Busslobbyist i statlig utredning

Maria Wetterstrand, Miljöpartiets före detta språkrör, har frilansat sedan hon slutade med politiken. 

Men idag blev det klart att hon ska leda en expertgrupp åt Framtidsministern (som ni vet är en av mina favoritministrar i regeringen). Sverige ska bli ett globalt föredöme för grön omställning och hållbar tillväxt inom 12 år. 

Wetterstrands jobb blir att sammanställa de viktigaste politiska prioriteringar för att Sverige ska vara koldioxidneutralt till 2050. 

I en artikel i DI blir det ännu tydligare vad hon ska göra. Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Man kan också läsa att ”Wetterstrand är ganska oberoende idag”.
 

Enda kruxet med det påståendet är att det inte är sant. 

För Wetterstrand har nämligen gjort annat än föreläst sedan hon slutade med politiken. Hon är busslobbyist. 
 

I slutet av 2012, det vill säga för 2 år sedan, utsågs hon till Senior Advisor åt ledningsgruppen på Arriva. Med med fokus för att få fler att åka kollektivt. Som alltså är Arrivas affärsidé. För de har 3400 medarbetare, 680 bussar, 109 tåg och 89 spårvagnar på den svenska marknaden.  
 

Och som om inte det räckte sitter även Wetterstrand i styrelsen för Cortus Energy, ett företag som specialiserar sig på förnybar gas för att driva bland annat just bussar
.

Många hattar att hålla reda på här. 

Men man behöver inte vara långsökt för att gissa att Wetterstrand i sitt utredningsuppdrag kommer komma fram till att gasdrivna bussar är framtiden. Och spårvagnar. 

Ska vi också dra till med en gissning att både Cortus och Arriva åt tårta idag på jobbet för att fira att deras lobbyist nu sitter i Rosenbad?
 

En kommentar
  1. Så dåligt som Wetterstrands Arriva-bussar har fungerat i Bromma senaste tiden får man historiskt leta förgäves efter, dessutom utan någon speciell vinter.
    Arma land! Bespara oss denna människa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *