Opinionsbildnings-bolaget

Igår såg jag Systembolagets nya reklamfilm. Och kände hur det började bulta i huvudet av ilska. 

Vi har monopol i Sverige via Systembolaget sedan 1955. Men strävan efter monopol inleddes långt innan. 1917 infördes motboken. Man blir idag myndig vid 18 års ålder. Då får vi göra allt som vuxna – köra bil, rösta i val, gå på krogen. Men vi får vänta till 20 innan vi får dricka vin hemma. Den helt ologiska diskrepansen har jag aldrig fattat. Men en sak  är säker – vuxna svenskar har i nästan 100 år betraktas som icke myndiga av politiker. Vi kan inte hantera alkohol själva oavsett ålder, alltså måste vi ha ett monopol. 

Detta monopol hindrar alltså inte bara vuxna att själva få bestämma var och när de ska köpa alkohol. Utan de tar sedan pengarna de får genom sitt monopol och köper svindyra reklamfilmer för att slå befolkningen lite i huvudet med. 

Den här filmen visades igår på TV: 
 

Fler som blir förbannade? 

Jag blir dessutom förbannad på hur de framställer privata företag men det är en annan sak. 

Kollar man på Systembolagets hemsida finns det lite mer av sådana här moraliska käftsmällar. Som påståendet att vi svenskar är särskilt omogna gällande alkohol jämfört med resten av världen. Så jäkla oförskämt. Och fel. Det finns givetvis inga belägg för att just svensken är särskilt usel på att hantera alkohol. Den historia de refererar till finns på fler ställen och fler länder.

Men vi har ju gått på 100 år av indoktrinering av politiker och av staten utsända moraltanter: vi svenskar är genetiskt och historiskt lite dumma i huvudet och omogna så vi BEHÖVER ju ett Systembolag. Vilket andra länder inte behöver. Eftersom de ju alltså inte är som svensken. Som ju är lite dum. Ett så kallat, mycket fiffigt, cirkelresonemang. 
 

Sällan lagom

Redan på startsidan får vi alltså veta att vi svenskar är lite efterblivna gällande alkohol. Vi kan liksom inte låta bli att supa.

Hänger man med på den här ”tidsresan” Systembolaget utan någon baktanke alls satt ihop är det första man får veta är just detta: vi kan inte hantera alkohol, vi svenskar. Måste vara vattnet. Eller arvssynd från vikingarna. Jäkla barbarer. 
 

Där har man också nöjet att få läsa att svensken – denna unika människotyp  som helt saknar måttfullhet just när det kommer till rusningsdrycker – drack sprit hela tiden. Vi var jämt fulla. Allihop. Hur alla dessa radiostyrda apraka bönder lyckades få ner en enda potatis i jorden som sedan kunde bli brännvin är oklart. Vi blev väl väldigt bra på att jobba karatefulla helt enkelt. Det förklarar kanske svälten på 1800-talet också. De värsta fylletrattarna fixade de åren inte ens ner en enda potatis och rova och blev tvungen att flytta till USA istället. 

När vi slapp hänga på åkrar – alla som bott på landet vet hur det suger att vara full på just en åker – och vi fick jobba i fabrik kunde vi inte supa längre. Vi förstod att det kunde vara farligt att vara full på jobbet. Att hantera hackor, plogar och även traktorer full som en kastrull var heeelt ofarligt. Men fabriker, det fattade vi tröga svenskar att DÄR kan man i alla fall inte vara full. Så vi började supa på helgerna istället. 

Tur att vi har Systembolaget som kan berätta för oss hur det ligger till. 
 

Då kan man tro att Systembolaget skulle nöja sig med denna saga. Den fick ju ett lyckligt slut. Icke.

Varför försitta en chans att slå ner svenskens självförtroende ännu lite mer i backen, nu när de fått en sådan bra start?

Så de fortsätter med lite nutid och nu har EU och svenskens jäkla resande ställt till det. Varför kan de inte hålla sig hemma i fabriken? För nu är det lördag hela veckan. Varje dag är en fest. Igen. På något sätt har den kunskap om att man inte ska vara full jämt vi fick när vi flyttade in från åker till fabrik gått förlorad. För nu är vi alltså fulla inte bara på helgen utan när som helst. Igen. Vi tror minsann att vi kan hantera alkohol som de kan på kontinenten. Som fransmän och italienare. 

Givetvis inte. Det är 2015 men vi dras ju fortfarande med den där jäkla genen och arvssynden från de fulla bönderna. Vi kan inte hantera alkohol hur mycket vi än försöker. Sorry. Och då fattar ni ju själva att det blir så här. Supande. Lördag hela veckan. Skit också. 
 

Ni som känner att ni inte är tillräckligt förbannade ännu rekommenderar jag att läsa hela Tidsresan på deras hemsida, och annat mysigt som ligger där i form av moralkakor. Eller prenumerera på deras Youtube-kanal. De har bara 347 personer som gör det. Kanske finns en anledning. 

Givetvis är svenskar inte sämre än andra människor på att hantera alkohol. Svensken är inte en särskilt lössläppt individ utan impulskontroll.

Det här är ett sätt att försvara monopolet.

Vilket ju är Systembolagets uppgift framför allt. Glöm allt tugg om folkhälsa för ett ögonblick – Systembolagets främsta uppgift är sitt eget existensberättigande. Utan monopol, inget Systembolag. Åtminstone inte i den omfattningen som finns idag.

Kan de få oss svenskar att TRO att vi är lite uslare än alla andra i världen som har alkohol kan de också få oss att köpa att lösningen är en pappa som låser in alkoholen från vår synnerligen illa skötta nationalkaraktär. 

Hur går då detta monopol rent ekonomiskt? Som förväntat. Asbra. 
 

De omsätter 26 miljarder. Varför skulle de vilja dela med sig av den kakan?

Resultatet 2014 var 370 miljoner kronor. Den summan har redan minskats med kostnaden för just reklamfilmerna och alla andra sätt Systemet har för att försvara sig själva och tala om för dig dels att du som svensk är lite lättlurad/dålig karaktär/super för mycket, dels att lösningen är att Stora Goda Systembolaget tar hand om alla problemen.

De är de enda som kan förena försäljning av obegränsade mängder alkohol OCH kolla leg, inte sälja till fulla människor (vilket de givetvis gör hela tiden ändå, fyllerister blir bra på att lösa det problemet) och ”informera om folkhälsa”. Ingen privat aktör skulle fixa detta komplicerade. Att samtidigt sälja alkohol OCH kolla leg. 

Får jag påminna om att Systembolaget alltså inte begränsar inköpen? Samma person får handla hur många gånger som helst och köpa exakt hur mycket som helst varje gång bara man är 20 år och inte full. Och inte har ett koppel snorungar utanför entrén som ska köpa det du köper,  langning är olagligt. Men annars, knock yourself out. Du kan till och med få det hemkört. 

Hur ser då utvecklingen ut av såld alkohol i liter?

Så här såg den ut 2000-2004. 
 

Ni ser nedan att den alltså har ökat rätt mycket sedan 2000. Sprit har minskat men öl och vin har ökat markant.
 

Systemet påstår på sin hemsida att, trots att deras försäljning har ökat, så har den ”oregistrerade konsumtionen” minskat, det vill säga smuggling och egen införsel via EU-reglerna. Så hepp, totalt har ändå inte deras försäljningsökning lett till mer alkoholkonsumtion. Smart. Annars ser det nämligen inte så bra ut. 

Puh, annars hade man ju kunnat misstänka att det här med monopol kanske inte är så fett. Den löste de snyggt. Eller?
 

Alla förstår att just oregistrerad alkohol inte går att uppskatta så himla lätt. Den är ju…..oregistrerad (läs inte köpt på det av staten kontrollerade försäljningsmaskineriet). 

Enligt Tullverkets hemsida gäller alltså följande regler om du åker till ett EU-land: du får köpa hur mycket du vill för ditt eget bruk, av såväl öl, vin och sprit. Obegränsat. Bara att fylla bilen. Lätt att räkna ut att det är svårt att räkna detta. 
 

Men trots att Systemet PÅSTÅR att den oregistrerade konsumtionen samtidigt gått ner hävdar alltså polisen och tullen att den ökat på 20 %. Men det ska man inte bry sig något om tycker Systembolagets egen anlitade expert, Håkan Leifman. Han är direktör för Centralförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning (CAN). Något han också gör är att sitta i styrelsen för…….Systembolaget. Mycket praktiskt. 
 

Hmm. Vem ska man lita på? Systembolaget, som har sina intressen att försvara och vars expert alltså är en del av själva Systembolaget? Eller polisen och tullen, som alltså jobbar med det här? Svårt. Jättesvårt. 

Jag vet vem jag litar på mest här. 

För hur ska Systembolaget annars kunna hävda sin monopolställning och att de tar så mycket ”ansvar” om både deras försäljningssiffror är all time high OCH den oregistrerade konsumtionen (den utanför monopolets ögon alltså) går upp? 

Vi konsumerar alltså rekordmycket alkohol just nu. 

Är landet i fritt fall? Slagsmål överallt? Missären breder ut sig? Fulla människor ligger gatorna helt oförmögna att jobba? Eller jobbar vi fulla, som vi gjorde som bönder om man får tro Systemets egen ”information”?

Nä. Antalet våldsbrott och misshandelsfall är också….rekordlågt enligt Brå.

Kvinnomisshandeln är tillbaka på samma nivåer som 2005 men våldet mot män har sjunkit betydligt. Även om kvinnor utsätts för misshandel mest i hemmet, inte sällan när alkohol är inblandat, har detta alltså inte ökat trots rekordstor konsumtion. Medan oprovocerat våld mellan män minskat radikalt trots att fyllan borde ha ökat då konsumtionen ökat. 

Rattfylleristerna då? De måste ha ökat betydligt? 

Nä. Antalet alkoholpåverkade bilister, cyklister och fotgängare har varit konstant sedan 1997 enligt Socialstyrelsen. 
 

Men alla vet att svenska ungdomar, eftersom det ju är barn till de erkänt karaktärslösa svenskarna, super mest av alla. Eller?

Nix. Inte enligt….Socialstyrelsen. Svenska ungdomar dricker ungefär lika mycket alkohol som övriga EU-länder. 
 

Får jag påminna om att övriga EU-länder förutom Finland alltså INTE har monopol?

Så dessa ungdomar har betydligt bättre tillgång till alkohol. I många länder har de inga åldersgränser eller lägre än 20. Och ändå dricker alltså dessa ungdomar inte mer än svenskarna. Som dessutom alltså måste hantera både monopol och 20-årsgräns. Det verkar fungera ändå alltså.

Monopolet betyder således nada för ungdomars drickande. 

OM man inte inte är svensk förstås, och har en medfödd supargen. Så svenska ungdomar är ändå förlorade. 

Vad skulle då hända om man till exempel kunde köpa alkohol i privatägda alkoholbutiker, som är en av de två sätt man kan släppa monopolet (det andra är dagligvaruhandeln)?
 

Systembolagets egen rapport konstaterar att ålderkontrollen skulle fungera exakt som idag och priserna skulle inte öka, snarare sjunka något på grund av extrapriser (något som alltså inte är tillåtet i monopolet men som alla andra länder har, vilket alla som privatimporterar alltså vet). Konsumtionen skulle öka något, vilket den alltså gör alldeles oavsett eftersom monopolet alltså ökat sin försäljning.

Men, det mest intressanta med deras egen rapport tycker jag är följande: exklusive extrapriser skulle en privatisering bara öka marknaden med ynka 5 %. 

Bara på ett år ökade deras egen försäljning med 2,8 %, alltså mer än 50 % av den totala försäljningsökning deras egen rapport tror händer med att hela marknaden privatiseras.

En privatisering skulle alltså inte orsaka en omedelbar konsumtionsökning, enligt dem själva. 
 

Systembolaget hävdar ofta att svenskarna vill ha kvar monopolet, och de betalar dyrt för den kunskapen.

För dina pengar går alltså även till opinonsundersökningar. Varje månad sedan 2001 har Systembolaget betalat TNS/Sifo att fråga oss om vi fortfarande gillar dem. 

Jag vet inte vad ni tycker men för mig ser detta förvånande ängsligt ut av någon med på ytan så sturskt självförtroende, att varje månad behöva fråga oss om vi fortfarande gillar dem.

”Snälla, säg att du älskar mig. Igen.” 

Det har varit 168 månader sedan 2001. Har Systembolaget anlitat Sifo alla dessa kan vi bara säga grattis Sifo till en stadig intäkt. Betalat av oss. 
 

Svensken är positiv. 

Tänka sig! 

Om man har monopol och använder en stor andel av dessa intäkter man tvingar sig till, (eftesom man säljer en vara alla vill ha men alltså är enda butiken), till budskap att alla svenskar är lite omogna, karaktärslösa och ett unikt fyllesökande folk som, trots att de är vuxna, inte kan hantera något annat än monopol tror alltså folk efter 100 år att detta är sant. Mycket märkligt. 

Och voilá!

Så har monopolet trollat fram ett ”exceptionellt starkt stöd” att få fortsätta ha monopol. Detta gör de varje år. Filmen de släppte nyss är inget undantag. De har till exempel fått pris för en annan kampanj. 
 

Jag har mailat Systembolaget för att få ut mer detaljerade uppgifter om hur mycket pengar de lägger på marknadsföring. De vägrar att lämna ut detta för att de enligt lag inte behöver.

Statliga företag är av någon helt outgrundlig anledning undantagna från offentlighetsprincipen.

Men anlitar man alltså bland annat Forsman Bodenfors, en av landets i särklass bästa och dyraste reklambyråer har man inte lagt några kaffepengar. Gissningsvis har kampanjen gått loss på över 10 miljoner kronor inklusive kostnaden för köpt tid på bästa sändningstid i TV. Och då snackar vi alltså den förra kampanjen. De har en marknadsavdelning och nyligen förstärktes deras kommunikatonsavdelning med olika public affairs-specialister. En person  som är…..opinionsundersökningsexpert från United Minds.  

Ni förstår ju varför. 

Ska man kunna fortsätta att kalla svensken dum i huvudet, genom filmer och reklam betalad av dessa dumma svenskar, för att få fortsätta att omsätta 26 miljarder pickadoller på alkohol måste man ju vara smart. Och jobba med opinionsbildning. 

Då kan man nämligen fortsätta att öka sin försäljning med 2-3 % per år samtidigt som privatimporten och smugglandet ökar, och påstå saker som att monoplet måste finnas för att hindra att våldet i samhället ökar och ungdomars drickande ökar, trots att det våldet inte ökar utan minskar, ungdomar inte dricker mer än andra och det inte finns belägg för att alkoholismen ökar. 

Sanningen är att det inte finns några som helst anledningar till att låta Systembolaget har kvar sitt monopol. Vi svenskar är nämligen inte sämre än några andra människor på jorden. Och vi är lika vuxna som andra vuxna. 

Men tills vi avskaffat moralväkteriets hycklande högborg finns åtminstone en konkret åtgärd att göra: förbjud dem att lägga pengarna på dyr opinionsbildning och moralkakor. 

Det är nog förnedrande som det är. 

/ Rebecca Weidmo Uvell

51 kommentarer
  1. Jag tycker att systembolaget är bra , ett fantastiskt utbud och duktig personal på alla orter .. öppettiderna är kanske ett problem … sen skall dom ge fan i att använda skattepengar för egen politisk sak ,,, men med den styrelsen så är inget annat att vänta

  2. Bra och rolig artikel, Rebecca. Avslöjande, upplysande och spännande.

    OM Systembolaget hade varit ärliga med sin film, att strunta i förslagen från konsulten hade man:

    * inte tvingat lokala producenter att betala frakt, (”sortimentet är för stort”)
    * inte ställt varor med ologisk placering (”hålla kvar dem i butiken”
    * inte använt infoskyltar (specialerbjudanden)
    * inte använt specialmontrar för vissa varor (hyllgavlar)
    * inte haft festsprit vid kassorna (impulsvaror)(hyllgavlar)

    Dessutom hade man inte producerat reklamfilm om att man inte har reklamfilm, (vilket blir en reklamfilm), samt: man hade inte tillåtit producenter av varor som bara säljs genom systemet att göra reklam.

    Filmen bygger helt enkelt på direkta lögner även där.

    Ett företag som låtsas, ljuger, förtiger och på andra sätt far med osanning tillåts bara när det ägs av staten.

  3. Min far var alkoholist och folkhälsoskälet är nog något av det löjligaste de kan komma med.
    För 250spänn kunde min far köpa 5 liter hembränt i plastdunk för en riktig alkoholist bryr sig inte om smaken eller kvalitén. Att tro att söndagsstängt på systemet hindrar är mer än naivt.

  4. Jag har inte så mycket att tillägga, ditt inlägg säger allt. Jag är dock delägare i en av de sajter som erbjuder Svenskar hjälp med att privatimportera drycker och därför tänkte jag delge mina erfarenheter av Svenska myndigheters agerande mot oss och Svenskarna.

    Först av allt så står alla sajter tillsammans som erbjuder hjälp att privatimportera för ynka 3 promille av marknaden. Vår huvudsakliga marknad är Norrland där det är långt till närmaste Systembolag och det inte är ekonomiskt försvarbart att åka till Tyskland. Man skulle kunna göra detta till en jämlikhetsfråga om man ville.

    5 Juni 2007 underkände EG-rätten Sveriges förbud mot privatimport. Ett av argumenten som EG-Advokaten framförde var att (ej citat) ”Från den dag man fyller 20 år i Sverige är det lagligt att supa ihjäl sig” Därmed faller folkhälsoskälet… hade vi däremot haft motbok eller liknande begränsning då hade fokhälsoskälet varit motiverat.

    När myndigheterna insåg att dom inte kunde stoppa vår verksamhet så inriktade dom sig på folks ”rädsla” genom att tolka domen så att skatt skall betalas om du inte själv kör varorna över gränsen. Detta är bara en åsikt, det finns inte stöd någonstans för detta.

    Vi har till och med sagt ”Om ni kan visa oss ett enda dokument/beslut som säger att skatt skall betalas i Sverige” så lägger vi ner. Dom har haft 7 år på sig att ta fram detta dokument men inte lyckats.

    Det har hänt mycket genom åren och det skulle bli en roman om man försökte beskriva alla vändningar myndigheterna tagit i deras försök att stoppa oss.

    Till syvende och sist så är det så att dom tar till alla medel, även sådana som strider mot EU-rätten i sina försök att stoppa oss och skälet är inte folkhälsan, skälet är rädslan för förlorade skatteintäkter.

    Det sista som hänt är att dom stöder sig på en dom i kammarrätten som säger att transportören kan få transporttillägg om han inte kontrollerat att skatten är betald innan han passerar gränsen.

    Ex. en chaufför (ej svensktalande) måste ringa skatteverket i Sverige och kontrollera samtliga beställningar han har i lastbilen innan han passerar gränsen. Nu pratar vi inte om 2-3 st utan flera hundra.

    Myndigheterna har alltså lyckats lägga ut skattekontrollansvaret på den enskilda chauffören. Hur detta går ihop övergår mitt förstånd.

  5. Rebecka.
    Jag köper delvis din åsikt om förmynderiet, MEN, det finns ett stort men.
    Jag har egna erfarenheter, gällande människor som av olika anledningar inte kunnat dricka mer än en begränsad mängd.
    Sedan har de, av olika skäl, kommit över öl/sprit/vin på lättare sätt (kontakter som handlar i mängd, etc.) och deras liv har försvunnit, som vatten i en vask, i en nedåtgående spiral. Tyvärr.
    Vem, av våra nära och kära, ska vi låta dö, för att vi andra, icke-beroende, ska få lätt-tillgängligare alkohol?
    Det finns faktiskt en poäng där, och den är en faktisk sanning.
    Jag kan offra den bekvämligheten, jag har sett en människa i verkligheten, i spillror.
    Jag vet, att de där människorna finns.

  6. OCH efter första reaktionen kommer ju nästa . . . resultatet är cirka 10% (netto) på helår men på månadsbasis verkar det vobbla . . . MEN för staten så tillkommer 25% moms på allt inklusive alkoholskatten . . . Så statens ”vinst” på denna verksamhet är till största delen alkoholskatten . . . kostnaden utan skatter på en 75cl renat/vodka borde vara 20kr . . .Skatt tas ut med 506,42 kronor per liter ren alkohol.

  7. ”Fler som blir förbannade? ” Ja jag och förmodligen ännu fler då dessa fakta skrivs:
    – det dör cirka 6.000 (i förtid) pga rökning årligen
    – det dör cirka 6.000 (i förtid) pga alkohol årligen

    Både tobak och alkohol genererar mer pengar än vården och omsorgen av ”patienterna” kostar . . .
    Att med ett monopol minska antalet döda med 25% är naturligtvis himla bra MEN varför inte försöka ”lista ut” ett system som spar ännu fler liv?

    Och hur är det med tobaken?
    Kanske varningstexter fungerar lika bra som monopol . . .

  8. Blir lika fascinerad varje gång (ny)liberaler är igång och skall släppa allt fritt.

    Det funkar säkert jättebra i teorin, men i praktiken hur har det blivit när monopol brutits? Om vi tittar på SJ och apoteket och ser hur det gick så känner jag att jag inte har några som helst problem med ett alkohol-monopol

  9. En hake.. som detta inslaget bortser ifrån. Priserna skulle antagligen bli 20-25% högre minst. Uvell hakar upp sig på omsättningen 26.5 miljarder som dom inte vill dela med sig av men Systembolaget har idag en vinst baserat på omsättningen som är mindre än 1%… inget privat bolag skulle acceptera en sådan vinstmarginal. I tillägg sker all spritreklam eller ”Sprit-anti-reklam” Hemsida etc. altså försäljningskostnader från 1 aktör. Med 200 aktörer skulle reklamkostnaderna skjuta i höjden för alla vill vara med och dela på kakan och vad får vi på Konsum och ICA, skitviner precis på samma sätt som i Danmark.. ”Köp 6 flaskor för 199 kr” bara denna veckan och det smakar piss för handlaren har köpt in partiet för 8 kr flaskan inklusive skatten. 1 Starköl av märket Millenium (Helt blank burk) kostar på bolaget 11.40 + pant. Alkoholhalt 5.1% och Konsum 14.60:- + pant Alkoholhalt 2.6%. För exemplets skull skall vi ta bort momsen först. Nu blir det roligt. Momsen på Folköl är bara 12 % medan all öl starkare än folköl är belagd med 25% . En burk millenium på systemet utan moms 9 kr 12 ören samt en burk på Konsum 12 kronor och 86 ören. Lägg därtill alkoholskatten som tas ut på all öl som har en högre alkoholhalt än just 2.6% och då är uttaget 1.94:- / kronor för varje volymprocent alkohol. m.a.o. 5.1% x 1.94 är 9.90:- påslag på 1 liter Starköl. En burk innehåller 50 cl alltså 4.95:- är skatt. Då drar vi bort det från priset utan moms och får ett pris på en starköl utan skatter och avgifter på Systembolaget på 4 kronor och 17 ören samt motsvarande för en Folköl på Konsum 12 kronor och 86 ören. Lägg därtill att en öl med högre alkoholprocent är dyrare att tillverka än ett svagare så blir det än större skillnad, men det har jag bortsett från. Lägg tillbaka momsen och gör den rättvis alltså 25% för båda sorterna så kostar en starköl utan skatt 5 kr och 21 öre medan en folköl på Konsum skulle kosta 16 kronor och 10 öre + 1 spänn för båda exemplen i pant.. HÄPP… true story, bara att räkna…

  10. Den kunnskapsnivå om produkterna som systemets personal sitter på kan knappast bli den samma om alkoholen släpps fri.
    Det är också en poäng med systembolaget.

  11. Huvudet på spiken Rebecca, mycket bra skrivit och så sant.
    Gällande argument för Systembolaget som min kompis från Lycksele har…. Ja kan aldrig få det utbud via en privat vinhandlare som Bolaget erbjuder…. Det var sant tills för ett par år sen men gäller inte längre då vi kan beställa hem till dörren via diverse hemsidor.
    När det kommer till ungdomar och deres konsumtion kan jag som dansk säga att jag aldrig under min uppväxt varit i kontakt med hembränt inte förens jag kom till Sverige i vuxen ålder fick lära mig att det var normalt här i Sverige, inte har jag upplevt i något annat land att ungdomar står utanför en vinbutik och ber dig köpa ut…hur gjorde vi då när törsten kom i tonåren….. Pappas ölförråd var väl för många det första offret men jag var glad att jag fick dricka mitt första vinglas hemma som då naturligtvis smakade illa vid 15 års ålder….. Efter många år i Sverige saknar jag fortfarande den charm och individualitet som finns i vinbutikkerna på kontinenten och ser fram emot Systembolagets avveckling….
    Ha en fin söndag och kom gärna över på ett glas gott rött…. Nej just det ju söndag och jag har druckit upp det jag hamstrar i fredags och skulle räcka hela helgen

  12. Underbart suttit och fått närmast blodstörtning framför dessa filmer skönt att det finns en och annan som delar den känslan. Jag vill minnas att det så sent som för 2 år sen gjordes en större undersökning av svenska folkets attityder till olika frågor. I den ville en majoritet flytta vin o öl till vanliga butiker. På sedvanligt högt till takmaner kommenterades detta ytterst kortfattat med orden -”men inget av partierna driver denna fråga”. Så va det löst bra va! Åren är kantade av argument runt alkoholpolitiken som varit såväl enfaldiga som skrattretande. Såklart har någon objektiv analys av dessa aldrig varit aktuell. Tack för en bra artikel!!

  13. Intressant siffra om trafikdödligheten som socialstyrelsentog upp.
    125 döda pga alkohol, dvs 20%.
    Rapporten är från 2009.

    enligt transportstyrelsen avled 397 personer i trafiken 2008. 20% av detta är 80 personer. Var kommer resterande 45 ifrån?

    vi får gå tillbaks till 1993 för att hitta en siffra som stämmer med den som socialstyrelsen uppger.

  14. Mycket bra grävt!
    Det hela är rent skattepolitiskt. Man måste hitta på politiska floskler för att rättfärdiga höga skatter på alkohol, i Medelhavsländer så betraktas tex vin som ett baslivsmedel.
    Sorry, men vi är politiskt grundlurade återigen.

  15. Bra och tankeväckande och med humor och esprit.
    Att systembolaget ljuger när de tar åt sig äran att rädda 2000 liv per år är uppenbart för den som vill se. Det är rimligen minst en tiopotens (eller två) fel. Det påminner om Hitlers kusligt klarsynta ide om rätt storlek på politiska lögner.
    Spriten kan även rädda liv. När livets demoner ansätter oss kan det lindra att för en period supa skallen av sig och sedan gå vidare. Om man hanterar skallen med bössan är det svårare att gå vidare.
    Att vårt välstånd gjort illasmakande hembränt mindre lockande är klart. Hur den ökande ”privatimporten” fyller det hålet är ju svårt att mäta.
    Att förbjuda systemets reklamfilmer ihop med tobak och spritreklam borde vara politiskt genomförbart – och skulle underlätta att med myrsteg släppa monopolet.
    TACK

  16. Tack för saklig information. Nu är det dags att låta gemene man och kvinna ta eget ansvar för sina liv. Låt småföretagare i bryggeribranschen få lov att försörja sig på öl och vin som berikar utbudet i vårt land!

  17. Det är konstigt att Systembolagets monopol A La Sovjetunionen fortfarande existerar i Sverige efter att motboken avskaffades 1955. Sveriges riksdagspolitiker kör fortfarande med sin snedvridna syn om att behålla alkoholmonopolet,medans man i våra grannländer Danmark,Finland, och snart Norge tillåter försäljning av starköl i livsmedelsbutikerna. Hela världen kommer nog att skratta åt de svenska riksdagspolitikernas och IOGT-NTO-s sovjetfasoner, för Alkoholmonopolet är också en form av kontroll av svenskarnas alkoholvanor, och den kontrollen liknar Orwells roman ”1984”. Politikerna tänker nog inte på att svenska storbrygerier men även mindre bryggerier förlorar både jobb och inkomster när många svenskar åker till Tyskland, Danmark, Polen, Estland, Ryssland,Lettland Litauen ,Finland och Åland för att inköpa billig alkohol. Skatten är också¨boven i dramat. Om man ska rädda syssselsättning för bryggeriern a och få skattepengarna att stanna i Sverige. 1. Avskaffa alkoholmonoppolet och tillåt försäljning i livsmedelsbutiker. 2.Sänk alkoholskatten med 50% till samma nivåer som Tyskland och Danmark och Åland , 3. Låt även mickrobryggerierna vara med och saluföra sina produkter, 4. Tillåt alkoholförsäljning på gårdsbutiker

  18. Vill belysa ett problem med öppetiderna.
    Eftersom man kanske inte alltid har helgen planerad blir det ofta att jag köper lite extra vin till helgen ifall jag skulle få gäster. När man ändå har vin hemma så tar man gärna ett glas som man kanske inte skulle tagit om det innebar att man var tvungen att gå tut och handla. Fanns vin i den kvällsöppna närbutiken skulle inte lagret behövas.

  19. Tack för dina granskande artiklar om ett ”snedseglande” Sverige. Hoppas du når ut till fler.

  20. Så länge en stor del av riksdagsmännen även är med i olika nykterhetsorganisationer så lär vi inte se någon förändring i den här frågan. Frågan är väl hur länge Sveriges EU-undantag i den här frågan gäller.

  21. Och en sak till – hur klarar förespråkarna att ens ta ordet ”service” i sin mun? Hopplösa öppettider, helstängt på söndagar (!), utbud med fokus på mestadels billiga, dock ej prisvärda, öl och viner (snacka om mängdvaror) och så vidare.. Att vissa tycker detta är OK känns totalt overkligt.

    Tänk om man fokuserade på kvalitet för konsumenten istället – vinbutiker för de med lite högre krav, ICA eller Garant-vin för den som har en tight budget eller behöver bas till grytan, gårdsförsäljning på mikrobryggerier. Nej en pall med millenium-öl är mycket tryggare för svensken!

  22. Jag har tittat på Systembolagets hemsida, men inte hittat någonting om att opinionsbildning skulle ingå i deras uppdrag. Gör det verkligen det? Annars blir ju hela idén med reklamfilm märklig när man ändå är ett monopol.

  23. Alldeles korrekt beskriven absurditet anno 2015. Eller anno 1915, för den delen. Det man mest undrar är huruvida det är arrogansen eller förljugenheten som är den dominerande egenskapen hos Systembolagets ledning och ägare, dvs politikerklassen (som inte sällan återfinns i SB:s styrelse)…

  24. En mycket välformulerad krönika med bra referenser dessutom. Extremt otrevligt att se att monopolets vinst går till reklamfilm och detta ständiga förmynderi. Utan monopolet skulle vi kunna få små trevliga butiker med olika profil där man kan hitta det just den ägaren rekommenderar. Om Systembolaget är så förträffligt kommer det ändå att vara kvar om 67% av svenskarna gillar det. Vi andra skulle då kunna få lite bättre utbud utan att behöva finansiera en verksamhet pga att det är enda försäljningsstället. Just nu är det majoritetens förtryck av minoriteten.Jag håller inte med om att SB har så fantastiskt utbud, inte jämfört med alla de vinbutiker jag har erfarenhet av i Europa o USA med små vingårdar som leverantörer. Som mycket riktigt påpekats har SB en kravlista när de gör upphandlingar, de handlar sedan från stora leverantörer som gör vin specifikt för de kraven (lågt pris är en del av detta) vilket gör att karaktärsviner från befintliga små leverantörer inte göre sig besvär. Det går nämligen inte att pressa priserna för en liten gård som inte har en processindustriell tillverkning utan gör det mesta manuellt. Hur tror ni ett vin för 70kr flaskan där en hel del går till tull, moms och leverans tillverkats?
    Några anföranden om att utan SB skulle det bli sämre för små städer kan ju tillämpas åt andra hållet. Med det resonemanget borde alla konsumentproduktområden tas om han av ett monopol. Klädutbudet är inte heller så intressant på en mindre ort. Men med ett klädmonopol kunde man ha försäljning av senaste mode överallt, inköpt till låga priser eftersom denne inköpare kan pressa priserna hos ett antal stora tillverkare. Likadant borde vi ha statliga livsmedelsbutiker, då kan vi vara säkra på att kontrollera svenskarnas fett- och sockerintag. Sverige kan helt enkelt ha monopol inom alla konsumentproduktområden och i alla städer ha samma utbud.

  25. ”Men trots att Systemet PÅSTÅR att den oregistrerade konsumtionen samtidigt gått ner hävdar alltså polisen och tullen att den ökat på 20 %.”

    Fast polisen och tullen hävdar ju inte alls att den ökat med 20%, bara att beslagen ökat med 20%. Det står ju uttryckligen i din skärmdump, hur kan du skriva så?

  26. … jag stödjer systembolaget fullt ut. Aldrig att det skall privatiseras. Efter att ha bott utomlands och upplevt hur de privata aktörerna hanterar och säljer sitt extremt små och snortråkiga utbud (mängdvaror före allt) så kan jag med handen på hjärtat säga: <3 systembolaget.

  27. Att titta på försäljning i absoluta volymer över en period där sverige haft en kraftig befolkningsökning blir missvisande. Även om många invandrat från kulturer med låg alkoholkonsumtion så påverkar det med all säkerhet.

    Ett par intressanta skrifter:
    http://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/17825/Folkhalsan-i-Sverige-arsrapport-2014.pdf

    http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0101_2004I05_BR_LE114SA0701.pdf

    Det verkar ligga något i att den oregistrerade konsumtionen minskar.

    Särskilt intressant är att konsumtionen bland unga minskar kraftigt. De spelar hellre dataspel och det gör man inte på fyllan 🙂

  28. Systemet har inte haft någon alkoholpolitisk ambition efter Gabriel Romanus tid.

    Anitra Steen hade en skenanställning som chef, vilket styrelsen motsatte sig. Efter ingripande från dåvarande statsministern, hennes make, byttes då styrelsen ut. Därefter fick fru Steen ett exempellöst gott pensionsavtal som inte alls motsvarade hennes närmast obefintliga arbetsinsatser.

    Systemet omsätter rätt stora belopp, som aldrig riktigt stått under statens kontroll. Därför är det en perfekt kassa att betala ut obskyra arvoden ifrån. Det är svårt at t bortse ifrån att detta kan ha varit ett sätt att ge nuvarande godsägaren Persson en bättre ekonomi på ålderns höst. Att ge honom pengarna direkt hade stuckit i ögonen, men via hustrun ser det mindre illa ut.

    Så Systemet är inte vad det ser ut att vara – och är heller inte vad det en gång varit.

  29. I Frankrike dricker man mest vin. Man ser ytterst lite fylla. Ungdomarna röker Mariuana och samhället har fullständigt gett upp försöken att motarbeta det.

  30. Mycket bra skrivet om en av de största motståndarna till ett vuxet Sverige. Idel poänger. Tack!

    Jag kan bara hålla med om hur underligt det är att detta monopol har ett sådant stöd. Troligtvis pga brist på erfarenhet av alternativ.

    Jag handlar numera 100% av min alkohol privat – vinimportör som kör hem till dörren samt en trip till tyskland 1 gång om året för ölinköp. Kan inte förstå att inte fler gör detta, det är ju totalt överlägset i alla avseenden, pris, utbud, kvalitet.

  31. Sylvasst som vanligt! Mycket underhållande och satiriskt. Jag är också en av dom som kokar över fullständigt när jag får se svindyr propaganda med moralkakor på dyraste reklamtid i dyraste kanalen, det handlar inte det minsta om att ta ansvar för vårt drickande utan enbart att försvara monopolet, har ingen lust alls att betala för det. Om du inte redan gjort det får du gärna göra ett gig på spelmonopolet som är precis samma sak, ATG och SS sprutar ut svindyr reklam om att vi ska spela mer och sen har man en liten skylt nere i hörnet ”spela lagom”. Helt sjukt!! Man driver statliga casinon, fyra stycken som går med förlust och har blivit de största centralerna för penningtvätt, i statens lokaler. Hur det ens är möjligt att driva casino med förlust är ju en gåta i sig, dagarna efter att casinot slog upp sina portar anställdes åtta psykologer specialiserade på spelmissbruk, snacka om dubbelmoral…..jag har massor om du vill ha. Igen, tack för en enormt underhållande sida!

  32. Hej!

    Intressant inlägg som vanligt och bra med debatt. Personligen tycker jag dock att systembolaget är toppen. De har ett brett sortiment samtidigt som personalen är mycket kunnig och hjälpsam. Jag bor i en mindre stad och vår lokala ICA-hamdlare skulle omöjligt kunna hålla det sortiment och den servicegrad som systembolaget erbjuder. För de som bor i större städer (S,G,M) dock är sannolikt inte detta ett problem, kanske tvärt om att specialbutiker frodas. Är trött på att storstäderna konstant är vinnare på alla beslut som tas i riksdagen så även detta om monopolet upphör. Man får inte vara ideologisk fundamentalist och förblindad av verkligheten, ibland är det bra att titta realpolitiskt på situationen. Vilka positiva effekter har avskaffandet av Apoteksmonopolet medfört? Istället för 1 apotek där ev. vinst går till staten (oss) har vi 3 apotek inom gångavstånd där samtliga skall drivas med en vinstmarginal. Istället för x anställda är det idag x+y osv.. utan bättre service utan endast högre samhällskostnader. Nej, behåll systemmonopolet – det fungerar bra idag.

    Dock är jag skeptisk till deras reklamfilmer där jag håller med dig till 100 %, de reklammakarna är ju inte sanna. Exempelvis de 2000 liv som ”sparas”, jag trodde i min enfald att man sparade x antal levnadsår. Har sökt lite snabbt på SOFI efter studien utan resultat. Mvh Henrik

  33. Många bra poänger i texten. Det är en av de märkligaste företeelserna I Sverige. Både det att monopolet har så starkt stöd och att ingen brys sig om att Systembolaget driver en så våldsamt aggressiv politisk propaganda. En rent politiskt propagandaorganisation har det blivit.

    På en bolagsstämma för ett antal år sedan vill jag minnas att Systembolaget faktiskt nämnde på en fråga i vaga ordalag ungefär hur stor deras ”marknadsföringsbudget” var. Ett antal tiotals miljoner kronor. Det har knappast sjunkit sedan dess. Och eftersom i stort alla de pengarna går till politisk propaganda och indoktrinering så ger det oss ju i alla fall en idé.

    När jag kollar upp det så var det 2009 som Anitra Steen citerade en siffra på 25 miljoner, säkerligen inte tilltaget i överkant: http://www.bkwine.com/sv/debatt/25-miljoner-kronor-for-indoktrinering-propaganda/

    En av kampanjerna som de gjorde för nu 10 år sedan, som blev omtalad, ”Dear Mr Barroso” gick bara den på 8 miljoner kronor. För 10 år sedan: http://www.bkwine.com/sv/debatt/dear-mr-barroso-en-narmare-titt-pa-annonsen-i-financial-times/

    Det är nog inte orimligt att gissa att de idag med mer och mer intensiv propagandaverksamhet lägger ner runt 50 miljoner per år på indoktrinering.

    Men det är ju bara de själva som vet. Och de säger inget…

  34. Bra skrivet om förmynderiet, raljerandet och intressant fakta på många sätt, men du berör inte aspekten med utbudet. Ingen vinbutik på andra sidan sundet håller i närheten så bra sortiment och kvalitet som vårt systembolag. Så länge de sköter sitt uppdrag bra har jag inte något emot att behålla dem.

  35. Tror att vi utan Systemetbolaget får svårare att kunna köpa samma (kvalitets) viner som idag.
    Och att ev. privata aktörer, tex ICA ,Axfood,Bergendahls prioriterar lågprisviner, dvs inte samma kvalité. Bättre om priset ( läs skatten) harmoniserades med Danmark, Tyskland, så vi i norra Sverige inte diskrimineras , mot de i södra Sverige som lätt kan åka till Danmark-Tyskland över dagen eller helgen och fylla på förråden. De kan ju tom få en övernattning ”på köpet” för lägre pris än vad dryckerna kostat på Systembolaget.

  36. Systembolaget tillkom i en unik situation. Alkohol skulle förbjudas, men långsamt.
    Motbokssystemet syftade till att folk skulle sluta dricka. Speciellt skulle de som led mest av alkohol sluta dricka. Därför gällde följande regler:
    Tjänstemän fick större ranson än arbetare. Arbetslösa fick ingen ranson alls. Män fick mer än kvinnor. En kvinna som gifte sig fick ingen ranson (en gift kvinna hade inget intresse av en full man som drack hennes sprit) en man som gifte sig fick en större ranson (han visade att han kunde ta ansvar). Den som köpte lite sprit fick sin ranson sänkt. Den som köpte mycket fick sin ranson sänkt. Den som hade en fin titel kunde få en extra ranson. Samer fick inte köpa något den tid av året då de borde ha varit i vildmarken och vallat renar. En person kunde få sin ranson indragen för att han skrattat i kyrkan, eller för att ha gråtit i kyrkan.

    Detta system kunde inte administreras av privata handlare. Därför infördes Systembolaget.

  37. Det är extremt konstigt att den enda kedjan där man får köpa alkohol också har alkoholist på sina hyllor. Hade varit bättre att alkoholfritt inte tagit upp den plats som produkter som verkligen behöver det. Att vin/öl konsumtionen ökar handlar ju om att marknadsföring av dessa produkter är tillåtna.

    Det skulle vara intressant om du granskar deras inköpsvanor.
    Offerterna dom skickar ut till distributörer och producenter innehåller på en specifik produkt dom önskar:
    – Alkoholhalt
    -typ av sprit – exp London dry gin
    – hur utseendet på flaskan ska se ut.
    – vilka smaktoner produkten ska ha
    – vilket prisintervall produkten ska ligga i

    Alltså producent/distributör måste anpassa sig till Systembolagets krav annars så har man ingen försäljningskanal. Därav skitsprit på hyllan och kvalitetssprit i beställningssortiment.

    Ställer till en del för svenska producent, producenter vill ha plats på hylla – producerar det som systembolaget vill ha. Kommer kanske in, men när det är dags att exportera så finns 100tals liknande produkter på marknaden. Dags för spritföretagare i Sverige att få tillgång till monopolet så att de kan få in någon försäljning i landet.

  38. Tack Rebecca, du går från klarhet till klarhet! Ser fram emot när jag kan köpa en flaska gott rödvin på ICA, COOP eller Willys!

  39. Tack för din gedigna avklädning av monopolet. Jag tror att den höga siffran positiva till det, två tredjedelar, beror på att propagandan går hem men man tror att det är DE ANDRA som behöver styras och så STÄLLER MAN UPP. Allt annat är befängt.
    Det är mycket irriterande hur statliga bolag vräker ut pengar på dyr marknadsföring men man känner sig väl lite ”privatare” när man får sitta i möten med reklamare.

  40. Håller med till 100%. Jag har haft hus i Frankrike i 15 år och under dessa år drack jag precis lika mycket som hemma i Sverige. Och fransmän super inte ihjäl sig trots avsaknad av monopol. Det finns mkt att tycka om monopolet. Systembolaget är när jag tänker på det en stor energibov och gör mig bara förbannad. Svenskarna är fyllehundar! Tack monopolet för att jag inte hunnit supa ihjäl mig vid 70 års ålder!

  41. Tack för detta inlägg! Har själv gått och varit förbannad över den reklamen. Jag frågar mig själv varför inte fler svenskar ifrågasätter deras monopol.. Men självklart gör bolaget sitt bästa för att sprida propaganda om svenskars okontrollerbara förhållande till alkohol.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *