Objektiva SVT

Vi har statlig TV och radio, kallad public service. Alltså, service till allmänheten. 

Vi medborgare måste betala TV-licens om vi äger en TV. Inte om vi kollar på den. Tidigare tvingades radio och TV-affärerna att anmäla till Radiotjänst när någon köpte en TV. Man blev alltså registrerad i statens register i själva affären. 

När Sverige kom ur DDR-läget slutade det här. Men kollar man på SVT eller lyssnar på Sveriges Radio utan att betala radio- och TV-licens bryter man mot denna regel, oklart om det är en lag dock. 

Mot att vi har statlig TV och radio som får våra pengar utan att behöva kämpa ska de i sin tur vara objektiva. 

För 4,7 miljarder i intäkter per år och stadigt ökande intäkter dessutom är det ett rätt blygsamt krav kan man tycka. På fem år har intäkterna, och såldes utgifterna, ökat med 12 %.
 

Om man lägger ihop vad hela public service får varje år är siffran ca 9 miljarder. Otroligt mycket pengar. 

 

Alla vet att det där med objektivitet är något hela public service tolkar på ett helt eget sätt. Men dagens uppvisning på SVT Nyheter av kolumnisten Knut Kaintz Rognerud är en helt egen nivå.

Rubriken på artikeln är ”Strejken ditt eget fel”

För mer vinklat inlägg till ”analys” får man leta efter.

Om jag inte visste att den publicerats på den kanal jag tvingas finansiera hade jag trott att det var något Martin Klepke skrivit på LO-tidningen Arbetet. Eller …fill in the blank….annan LO-propagandakanal, som Aftonbladet Ledare eller Politism. 

Tesen han driver är: du som väljer att inte flyga överprissatta dåliga SAS har ansvaret över att bortskämda piloter valde att straffa 100 000 resenenärer mitt i semester och EM-tider.

Framför allt ska du skämmas om du flyger Ryanair, bolaget som revolutionerat flygbranschen och med sitt lågprisflyg fått även de med lägst inkomster att ha råd att resa.

Ja, skäms på er. Så otroligt dåligt.

Som förstört för traditionella, dyra och dåliga bolag. Som  SAS.

 

Nu är strejken över tack och lov.

Men alla har läst att piloterna bråkat om att få 3,5 % i löneökning, när märket är 2,2 %, och krävt saker som gratis solglasögon och att alltid få resa business class. Jag tror att piloterna här fått aboslut lägst sympati av allmänheten av alla strejker som någonsin varit faktiskt.

Förutom Knut Rognerud här då, vars hjärta blöder för överbetalda piloter. 

Nu fick de inte mer än 2,2 % och om de fick gratis solbrillor är just nu oklart. 

Men vi ska sätta allt detta i ett sammanhang.

Och då måste vi börja med att SAS ägs av staten delvis och vi medborgare, precis som vi tvingas betala Rogneruds lön, också tvingats pumpa i våra hårt förvärvade skattekronor i det statliga flygbolaget. För de gör bara förluster i princip. 

2012 var senaste gången de var nära konkurs.

Mellan 2009 och 2012 bara gav staten 2,4 miljarder av våra pengar till SAS för att rädda det. Redan då skulle man sålt eller lagt ner tycker jag. Staten ska inte driva flygbolag.

2,4 miljarder motsvarar nästan 6 000 sjuksköterskelöner. Per år.  

 

Då fick piloterna sämre villkor, bland annat fick de sänka sin lön med 15 %. Grundlönen alltså. Men de har OB-tillägg och traktamenten också.

Enligt aktuell lönestatistik idag är snittlönen nästan 60 000 kr per månd för en pilot och de tillhör alltså de bäst betala procenten i samhället. Efter sänkningen 2012.

För att vara höginkomsttagare enligt definition räcker det med att betala statlig skatt, vilket är 38 000 kronor per månad. 

 

2012 innebar också försämrade villkor. Detta är resultatet av den förhandlingen.

De fick till exempel då samma traktamente som övrigt statlig personal. Mycket orättvist. I de villkoren kan man också läsa att personalen, vilket rör de som jobbar i kabinen och inte piloter i och för sig, får provision på försäljningen. Jag har inget emot det men det visar att grundlön i flygbranschen verkligen bara är just grundlön. 

 

De fick också en ny årsarbetstid på 195 dagar per år. Denna siffra kanske inte höjer någons ögonbryn, om man inte samtidigt har koll på att en normal årsarbetstid, den du och jag som jobbar minst heltid måste jobba, är betydligt högre. 

Den normala årsarbetstiden är 260 dagar. 

En pilot jobbar alltså som heltidsanställd hela 65 dagar mindre än vi gör. Då är deras semester alltså redan borträknad.

De har 13 veckor mer ledigt än alla de flesta andra har i samhället. 

 

Men balans är inte Rogneruds melodi utan ”de goda åren är borta”. 65 000 kronor i månadslön och 195 dagars jobb på helåret är långt ifrån goda år alltså. Rognerud borde prata med till exempel en sjuksköterska eller valfri medlem i Kommunal om de håller med om den analysen. 

 

Men avslutningen är ändå bäst. 

För det är framför allt denna som skulle kunna vara copy paste från Arbetet. 

Många av de anti-fackliga lågprisbolagen….”.

Följt av insinuerande att piloter utbildade i andra länder än Sverige, till exempel Östeuropa, automatiskt skulle vara sämre. Bara för att de inte är svenskar, eller vad vill Rognerud göra gällande här?

Är alla utländska piloter sämre än svenskar bara för att de utbildats i andra länder eller gäller det bara östeuropeér? Och vad menas med det? Bara Baltikum och Polen eller menar han hela Ryssland också? Ungern? Tjeckien? Allt bakom förra järnridån? 

Det är samma trend i byggbranschen

Så det är inte bara sämre piloter alla östeuropeér är. De är sämre på att bygga. Särskilt badrum. 

Polackerna bygger om våra badrum, ukrainarna bygger om polackernas badrum och uzbekerna bygger om ukrainarnas badrum. Risken finns att prispressen gör att kvalitetssäkringen tappas bort på vägen”.

Så ett lågt pris är lika med automatiskt dåligt?

Resonerar Rognerud på samma sätt när det gäller elektronik, möbler, kläder etc också? Att lågt pris alltid är dåligt?

Två av landets största och mest beundrade företag är företag som byggts upp just tack vare att de gjort något tidigare dyrt billigt – HM och Ikea. Kläder var tidigare dyrt och folk fick sy själva, lappa och laga. Möbler byggde man själv om man inte hade råd. Ikea och HM har gjort att även folk med låga inkomster kan klä sig och sina barn bra och snyggt och ha ett fullt utrustat hem. 

Men föraktet mot billiga varor gäller kanske bara resor. Fattiga får gärna möblera sina hem och ha trendiga kläder men resa, nix. Har ni inte råd med dyra SAS kan ni campa.

 

Det är exakt så här fackförbunden driver sin opinion.

Att hävda att om ett bolag inte är svenskt och har svenskutbildad arbetskraft med kollektivavtal så får man som konsument skit, praktiskt taget.

För inte så länge sedan stod företrädare för detta synsätt och skrek ”Go home” till lettiska byggnadsarbetare. Inte länge sedan om man ser till att det hände för drygt 10 år sedan bara. Men retoriken är kvar, bara inte lika bokstavlig och synlig för media.

Slutklämmen säger det tydligt:

– är du inte svenskutbildad pilot och jobbar på SAS är du dålig.

Flyger du med en sådan person riskerar du inte bara ett badrum som läcker, som du gör när polacker bygger badrum, utan du riskerar att störta och dö. 

Jag baxnar faktiskt över vad SVT Nyheter låter sina journalister göra på den plattform jag och landets andra skattebetalare tvingas betala totalt 5 miljarder för varje år.

Den underliggande insinuanta retoriken i ”analysen” är dessutom av en kvalitet och syfte av det man kan hitta i de mörkare hörnen av internet

Har de inga redaktörer? Men så blir det väl när man har det ”finaste jobbet” en journalist kan få enligt kåren själva – på public service. 

Men jag vill ställa en enkel och rak fråga till ansvariga på SVT Nyheter:

Hur kan detta betraktas som objektivt? 

Jag skulle väldigt gärna ha ett svar på det. 

 

30 kommentarer
  1. Senkommen kommentar men enligt lagen så ska tv-handlare fortfarande rapportera in köparna till Radiotjänst och sedan 2006 är köparen dessutom skyldig att lämna uppgifter till handlaren.

    Det är alltså fortfarande kriminellt att köpa en tv anonymt eller ”lämna oriktiga uppgifter” (t.ex. att skriva att Kalle Anka köpt tv;n). Straffet för denna Republikflucht via Fernsehen är böter (åklagaren rekommenderar 1500 kr, ej dagsböter). SFS 1989:41 8 § 2–3 st samt straffstadganden i 22 §.

    Vi får glädja oss åt att det i vart fall inte blev något av med Maj-Britt Theorin (s – förstås) förslag från 1987 att förbjuda parabolantenner. Vid den tiden hade DDR redan slutat jaga folk som diskret tittade på västtysk tv.

  2. Vilka är det som sitter i granskningsnämnden och friar SVT hela tiden? Namn, adress, telefonnummer. Sedan får svenska folket skylla sig själva om de forfarande betalar, själv skulle jag aldrig betala för att få journalistpropaganda nerkört i halsen.

  3. Det där är ju rent ut sagt rasistiska uttalanden! Är det helt OK när det handlar om
    Östeuropa? Kan inte tänka mig att SVT hade publicerat samma uttalanden mot Mellanösterns befolkning…

  4. Tyvärr är detta bara ett ytterligare exempel på att SVT tillåter sina anställda att bedriva vänsterpropaganda för skattepengar. Finns det någon som tror at SVT skulle tillåtit en journalist att skriva en motsvarande artikel om den skulle stödja SD? När min TV lägger av kommer jag sluta betala licensen.

  5. Nu har du ”vinklat till” en ”vinklad part(s)inlaga”
    Flygbolaget Rayanair förknippas bland Sveriges flygplatser framför allt med Nyköping-Skavsta å om jag inte mins fel var det Bidragspartiet Socialdemokraterna som styrde Nyköping när man började ”skattesubventionera Rayanair” så att ge sig på Bidragspartiets fackliga gen (LO) är ju inte rätt när partiet bedriver, vad Dr Göran Persson skulle benämna ”klassisk socialdemokratisk politik”!
    Att svt:s reportrar håller hårt i skatteslantarna å flyger lågpris är dessutom lite småaktigt att kritisera för bevisligen använder, i a. f. Rognerud Rayanair. För Rognerud kollar nog fakta på plats som god reporter? ”När senast hörde du svenska, tyska eller franska talas av en Rayanair-steward” skriver han å detta antar jag är kontrollerad fakta eller bygger han allt på hörsägen?

  6. Mycket bra analys.
    Hur kan SVT uttrycka sig så rasistiskt ang andra EU länders arbetare! Tycker SVT likadant om svenska arbetare i Norge och Danmark?
    Dåligt att sparka neråt. Östeuropa kämpar fortfarande med fattigdom efter kommunismens härjningar. Fantastiskt om även de får möjlighet att resa och tjäna extra pengar för att höja sin levnadsstandard. Deras utbildningar är lika bra och många gånger även bättre än i Sverige.

  7. SVT kan göra som andra aktörer på TV-marknaden, införa betalkanaler för de som vill ta del av utbudet, men risken är stor att penningpåsen kommer att krympa rätt rejält, med rejäla nerskärningar på både program och personal.

  8. Så bra som vanligt, Rebecca! <3

    Mer här, läs och lyssna!!!…..
    ”Hur opartiskt är public service?

    Den 10e december 2015 blev jag kallad till min chef på SR Luise Steinberger.

    – Vi fick ett mejl som uppmärksammar oss på dina debattartiklar i flyktingfrågan. Vår chef Ingemar har bestämt att du inte kan rapportera något om flyktingkrisen hos oss.

    – Om du vill fortsätta arbeta här kan du inte skriva något mer om det …eh ta ställning i frågan till exempel på sociala medier heller. Det handlar om att man inte får ta ställning i kontroversiella frågor.

    Jag försökte kontra:

    -Men jag tar ju inte ställning i mina artiklar.

    Hon tittade blankt på mig:

    – Jag läste dina artiklar och jag tycker de är jättebra… men du kritiserar ändå systemet. Public service anklagas ju för att vara vänstervridet…

    Samtalet (inspelningen kan höras på länken nedan) ägde rum under den pågående debatten på de liberala ledarsidorna om SR och SVTs senaste rekryteringar och jag trodde att hon som trogen soldat i public services tjänst skulle avfärda anklagelserna bestämt.

    Men hon sa:

    – Personligen håller jag med om det. Det händer att folk bryter mot programreglerna som vi har och det är okej om de uttalar sig vänsteranstruket. Men om de inte uttalar sig vänsteranstruket… eeh… då har de genast cheferna. Om jag ska vara helt ärlig – om man förbjuds att rapportera om ett visst ämne, särskilt om ett viktigt ämne, då är man inte särskilt användbar för oss som inhoppsvikarie…”

    Hela texten här!: https://putilov.org/2016/06/16/hur-opartiskt-ar-public-service/

    Helt jävla overkligt och skrämmande att höra om hur det fungerar inom ”opartiska/neutrala” Public Service.

  9. Hej Rebecca, jag följer din blogg och tycker du gör ett enastående arbete. Jag håller dessutom 100% med dig om SVT och public service. De är allt annat än opartiska. Däremot blir jag besviken över ditt inhopp i debatten om pilotstrejken där du hänvisar till åsikter och fördomar snarare än fakta. Jag har själv levt med en flygande i tolv år och det är ett riktigt skitjobb för att uttrycka det milt. Vilken yrkesgrupp skulle acceptera att gå upp 04.30 ena dagen och sluta 01.00 den andra, jobba 10 timmar utan rast och ändå få höra att de sviker passagerarna om de ber om 20 min rast för att äta en macka inköpt på pressbyrån. Hur många skulle acceptera att vara borta 150-200 dagar om året från sin familj, såväl vardagar, helger och helgdagar som jul, påsk, midsommar och nyår och aldrig kunna välja när man har semester eller kunna ta ledigt på barnens skolavslutning, konfirmation eller ens för att närvara på sitt eget bröllop (jo det har faktiskt hänt). En kabinanställd i SAS har en arbetsplikt motsvarande 47,5 timmar per arbetsperiod och 2000 timmar om året inräknat Stand-by tid. I flygbranschen räknas nämligen inte jour som arbetstid. Samma sak om du flyger långt. Då räknas bara timmarna du är i luften. Den tid du är tvungen att vänta tills du flyger tillbaka räknas inte. Så även om du flyger t/r Arlanda-New York och är borta i 72 timmar räknas bara timmarna i luften som arbetstid.

    Varför byter man då inte jobb. Delvis p g a att de som jobbar där älskar sitt arbete, men också av den enkla anledning att flygbranschen bestämt att alla de förmåner som kommer av en långvarig anställning försvinner om man väljer att byta arbetsgivare. Tidigare var det till och med så att om man bytte jobb inom SAS, från t ex Norge till Sverige, så fick man börja om från början utan att kunna tillgodoräkna sig tidigare arbetslivserfarenhet. Med tanke på att det dessutom kostar ca 1,7 miljoner att utbilda sig till pilot och att du som arbetslös själv måste punga ut med runt 100 000 om året för att bibehålla din pilotlicens, drar man sig kanske från att säga upp sig.

    Ca 30% av en flygandes lön består av OB-tillägg och övertidsersättning, vilket innebär att en SAS-pilot efter 10 år har ca 45 000 kr i grundlön exkl dessa ersättningar. Piloternas löner motsvarar ca 6 % av SAS kostnader så även om de jobbade gratis så skulle man alltså spara 6 %. Att skylla SAS dåliga resultat på bortskämd personal är som att beskylla polisen för att vara slö bara för att det begås brott i Sverige.

  10. Återigen visar SVT att monopolet på Public Service har passerat ”bäst före-datum”. Finns inte längre några tekniska skäl att svenska folket – där många föredrar andra kanaler – ska tvingas finansiera ”viktig samhällsinformation” som ”Gift vid första ögonkastet” eller ”Så ska det låta” för att de har en TV som KAN se SVT. Inför helt enkelt en teknisk koppling mellan licensbetalande och möjlighet att se SVT, så som andra TV-bolag gör.

  11. Jag mejlade Knut:

    Hej!

    Jag läste din artikel på SVT. Måste säga att maken på rasism skall man söka länge. Hur kan du på allvar vräka ur dig dessa nedsättande ord om östeuropéer? Vad vet du om utbildningen, kvalifikationer, kunskaper hos folk från dessa länder?
    Förslag 1: studera PISA resultat och sök på Polen i det. Sedan jämför med Sverige.
    Förslag 2: se dig omkring och få reda på vilka av personer du vet om kommer från ex. Polen. I alla samhällsklasser. Jämför med dina gelikar.
    Förslag 3: studera Europas historia, särskilt Polens, jämför med Sveriges (om du har en susning – du är ju svensk (norsk?) och statistiskt sett har noll koll på historia). Lär dig speciellt om tiden runt 1939 och framåt. Dra logiska slutsatser. Och läs om Polens pilotutbildning. Gärna.

    Till sist: så som jag ser det, med ihärdig hjälp från sådana som du quasijournalister, kommer mitt hemland aldrig att få medvind i de svenska media. Du och dina kollegor gör allt ni kan för att svartmåla, smutskasta, eller i bästa fall förtiga mitt land. Synd, men symtomatiskt.

    Har du varit i Polen? Har du sett utvecklingen? Jag rekommenderar dig att åka och se med egna ögon. Ta med dig ett stöd för hakan, eftersom annars riskerar du att tappa den.

    Utan hälsningar


    sveana

  12. Ser fram mot teknikutveckling så man kan se på TV skapad av välutbildade, kunniga och opartiska Östeuropéer istället för det licensfinansierade dravlet. Glöm inte heller att ni är upprörda över de ”nyheter” som presenteras/vinklas. Tänk på att SVT redan gjort en selektion av vad som kommer med och inte…

  13. Jag väljer definitivt bort lågprisflygbolagen. Med den företagskultur som finns inom dessa bolag är flygsäkerheten något som ibland får stå tillbaka pga kostnadsjakten. Dessutom är det otroligt obekväma flygplan med stolar som inte går att fälla ner. När man räknar in alla tillägg så är det inte någon större skillnad mot SAS lägsta priser, dessutom rar SAS hand om strandsatta passagerare.

  14. Insinuant retorik är satt i system. Allt som inte passar in i den postmoderna modellen
    brunstämplas. Allvarliga problem sopas under mattan. Sajter som denna, där grävande journalistik bedrivs, benämns med de grövsta invektiven. Tiden är ur led. Lätt att bli dysterkvist

  15. Jag vill påminna om att när det gäller flyktinginvandrare så resonerar SVT helt annorlunda. Då kan det låta så här: ”Aldrig tidigare har så många välutbildade flytt till Sverige, enligt en granskning som SVT Nyheter gjort. In i landet strömmar färdigutbildade ingenjörer, läkare och ekonomer.”

    http://www.svt.se/nyheter/tusentals-valutbildade-flyr-till-sverige

    Ovan artikel bör naturligtvis jämföras med motsvarande reportage i Norge om flyktingars utbildningsnivå: https://www.nrk.no/norge/skoleforsker_-_-syrere-vil-ha-store-problemer-i-norsk-arbeidsliv-1.12705545.

  16. Köpte en tv på Elgiganten för något år sedan och någon vecka därefter kom blankett från Radiotjänst i Kiruna. Kollade med butiken och de berättade att de var tvungna att meddela Radiotjänst att jag köpt tv, annars får de inte sälja tv-apparater. Ungefär som att köpa hus eller bil…

  17. Det är dags för svensk public service att dö.
    De misslyckas fullständigt med att uppfylla funktionen som skulle ge dem ett existensberättigande. Ett postmodernt propagandainstrument, och vänsterhegemonis beskyddare, med ‘på spåret’ där kultureliten får visa hur trevliga de är. Marcus Birro fick vara med tills man insåg att han växte upp och inte är kommunist längre.

    Och liksom alla vänster-kollektivistiska konstruktioner växer den. Bristen på konkurrens kombinerad med kompis-nepotism gör att nya positioner och funktioner hela tiden tillkommer. Det är svårt att beskära en organisation där alla har intresse av att skydda varandra.

    Personligen tycker jag hela skiten ska läggas ned, men som alternativ kan man ju konkurrensutsätta hela uppdraget. Ha en offentlig upphandling var tredje år. Och reglera storleken. Låt inte operatörerna själva bestämma om de ska skapa nya kanaler och satsningar.

    Man börjar bli hjärtligt trött på alla dessa monstruösa vänsterskapelser, som lever sina egna liv som parasiter på samhällskroppen.

  18. Numera kan man få DDR på bilens reg.skylt om man har otur (eller turligt nog om man heter Knut)

  19. Jättebra att du påtalar detta. Journalistkåren har sällan hållit sig neutral vid arbetsmarknadskonflikter. Rädda att stöta sig med det egna fackförbundet?

  20. Såg under partiledardebatten idag en skylt som det stod ”Sänds med viss fördröjning”. Sitter det censorer på SVT nu & är beredda att plocka bort oönskad information från live sändningar?

  21. Se till bara att du får svar från SVT!
    De måste kunna ge svar. Och inte heller bara svara undvikande.
    Ring upp Ulf Johansson om det behövs.

  22. ”Två av landets största och mest beundrade företag är företag som byggts upp just tack vare att de gjort något tidigare dyrt billigt – HM och Ikea. Kläder var tidigare dyrt och folk fick sy själva, lappa och laga. Möbler byggde man själv om man inte hade råd. Ikea och HM har gjort att även folk med låga inkomster kan klä sig och sina barn bra och snyggt och ha ett fullt utrustat hem.”

    Som kund hos de företagen har man ett direkt ansvar för att människor i fattiga länder med giriga ”entreprenörer”, korrupta tjänstemän/regeringar far illa och får slava under förhållanden som ingen svensk skulle acceptera.

    Framgångsfaktorn stavas ”Willful ignorance”
    https://www.youtube.com/watch?v=mKTORFmMycQ

    Den enda rättvisan i världen tycks vid en första anblick vara att jobben flyttar dit folk har det sämst men eftersom företagen i första hand är lojala mot ägare/aktieägareoch precis som överallt annars ser de anställda som något nödvändigt ont och vrider bara på kranen tillräckligt mycket för att folk inte skall törsta ihjäl.

    Jag hoppas att det finns en alldeles särskild plats i helvetet för slavdrivare som Stefan Persson och Ingvar Kamprad.

  23. Fast just Ryanair är väl däremot tveksamma när det gäller säkerhetsaspekter. Vad jag förstår kör de ofta med snäva marginaler på bränslet vilket gör att flyplatserna ofta tvingas ge dem företräde vid landning och dra igång säkerhetspådrag enligt rutin då Ryanplanen nästan har soppatorsk. Det kan ju i och för sig flybranschen beivra med straffavgifter högre än det de sparar på bränslet, men i alla fall…

  24. Att miljöaktivister i tider av terrorhot vill vara civilt olydiga och ge sig på Rosebad är provocerande dumt.

  25. Kan meddela att jag vart uppringd förra veckan av Radiotjänst. Dom hade koll på att jag köpt en TV via internet med exakt datum. Då det var en persent till min mor och jag själv inte äger en TV så accepterade man den förklaringen. Så DDR-takterna sitter ännu i 🙁

  26. Inget ljud från polisens presskonferans i Orlando eftersom man var orolig för vad polisen kunde säga.
    Massor av ljud från miljöextremisternas presskonferans utanför Rosenbad eftersom man inte var orolig för vad aktivisterna kunde säga.

  27. Det gläder mig att jag inte är den ende, som reagerat på den infama, okunniga krönikan. Men socialister prioriterar skydd av utförare vare sig det handlar om flyg, politik, skola eller vård. De skall inget ansvar hava. Kunderna, däremot, struntar de blankt i. Det är därför de i alla tjänstesammanhang förordar offentlig huvudman.

  28. Som lök på laxen så ger de miljöextremister möjlighet att i princip hålla presskonferens istället för att sända partiledardebatten. Det här liknar ju ingenting.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *