Sanningen om 27 kronor per timme

Socialdemokraterna med Ardalan Shekarabi i spetsen kommer inte kunna leverera det de lovat LO för mångmiljonstöden de får varje år – krav på kollektivavtal i offentliga upphandlingar. 

Skälet är att det finns en icke-socialistisk majoritet i riksdagen. Som är emot

Det måste kännas nesligt nu när Löfven med kollektivavtalstorpeden Shekarabi i spetsen tvingas bryta löftet till LO. För att demokratin står i vägen. 

Men istället för att acceptera att slaget är förlorat kör nu sossarna igång en kampanj. De hävdar att syftet är att få SD och Alliansen att ändra sig men då inga partier ändra uppfattning baserat på motståndarens krav syftar kampanjen egentligen till att redan nu inleda valrörelsen. 

En av kampanjlinjerna kommer vara hur man sviker arbetare, särskilt SD då nu enligt opinionsmätningar är största parti inom LO.

Shekarabi har under lång tid fått komma undan med påståendet om att folk tjänar 27 kronor i timmen om inte kollektivavtal krävs av alla. Det argumentet använder såväl han som andra sossar när de bland annat diskuterat kalkonutredningen vinst i välfärden – att det behövs reglering på vinst för att folk tjänar 27 kronor i timmen. 

Det finns flera exempel när Shekarabi använt 27 kronor som argument. 

I Dagens Nyheter den 19 maj 2016 skrev statsministern och Shekarabi följande: 

När färdtjänst upphandlades i Sockholm hade lönerna dumpats till 27 kronor i timmen

 

Den 14 september i Expressen skrev Shekarabi själv:

”27 kronor i timmen för att köra våra äldre från vårdcentralen till hemmet. Elva kronor i timmen för att städa åt den offentliga sektorn

 

Nu har Socialdemokraterna skapat en kampansajt.

På hemsidan meran27kronor.se hävdar de att ”oseriösa företag tar våra skattepengar” under rubriken ”Är landets arbetare värda mer än 27 kronor i timmen”.

Man kan fylla i namnlistan. Jag testar alltid sådant. Kalle Gunnarsson är nu reggad med obefintlig mailadress utan problem. Så den listan kommer att vara värdelös alldeles oavsett hur många namn de får in. Men det är inte det som är poängen. Kampanjen är poängen. 

 

Vi ska få intrycket att 27 kronor i timmen är standard.

Och att det är högerns fel. 

27 kronor per timme motsvarar en månadslön på 4 320 kronor per månad. Före skatt.

 

Det är märkligt att politiker kan stå och upprepa en siffra gång efter gång i offentliga sammanhang och inte en enda journalist ställer frågan: varifrån kommer den?

Jag ville däremot veta det.

Varifrån har de fått 27 kronor i timmen?

I landet med några av världens starkaste fackförbund och en lagstiftning sedan 70-talet och 80-talet som med sitt ensidiga skydd av anställda stänger ute resten av befolkningen. Är det sannolikt?

Jag letade mig tillbaka till en radiodokumentär i P1 om Taxikungen.

Den sändes den 21 juni 2015 och handlar om Rolf Karlsson, mannen som byggt upp det företagsimperium inom taxibranschen som tidigare hette Fågelviksgruppen, numera Cabonline Group. Taxi Kurir och Taxi 020 är varumärken som ingår i koncernen, som 2014 omsatte 5 miljarder. Varav 50 % genom upphandling av färdtjänst och skolskjuts.

 

Det här är Shekarabis och Stefan Löfvens källa när de hävdar löner på 27 kronor i timmen. 

Vad syftar det på då? 

Källan, som dessutom nämner siffran 20 kronor per timme, är en åkare med 7 förare som intervjuas.

Han säger i inslaget att tidigare har just färdtjänstjobben, som är mitt på dagen vardagar, varit livsviktiga inkomster för taxibranschen för att det är så få andra som åker då och man måste ha körningar även då. Stora bolag, som framför allt Fågelviksgruppen, kunde därför konkurrera ut de små bolagen på pris genom att de kunde sänka priset. Så å enda sidan är många förare beroende av körningarna då det är så dåligt med jobb mitt på dagen. Å andra sidan har upphandlingarna pressat priset så mycket att det är dåligt betalt. 

Här kommer det viktiga: de körningarna motsvaras av timpris så låga som 20 kr/timme enligt denna enskilda åkare. Det är inte timlönen genrellt. Utan det gäller färdtjänstkörningarna, som kan bli så låga som detta. Det var hans uppfattning. För att ersättningen är så låg och resorna kunde ta lång tid, vilket gjorde att man egentligen förlorade pengar. 

Varifrån kommer då 27 kronor ifrån?

Det finns enligt Taxiförbundet ca 16 000 registrerade taxibilar i Sverige. Vi kan anta att de allra flesta körs aktivt som taxi och inte står och samlar damm. 

Sveriges Radio redovisade den 5 maj 2015 resultatet av en helt ovetenskaplig undersökning de själva gjort – de hade frågat 100 taxichaufförer om deras arbetsvillkor. Hur dessa valts ut framgår inte. 

Faktum är att den ”undersökning” Sveriges Radio byggt sina uppgifter överhuvud taget inte redovisas. Bara de slutsatser redaktionen själva sedan valt at dra på den. 

En av dem uppger en timlön på 27 kronor per timme. De tio sämst betalda uppgav en timlön på 54 kronor per timme. 

 

Statsministern och civilministern tycker att alltså att det är en hederlig argumentation.

Att påstå att mängder med arbetare tjänar 27 kronor i timmen när det handlar om vad en  (1) individ i en helt ovetenskaplig undersökning själv uppgivit att han tjänar. 

Inköpsrådet skrev om det här den 2 oktober. Då de också avslöjade myten bakom den andra siffran Shekarabi använder – 11 kronor per timme för städning. Det visade sig också vara ett enskilt exempel ett enda privat företag betalat och har inget med offentlig upphandling att göra. Den siffran går alltså inte ens att använda i debatt om offentlig upphandling. 

Baserat på siffror helt tagna från luften vill Socialdemokraterna införa något så långtgående som krav på kollektivavtal för alla företag som vill sälja en enda sak till det offentliga oavsett vad  – från suddigummin eller gurkor till vägar. 

Man baxnar av det oseriösa. Som att kasta tärning när man ska välja argument. 

Hur ska människor känna tillit och förtroende för politiker som inte har någora problem med att så här totalt skarva med siffror och sanningen, allt för att vinna en politisk kamp?

Det minsta man kan begära är att politiker försöker argumentera efter verkligheten. Inte ta en siffra från en enskild radiodokumentär där en person vid ett enda tillfälle uppger till journalisten att de tjänar 27 kronor i timmen. 

När vi har 16 000 taxibilar i Sverige. 

27 kronor gäller alltså färdtjänst. Ändå tvekar inte Shekarabi att använda samma siffra när han diskuterar vinst i välfärden.  Trots att det alltså är det offentliga och inte de privata välfärdsföretagen som sätter priset på färdtjänst. Siffran 27 kronor hör inte hemma i den debatten överhuvud taget.  

En annan sak som ytterligare problematiserar det här är nystartsjobben. De ger den som anställer en person hela arbetsgivareavgiften betald av staten. Och just inom taxibranschen har nystartsjobben ökat markant senaste åren, från 420 till nästan 2 500 personer.

Det vill säga, det finns nu flera tusen personer som kör taxi vars lön till 60 % betalas av staten.

Är det konstigt att det finns företag som kan lägga väldigt låga anbud på upphandlingar, till exempel, när de bolag de konkurrerar med har 30 % högre lönekostnader automatiskt?

Och det är staten som dumpar lönerna. 

 

Det finns dessutom ännu en faktor.

Sveriges Radios dokumentär från 2015 bygger på uppgifter från det gamla taxiavtalet Stockholms läns landsting hade. Under 2015 gjordes en ny upphandling , värd 1 miljard per år. Dokumentären sändes i juni, upphandlingen blev klar i november.

Siffran Shekarabi bygger på ett gammalt avtal. 

 

 

Så Socialdemokraterna använder alltså en siffra en enda person själv uppgivit han har i timmen enligt en helt ovetenskaplig undersökning Sveriges Radio gjorde av 100 förare de inte ens redovisat hur de valt ut, av de 16 000 som finns i landet.

Och som dessutom bygger på ett gammalt avtal med Stockholms landsting. 

Nu önskar jag att ingen Socialdemokrat, vare sig de heter Ardalan Shekarabi eller något annat, kommer undan en enda gång till genom att hävda att människor tjänar 27 kronor per timme utan att få en motfråga varifrån siffran kommer ifrån.

Det är inte okej att låta politiker få sätta en bild av verkligheten som de själva hittat på. 

 

23 kommentarer
  1. En sak är det att ta politisk ställning i inläggen/bloggar. En annan sak är verkligheten.
    Du ogillar S-politik. Det är tydligt och siktar på att misskreditera den med ditt ”grävande”.
    Helt OK.
    Verkligheten i taxibranschen snedvrids med inkorrekta fakta.
    Färdtjänstkörningar mitt på dagen? Totalt missvisande! Nästan hälften går under de intensiva timmarna, då trafiken och efterfrågan är hög.
    Prisdumpning: Från att priset i avtalet som gällde till och med 31/1-2016 har varit cirka 100 kronor milen, har sänkts till 82 kronor milen
    Lönebidrag/nystartsjobb: Från cirka 500 sådana 2009 i Stockholmsregionen till fler än 4000 år 2014. Uteslutande ”taxikungens” bolag som fick dessa.
    En förare som har varit riktmärke för undersökningen? Inlägget missar alla artiklar i Stockholms pressen likväl i GP.
    Callcenter som hanterar Färdtjänst i Senegal och Riga: Mer än sant!
    Minst 200000 försenade bilar till Färdtjänstkunderna under 2016: mer än sant
    Det finns flera fakta men jag stannar här

  2. Jag jobbar på ett åkeri inom Sverigetaxi (tidigare Taxi 020) i Stockholms län. Våra förare kör in cirka mellan 150 och 300 kr ex. moms per timme beroende bl.a. på hur duktiga och erfarna de är och vilka tider de kör. Lägsta ersättningen vi betalar är 37 % av inkört plus 13 % semesterersättning. Vi har inte kollektivavtal.

    Det är inte så bra timlön, men taxiförare har sällan resväg till jobbet och ganska mycket tid när de bara väntar på nästa körning. Om man kan utnyttja den tiden till något meningsfullt är det inte ett dåligt jobb att ha.

    Det nya färdtjänstavtalet betalar sämre än det gamla och är källa till stor irritation.

  3. Jag tror att den där 27 kronorschauffören (Och även de andra) glömde berätta vad han tjänar svart utöver de 27 kronorna !

  4. hej! jag jobbar som taxichaufför! siffrorna som presenteras, gällande antal bilar kan stämma! men jag är liksom du väldigt frågande till dessa 27 kronor! du berörde däremot en väldigt viktig punkt!! nystartsjobb! de är en arbetsmarknadspolitisk åtgärd som slagit väldigt fel!! att överösa en hel bransch med folk som (vad det verkar) inte vill vara taxichaufförer, dessutom icke körkunniga.. så färdtjänståkare/brukare är rädda eller känner obehag för resan är ett sätt att dumpa statusen på yrket så mycket att inga svenska förare vill vara kvar i branschen!! jag är medlem i facket, transport avd. 17 och aktiv i sektionen som ledamot! jag ser och hör varje dag klagomål på hur illa det körs av den del av förare som kommer nyligen från stora delar av afrika!! det vore en bit för er att granska?.. hur kan några som kör så illa släppas igenom av uppkörningsinspektörerna på vägverket?? i min mening så skulle en sådan instruktör mista sitt jobb pga. tjänstefel!! orsak?? kanske att det politiskt är viktigare att få ut folk i arbete än att de som är ute i arbete faktiskt kan utföra arbetet på både ett säkert sätt och behagligt för resenärerna vilket oftast är gamla, sjuka eller barn med många olika sorters handikapp!! Med vänlig hälsning. Per Axner, Falköping.

  5. Det är noga med siffrorna!
    ”Det vill säga, det finns nu flera tusen personer som kör taxi vars lön till 30 % betalas av staten.
    Är det konstigt att det finns företag som kan lägga väldigt låga anbud på upphandlingar, till exempel, när de bolag de konkurrerar med har 30 % högre lönekostnader automatiskt?”
    Exempel;
    A:s inkomst 70 SEK.
    B:s inkomst 100 SEK.
    A:s inkomst är 30 SEK lägre än B:s, d.v.s. 30% lägre än 100 SEK.
    B:s inkomst är 30 SEK högre än B:s, d.v.s. 43% högre än 70 SEK.

  6. Ett ramaskri hördes då Shekarabi hittades med fingrarna i syltburken. Han hade som ordförande i SSU medverkat till att lura skattebetalarna på pengar genom att ange ett alldeles för högs medlemstal. I mina öron låter det som ett skattebrott, men i politiken räcker det att man avgår.
    Dessutom hade han använt SSU-pengar för sin egen valkampanj.

    Varför var sossar så upprörda över detta?
    Var det att han hade lurat oss på pengar?
    Nej, partiet var i stor sorg eftersom han var en blivande stjärna. Nu var han slut.
    Så skulle det ha slutat i alla normala partier, men inte inom sossarna. Gör man bort sig totalt så är det bara att avgå och ligga i karantän en stund, och vips vaps vups – så kan man börja om igen. Jag säger bara Toblerone…

    Såg på debatten som Åkesson hade utmanat Shekarabi på.
    För att få några som applåderade så hade sossarna bussat publik till platsen.
    Åkesson debatterade i god stil medans Ardalan mässade på som en 30-tals agitator.
    Hans stora poäng var just de 27 kronorna som avhandlades ovan – pinsamt och plågsamt!

    Tack för bra gräv/Tor

  7. Nystartsjobb i all ära, men även andra former av bidrag som i praktiken gör taxibranschen till en subventionerad näring finns ju. När jag läste ditt inlägg så drog jag mig till minnes en artikel ifrån Norrköpings tidningar som jag läste för några år sedan:

    http://www.nt.se/nyheter/kritik-nar-taxibolagen-anstaller-med-bidrag-8141883.aspx

    I December 2012 så var alltså 400 av 500 taxichafförer i länet (Östergötland) anställda med någon form av lönebidrag. Jag vet inte om siffran minskat på senare år, men jag skulle gissa att så inte är fallet. Hur konkurrerar en egenföretagare på en sådan marknad utan att även själv välja bort förare som inte kvalificerar sig för någon form av bidrag? Och hur räknas lönen i dessa fall? Staten betalar hela lönen = 0 kronor i timmen?

  8. Det är skrämmande hur smutsigt som SAP och LO agerar det är ingen tvekan att det finns stora ”maffia” inslag där allt är tillåtet för att tillskansa sig makten för att gynna den huvudsakliga finansiären LO.

  9. Hej.

    Faktoider, inte fakta, är vad som räknas och syns före ett val. Majoriteten väljare lägger ner noll timmar per vecka på att bilda sig utöver vad som uttrycks i korta fraser som ‘vägning av blöjor’ eller ’27kr/timme’.

    Berättelsen, inte verkligheten.

    Vill du verkligen granska så jämför med hur socialdemokratiska Malmö anställer funktionsnedsatta via OSA med 75% av lönen betald av Af – men tidsbegränsat till ett år, så att du sedan kan gå vidare till a-kassan istället för tillbaka till socialbidraget.

    Det är socialdemokratisk politik om något.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

  10. Shekarabi sprungen ur Bommersviks mytomspunna politiska fostran,är blott och enbart en broiler av sin tid, i den regering vår statsminister försökt pussla ihop.
    Som företagare med respekt för medarbetare och Skatteverket hade DU ens anställt denna spoling med dylikt CV, i en REGERING?
    http://www.expressen.se/nyheter/val2014/har-ar-felstegen-som-de-helst-vill-glomma/
    http://www.svt.se/nyheter/val2014/ssu-fusk-skattefel-och-skandaler
    http://www.aftonbladet.se/incoming/article19637865.ab

  11. Löner som dessa 11 – 27kr/timme kommer bli vanliga när man nu bygger upp ett parallell samhälle av desperata illegala invandrare. Systemet är riggar för denna utveckling då man undanlåter att skicka hem dem och dessutom ger möjlighet till ny asylprövning efter 4år.

    Inga kollektivavtal i världen lär hjälpa dessa då det inte går att anställa dem vitt, snacka om att skapa press neråt på lönerna…

  12. Är det så här, att vi måste förutsätta att politikerna slår blå dunster i ögonen på sin valboskap, så tycker jag att journalisterna är lika ohederliga som skall granska makten och inte ifrågasätter sådana uppgifter. I övrigt tycker jag att 27 kr/ timme är en lagom lön för de flesta i regeringen o halva riksdagen

  13. Tack för din blogg!
    Jag brukar kika in ibland.
    Finns det verkligen någon som har förtroende för Ardanan Shekarabi?
    För mig är han bara en pajas som sossarna tror skall locka röster i valet.
    Kanske i Botkyrka där 7% har ett helårsjobb.
    Löven är poppis där han är svennen med pengasäcken.

  14. Snyggt, Rebecca! Sorgligt att man måste ta uppgifter i MSM med en allt större nypa salt, men skönt när någon salt böna med kristallklart intellekt synar etablissemanget i sömmarna – och strör lite lagom med salt i de självgoda socialdemokraternas självtillfogade sår. 😉

    Shekarabi har självklart bara att överge sin snöpligt avslöjade sifferexercis och slicka i sig den solklara slutsatsen av ditt skickliga grävande. Tack!

  15. Bra skrivet!
    När man dessutom betänker att stat, kommun och landsting använder sig av skattemedel för att konkurrera bort privata alternativ så baxnar man på denna ohederlighet bland vänstern.

  16. Shekarab har ju ljugit förut… Fattar inte att en som först ljuger sig in i landet, sedan ljuger om medlems antal i SSU kan få bli minister,.. Bara i Sverige…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *