För det är de utlandsfödda barnens resultat som drar ner hela skolans resultat. 

Det beror på flera saker.

Eleverna är i genomsnitt flera år äldre idag än de var tidigare när de kom till Sverige. Snittåldern har gått upp från under 7 år till 9 år. Det spelar roll.

Jag skuldbelägger inte utlandsfödda barn här, bara för att ha det sagt. Inte alls. Det är ju knappast deras fel att de inte kan svenska och kommit hit från krig. Men att de ökat så enormt i antal i svenska skolor påverkar givetvis resultaten mycket negativt.

Varför låtsas alla som att hundratusentals flyktingar från framför allt Mellanöstern, Somalia och Eritrea, inte påverkar varken skolresultat eller klasskillnader?

Såklart gör de det.

Ett klasslöst samhälle och stor flyktinginvandring är ömsesidigt uteslutande. Det måste alla acceptera. Det är humant att hjälpa många. Man gör det av mänskliga skäl. Men de som tror att detta på något sätt går att förena med klasskamp borde gå och lägga sig igen. Tar man emot en massa arbetskraftsinvandrare är det däremot en annan sak. De går direkt in och jobbar och bidrar till BNP.

Ju fler utlandsfödda en skola har desto svårare är det att jobba där. Barnen kommer alla från hem med den lägsta socioekonomiska statusen i samhället. Såklart. De har ju flytt och kommit med ingenting. De får börja om från början. Givetvis påverkar det barnen. Och det påverkar i sin tur skolorna. Framför allt påverkar det vilka lärare man kan attrahera.

Dessutom är många av de flyktingar som kommit de senaste åren lågutbildade. En tredjedel av de från MENA har bara förgymnasial utbildning, nästan hälften av gruppen från Somalia. Föräldrarnas utbildningsnivå spelar stor roll för elevernas prestationer. Det kan vi inte fixa genom politik. Man har de föräldrar man har.

Skolkommissionen och alla dessa socialister som vill förbjuda skolvalet ignorerar också den allra viktigaste faktorn för bra skolor enligt såväl OECD som PISA – bra lärare. 

Och vet ni vad? De bra lärarna väljer bra skolor. Gärna skolor som ligger i trevliga områden. Som i stan. Lärare är inga särskilda människor, de fungerar precis som alla andra och väljer arbetsgivare där det verkar trevligast att jobba, de skolor som ligger bäst till givet vart man bor och de som erbjuder bäst villkor där lön är en faktor. Skolorna i de sämsta områdena får följaktligen de sämsta lärarna.

Jag vet att alla lärare och inte minst facken blir otroligt förolämpade nu. Det blir de alltid när man hävdar att deras yrkeskår inte är unik. Men det finns massa dåliga lärare. Precis som det finns dåliga taxichaufförer, butiksbiträden och andra yrkesgrupper. Alla branscher har en kategori som är sämre.

Lärare är inget jäkla unikum av genomgående bra, härliga, superproffsiga lärare som brinner för sitt yrke. Det kan alla som gått en lärarutbildning vittna om och jag känner ett gäng som gjort det.

Alltså, de sämsta lärarna hamnar på de sämsta skolorna. Och även om det finns guldkorn även på dessa skolor – det är givetvis så att inte alla lärare på en skola är dåliga – kan inte enstaka lärare fixa en skola.

Sluta låtsas att vi kan fylla på den sämsta socioekonomiska gruppen med flera hundra tusen personer på några få år och ändå har skolor som är fina fisken. 

Alla skolor är inte bra. Tyvärr.

Men istället för att försöka göra de kassa skolorna bra ska man nu lotta platser till de bästa skolorna. För att kö plötsligt på något mirakulöst sätt blivit orättvist.

Blandade grupper.

Vet ni vad detta betyder men inte säga högt?

KAMRATPÅVERKAN.

En fullständigt vidrig idé, för det är en teori och inget som forskningen hittat belägg för, om att duktiga barns blotta närvaro i en skola påverkar omotiverade ungar att prestera bättre.

Vet ni vad man kan kalla det här med ett annat ord?

SOCIAL INGENJÖRSKONST.

Blandade grupper är ett annat ord för att säga att vissa ungar har av samhället utsätts ha ansvar över helt andra ungars utbildning.

De ska sitta och pysa ut motivation som på något sätt ska fångas in av de omotiverade ungarnas hjärnor och få dem att prestera. 

En annan sak man inte får säga när det gäller skola men som ändå är sant är att alla ungar är inte smarta. Det finns dumma vuxna och det finns dumma barn. Det finns även barn som helt enkelt inte vill lära sig. Nej, jag menar inte barn med olika diagnoser. Jag menar barn utan diagnoser som faktiskt inte gillar skolan.

Bara själva idén att en smart motiverad unge bara genom att vara i samma klass som dumma barn, dumma omotiverade barn och andra sorters barn, till exempel de som är smarta men omotiverade, ska bidra till bättre skolresultat är ju befängd. Att duktiga elever av politiker utses till ”kamratstödjare”, men kallas blandade grupper, för att genom blotta närvaron få andra elever att bli bättre i skolan.

En helt vidrig människosyn faktiskt. 

Barn har bara ansvar över sig och sin egen utbildning. 

Bara en person som anammar Stalins ”man  måste knäcka några ägg för att göra en omelett” kan faktiskt på riktigt resonera så här.

Men jag är för valfrihet. Så alla sossar och vänsterpartister kan väl då frivilligt bussa sina egna barn till olika förortsskolor? Så kan deras barn bli dessa sociala ingenjörsredskap? Om nu ”blandade grupper” är grejen.

Det finns heller ingen forskning som stödjer att ”kamratpåverkan” trollar fram bra skolresultat hos sämre elever. Däremot blir de studiemotiverade mindre studiemotiverade själva i takt med att de går i klasser där de som inte är motiverade dominerar för mycket.

Alla ska vara lika dåliga. 

En svensk klassiker. 

Bakom meningen ”ojämlikheten ökar” finns ett annat ord och det är mellanskolsvariation. Det är den som ökar. Skillnaden mellan olika skolor, där skolorna i de 53 utanförskapsområdena till exempel är de sämsta. Där det bor flest utlandsfödda. Allt hänger ihop.

Enligt rapporten rån 2012 kan man också läsa att den största faktorn är att studiemotiverade elever väljer skolor där andra studiemotiverade går. Det vill säga, de duktiga från förorterna och det är framför allt tjejer, utnyttjar det fria skolvalet och går i skolor bortanför sina bostadsområden. Det är detta Fridolin tycker är orättvist. Att unga invandrartjejer väljer bort Rinkebyskolan till förmån för till exempel Engelska Skolan.

Vad händer då med de dåliga skolorna när de med högst betyg väljer bort dem? Jo, skolans resultat går ner. Såklart. Om motorn bakom de högre resultaten plötsligt inte finns. Betyder det då att alla andra elever på skolan i ett slag blivit sämre? Nej. Bara att skolans resultat totalt inte längre påverkas av de mest begåvade elverna som alltså valt bort skolan.

En annan sak som är typiskt svensk är avundsjukan. Som bygger på premissen att folk som har något har fått det orättfärdigt. 

Premissen för skoldebatten är exakt så här. Det är orättvist att vissa barn bor i områden som är dyra och där mestadels höginkomsttagare bor.

Vi kan börja med det alla vet: livet är inte rättvist. Så har vi rett ut det. Men, och här är det som alltid saknas i den svenska debatten,

ALLT ÄR INTE ORÄTTVIST FÖR DEN SAKENS SKULL

Jag kommer själv från en klassresebakgrund. Min egen pappa är andra generationens invandrare och kommer från en arbetarfamilj. Alla jobbade på fabrik. Ingen hade ens läst på gymnasiet. Förrän min pappa gjorde det. Och sedan högskola. Tack vare att vår skola är gratis. För gratis skola är det som möjliggör en klassresa. Men gratis skola är inte en gratis biljett. Hårt arbete är biljetten.

Jag har själv fortsatt resan. Jag valde att läsa till ett typiskt karriärsyrke. Civilekonom. Det krävde höga betyg från gymnasiet. Så jag pluggade. Offrade tid ute med kompisar. Det är ett jävla hån att säga att det är orättvist att jag kom in. Men komma in räcker inte. Fyra års av stundvis så tråkiga kurser att man ville skjuta sig själv. Eller vad sägs om 10 poäng statistik? Jag skrev tentan 8 gånger. Sedan fick jag VG. Tentan dog väl av pur utmattning till slut. 160 poäng magisterexamen snyter ingen ur näsan. Det kräver också hårt arbete.

Fick jag drömjobbet sedan då?

Nix. Jag sålde annonser på telefon mitt första år i yrkeslivet. Dog uttråkningsdöden på en nischbank i fyra år efter det. Fattar ni? Fyra år och tråkigt på jobbet varje dag. Tror jag tjänade 23 000 kronor i månaden då. 2000-2004. Ett pangjobb alltså. En nyexad snickare har mer än så sitt första år.

Nu, 15 år senare, lever jag mitt drömliv. Men det har minsann krävt en massa. Massa skittråkigt jobb, chefer som är dumma i huvudet och andra nitar man går på i ett yrkesliv.

Min man har gjort samma resa. Från medelklass till övre medelklass. Hans morföräldrar var också arbetare. Vi har båda jobbat hårt för att komma dit vi är. Och vi jobbar forfarande. Jag lägger ner ca 50 h per vecka, och jobbar även när jag är sjuk, på helger, semestrar. Vi driver tre bolag ihop. Och vi kan nu ge våra barn en av de bästa uppväxterna. I ett lugnt tryggt område i stan. Bra förskolor och skolor. Mina barn är mycket priviligierade.

Men den som säger att det är orättvist vill jag skrika åt. 

Det är inte ett dugg orättvist. Det är rättvist. Jag har jobbat hårt för det.

Men nu står alltså olika prussiluskor och förståsigpåare och på fullt allvar hävdar att det jag har kämpat mig till är orättvist för att vissa barn bor i kassa områden med föräldrar som lever på bidrag. Vissa är födda här men många kom hit nyss.

När svaret på frågan är att saker både kan vara orättvisa och rättvisa på samma gång. Visst är det orättvist att vissa barn drabbas av krig och måste fly, precis som det är att vissa barn drabbas av cancer och dör. Livet är orättvist.

Men för att livet är orättvist på vissa sätt innebär det inte per automatik att det därför är orättvist att andra barn har jättebra liv. Det kan vara rättvist. 

Svaret på frågan kan därför aldrig någonsin vara lotteri. 

Kamma er, för i h-vete.

 

24 kommentarer
  1. 8 ggr? Det tog 8 försök att klara statistiken? ROFL!
    Självklart har du rätt om skolval, lottning är idioti.

  2. Jag håller med mycket, det mesta, och är också heligt förbannad över hur den svenska skolan förstörts sedan 1968. Jag håller dock inte med om en sak, att det faktum att den svenska skolan var kostnadsfri möjliggjorde klassresor, annat än i den bemärkelse att slumpen också spelar in. Skolan vi hade fram till 1968 var exceptionell jämfört med den vi har idag, idag lär sig barn 0-50 procent så mycket som då. Men skolan skulle ha varit ännu bättre ifall det offentliga inte blandat sig i den på 1800-talet och föräldrar, eller helt privata skolor när barnen var fattiga, hade betalat för skolgången.
    Jag har skrivit en bok om detta, ”Education Unchained – What it takes to restore schools and learning” som jag är säker på att du skulle uppskatta, även om jag också vet att den är mycket annorlunda.
    Baserat på en liten del av ett kapitel skrev jag en artikel hos Kvartal.se som verkar ha blivit uppskattad.
    http://kvartal.se/artiklar/nr-skolan-blomstrade
    Men min lösning är alls inte att återgå till den gamla skolan. Istället är den att skolan måste upphöra vara en offentlig angelägenhet. Alltså, jag säger att det vore önskvärt att vi kunde reformera skolan. Tyvärr är det omöjligt. Den måste istället radikalt privatiseras, vilket innebär att begreppet friskolor också måste försvinna.
    Skolan kan inte heller användas för integration, det är nästan 50 år för sent för det.

  3. Helt rätt. Inte ska vi som är smarta nog att ställa våra barn i kö till en bra skola när de är nyfödda, riskera att blandas med förortspacket.

  4. Är otroligt tacksam för det jobb du gör. Har tänkt i exakt de banor du beskriver i texten. Idiotin som pågår måste motarbetas. Stå på dig!
    (Själv jobbade jag som lärarvikarie efter civ.ing & civ.ek examen tidigt 90tal…)

  5. Ja, köer är så klart orättvisa, och lotteri är mycket bättre!

    Tänk er stå i kassakön på ICA eller COOP och det lottas vem som kommer i tur till att betala.
    Somliga av oss kommer aldrig dit, utan får gå hem utan mat 🙁

  6. Håller med.

    De vill att människor som planerar ska krossa sina drömmar till förmån för de som inte planerar.

    Björklund köper i alla fall inte svamlat om lottning. Inte heller SD.

    De kommer att provocera fram något de inte trott svensken är kapabel till? Snälla människor har också gränser.

  7. Först vill jag säga att det där med lottning är ännu ett politiskt sätt att komplicera fram en lösning på ett genomgående problem. Brist på studiero. INGEN kan vara en bra lärare i en klass där en för stor andel elever har bristande respekt för kunskap. Jag väljer kunskap, för det är väl det skolan ska handla om … även om jag noterat att det inte verkar vara vad som gäller i dagens skola. Så, samma sak gäller för om jag byter ut kunskap mot bristande respekt för läraren (återkommer om detta) för dennes person eller kunskap, vilket som.

    Jag har egentligen inte följt skoldebatten mer än sju år, helt enkelt för att tidigare behövde jag inte. Men så hamnade vår yngste i närskolan och läraren råkade vara ett skolexempel på icke-katederundervisning och sk progressiva metoder. Och en velig rektor. En kommunal skola i ett 99% vitt område och tillika extremt hög akademikerbakgrund på föräldrar. Flummet var bara för mycket så vi ställde oss i friskolekö, känd för studiero och uppförandekontrakt. I mellanstadiet fick ungen en riktigt bra lärare, som till och med ordnade kvarsittning på eget bevåg då det behövdes, så när vi plötsligt kom fram i kön så fick vi tänka till. Det gällde ju högstadiet också. Var hamnar han då om han går kvar? Vips bytte vi till friskolan.

    Inte för att det andra högstadiet var i stil med dem man läser om, men vi två föräldrar är kunskapsintensiva och då det finns böcker kvar från våra grundskolor kan vi lätt se hur lite dagens ungar egentligen läser. Och tragglar (hah). Sådant som ger kunskap. Jag är fullt och fast övertygad om att i sådana ämnen som Bi, Ke, Na, Ma så är dagens A/B inte i jämförelse med vad man fick plugga in för att få våra 5or. Kan nog lägga till idrott för jag ser att kraven slackats där med. Övriga ämnen har jag svårare att bedöma.

    Så .. vi har hoper invandrarbarn som inte klarar dagens skola och på ngt jävla vis får för många F. Om det inte handlar om att de själva stökar (tillåts stöka) eller blir störda av dem som stökar så är det ärligt talat … detta avhjälps inte med lottning.
    Det finns bevisligen de som har samma bakgrund, kommit till Sverige sent, OCH SOM KLARAR BIFFEN. Ta reda på varför vissa lyckas istället för att alla ska bli utsatta för så idiotiskt som lottning. Inte för att jag tror det kommer att gå igenom, men det är ännu ett förslag som skjuter över de verkliga problemen. Studiero.

    Hur man ska åstadkomma studiero, DET efterlyser jag i skoldebatterna. Och fattar precis varför man undviker att säga som det är.

  8. Integrationen blir allt oftare utsatt för den socialistiska ingenjörskonsten. Att lotta ut skolor är bara halva jobbet, man bör även lotta ut olika hudfärger, diverse kön, olika religioner, osv. Får sossarna med miljömupparna hålla på, så kommer nästa lotteri innebära med vem människor för kopulera med för del ultimata integrationen.

  9. Tack för de orden! Skönt att ngn säger detta. Är själv så innerligt trött på att ständigt bestraffas för långa studier, krävande jobb och således en ”hög” lön. Jag betalar typ 50 % av total inkomst i skatt och hjälper genom mitt jobb en massa utsatta människor och kanske borde uppmuntras lite också? Jobbar stenhårt för att bo bra och erbjuda mina barn närheten till en bra skola och nej det blir inga lyxresor eller liknande, pengarna går till boende, lite sparande till barnen och bil. Och ja, jag ställde dem i kö dag 1 på BB. Men visst nu ska man straffas för det också. Jag är ”priviligerad” och ”höginkomsttagare” som alltså borde sätta barnen på tåget till Tensta för att göra rätt för mig. Att ständigt bestraffa den skötsamma hårt arbetande och köande delen av samhället genom att spela på avundsjuka och jante har funkat länge men frågan är om vi inte snart är i majoritet?

  10. MP och V är reella hot mot det svenska samhället. Du gör en samhällsinsats genom att på ett briljant sätt beskriva en verklighet som allt för många blundar inför.

  11. Politiker som knäcker oss som ägg eller frihet under ansvar?
    Alla tjänar på dom som anstränger sig genom att dessa ordnar arbetstillfällen och utvecklar ekonomin i landet.
    Att få folket att rösta rätt kommer ta många konjunkturcykler…

  12. Wooow!! Jag är imponerad över hur bra du säger det.
    Såå jäkla sant. Hur faan kan någon ens ge förslag på aatt lotta ut platser till skolan.
    Helt befängt förslag är det i alla fall.
    Jag är själv över 40 och har de sista åren fått det ganska gott.
    Det har jag på grund av att jag har slitit och jobbat, precis som du, jäkligt hårt under många år.
    Det är nu jag bär frukterna av det.
    Är det orättvist? Skulle inte tro det.
    De som tycker det är de som inte skulle satsa allt som jag har under alla år.

  13. Politiker m. fl. vägrar inse att massinvandring av svenskt snitt, typ XXXXXL, medför ett klassamhälle och ett klansamhälle. Politiker kan inte styra människors beteende. Redan när jag gick i skolan på 50-talet kom Enhetsskolan, senare Grundskolan. Det skapade en grund som gjorde att många av oss gick vidare till Gymnasium och sedan till Högskola. Ingen av våra föräldrar var högutbildade. Min far och mor hade ingen aning om vad en ekvation är för något. Det fick jag lära mig i skolan. Någon läxhjälp fick jag aldrig, vilket jag är glad för. Lärdomen var att om man vill lära sig saker får man jobba för det! Vad är då skillnaden på nu och den tiden?
    Lärarna hade auktoritet, föräldrarna jobbade i stället för att klaga på allt och alla och det erkändes öppet utan skam att alla elever inte hade ”läshuvud”.

  14. Kö är socialismens signum. Att försvara köer är att någonstans ha accepterat grundläggande systemfel.

    Det är konstigt med borgerliga människor som tycker att det är hemskt att man inte ska få köa sig till privilegier. I ett rimligt samhälle söker man kanske till skolor ett halvår innan det är dags att börja, inte dagen efter man tittar ut ur mammas mage.

    Problemet är snarast varför populära skolor blir fulla. Ett svar är vinstjakten. Socialisternas jakt på dem som driver bra skolor är besinningslös och leder till att bra skolföretag inte skalar upp verksamheten och bygger ut/startar nya bra skolor.

    Hitta rätt träd att skälla uppför.

  15. Åh, jävlar, jag brukar aldrig läsa så här långa artiklar.. för det var en LÅÅÅÅÅÅNG artikel.. men.. fan.. det behövdes sägas, och du sa det bra. Mycket bra.

    Tack!

  16. Något av det första jag lärde mig när jag kommit upp i skolåldern var ”Världen ÄR orättvis – inse och lev med det!”

  17. Det här var fan i mig bland det bästa du skrivit! Jag har bl.a. jobbat som gymnasielärare i 14 år och visst har du rätt i det mesta du skriver om skolan. Du är värdig högsta betyg, A.

  18. Jag gillar när du är så förbannad och samtidigt kan behålla en del av galghumorn. Tack för en så klockren kommentar i detta ämne 🙂

  19. Håller med om att lotteri till skolor är vansinne. Däremot detta fria skolval har jag som förälder blivit alltmer tveksam till. Våndan av att välja-lärare och rektorer som på föräldrarmöten står och blåljuger om hur fantastisk deras skola är, allt för att sälja in den för att håva in skolpengen-jodå, det har vi varit med om med ett av barnens skolor, bara för att sedan upptäcka att skolan blivit en av stadens stökigaste, till stor del beroende på att man slagit ihop två skolor varav den ena från stadens oroligaste område. Närhetsprincipen borde råda för alla skolor, då skulle denna hysteriska marknadsföring och mörkande av nackdelar försvinna, det skulle finnas en ärlig vilja att lösa problem, inte sopa dem under mattan.
    Däremot det du skriver i slutet att det är rättvist att dina barn lever priviligierat på grund av att du och din man lagt ner mycket arbete och ambition , därom kan man diskutera . Nå , nu är det väl för att ni just valt yrken där man kan tjäna hutlöst med pengar som ni kan ha ett sådant välmående liv. Rättvisan i hur olika yrken ”betalas” den tycker jag man sannerligen kan diskutera. Min pappa jobbade sannerligen mer än 50 timmar per vecka, hade ingen sjukersättning eller semesterersättning och tyckte att han aldrig tjänat så mycket som när han äntligen blev pensionär 1990 och fick 4000 i pension ( i denna summa ingick Atp o änklingspension efter mamma). Levde jag och mina syskon lika priviligierat som dina barn eftersom han lade ner samma timantal pch arbetsmoral som du och din man gör? Ha, host, fick gå i begagnade kläder stora delen av min.barndom, led ej av det egentligen, men pengar var det ont om. Vad var det för yrke han vigt sitt liv åt för att få denna storartade pension? Storfinansen? Rörmokare? Nej,knappast, han var konstnär och en förbaskat bra konstnär dessutom. Men av någon jämrans anledning anses att det är självklart att man kan tjäna otroliga summor inom finansvärlden men som konstnär ska man knappt hanka sig fram ( om man inte hamnar blande de ytterst få som plötsligt blir populära bland folk med pengar-vilket inte alltid är konstnärerna med den största talangen…). Därav orättvisan-och den är lila gammal som Methusalem och lär inte gå att göra något åt. Så om du i din goda ekonomiska situation ( som jag inte missunnar dig )kan tänka dig att hjälpa en mindre lyckligt lottad medföretagare-köp några verk då och då av konstnärer som inte är i ropet. De får det bättre ekonomiskt och du får något fint att hänga på väggen,.

  20. Det var ett av de bästa inläggen jag läst. Tyvärr kommer nog inte att våra ”folkvalda” ta del av det men du är en riktig sanningssägare. Vi har förresten träffats tidigare. Jag var projektledare för ”Sista Slaget ” i Sävar, under märkesåret 2009.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *