Sverige Tycker – Inte

Aftonbladet lanserade förra året en egen opinionsundersökning ihop med Inizio. 

Problemet är bara att en självrekryterad panel byggt på frivillighet och vänder sig till en specifik tidnings läsare INTE är representativ för hela populationen Sverige. Jag ska förklara längre ner varför det här är problematiskt. 

Aftonbladet skapar alltså en egen panel som de kallar ”Sverige tycker”. Via den här panelen undersöker sedan Inizio olika frågor åt Aftonbladet och resultet publiceras sedan i tidningen som en opinionsundersökning. 

Här berättar de själva i tidningen hur ”Sverige tycker” fungerar: 
 

Undersökningen är således inte slumpmässig, som de säger. Utan frivillig. Så här står det på Inizios egen hemsida om deras senaste undersökning. Som ni ser hade just den undersökningen 1601 svar av panelen på 23 000 personer. Om de skickat frågan till alla, det framgår inte. Eller om de gjort någon typ av urväl. 
 

Jag gick med. Så nu är panelen inte helt anonym längre. Först fick jag svara på frågor om kön, utbildningsnivå, postnr, hur ofta jag läser Aftonbladet på nätet, samma om Svenska Dagbladet, hur ofta jag använder internet i mobilen och vad jag röstade på för parti förra valet. Sedan fick jag ett välkomstmail. 

Givetvis är det här ett för Aftonbladet, som för många tidningar i världen, nytt kreativt sätt att skapa sina egna nyheter. På ett konstnadseffektivt sätt. Riktiga opinionsundersökningar är dyra. Även om obekräftade rykten gör gällande att de satsat många miljoner på det här projektet. 

Men det finns ändå några stora krux här. 

Nyligen hade de en nyhet att KD tappar väljare till SD.
 

Faktarutan är hämtad här

Det här är ju onekligen en intressant nyhet. Men vad ligger då bakom siffrorna? Ja, tittar man på Inizios egen hemsida hittar man faktiskt inte just den undersökningen av någon anledning. Men andra undersökningar har haft 1600-2250 respondenter. Vi kan utgå från den högre siffran. 

2250 x 4 % = 90 personer. 

Detta är alltså de personer som säger att de röstar på KD i deras panel av de som svarat på enkäten. Och givet då att 12 % fler av dessa nu säger att de kan rösta på SD får vi följande exempel: 

90 x 12 % = 11 personer. 

Detta bygger de sin nyhet på. Att 11 personer sagt att de ska byta parti. 

Men det räcker tyvärr inte här.

För de omvandlar sin panels åsikter till hela populationen genom rubriker som ”KD tappar väljare till SD”. Och det är inte sant statistiskt

Jag har kollat på vad statistiker säger om just frivilliga webbpaneler och hur dessa kan användas statistiskt. Då upptäckte jag Statistikfrämjandet. En underbart nördig ideell förening från 1901 för statistiker och personer som älskar statistik. 

De har lite synpunkter på detta med webbpaneler i rapporten ”Kvalitet i webbpanelundersökningar”. 

Här står det svart på vitt:

Det saknas vetenskaplig grund att använda frivilliga webbpaneler för att generalisera resultat till hela populationen.

Med andra ord: webbpanelen ”Sverige tycker” representerar generellt sett INTE vad hela svenska folket tycker i olika frågor. Utan resultatet från alla deras undersökningar representerar vad Aftonbladets egna läsare tycker. 

Viktigt att komma ihåg i den flod av information man varje dag får.

Man måste ta saker med en stor nypa salt och sålla. 

/ Rebecca Weidmo Uvell

5 kommentarer
  1. Tack för att du förklarar hur kriminellt dålig metodik som Inizio/Aftonbladet använder för sina så kallade ”opinionsundersökningar”. Jag blir illamående av att tänka på hur den här typen av desinformation påverkar det politiska landskapet.

  2. Hälsningar! Mycket användbara råd inom det här inlägget! Det är de små förändringarna som gör de största förändringarna. Tack så mycket för att dela!

  3. Jag brukar försöka påpeka att när media/tidningar tar franm en nyhet (inte en händelse man ska skriva om) så måste man alltid ställa sig frågan ”Varför skriver man om detta, och varför just nu?”
    Vi kan ju ofta se att t ex statsradio/Tv tar upp ett ämne, vanligen någon/t det är synd om.
    Och vips, så dyker samma ämne upp i kvällsblaskorna och nästa dag i morgonmedia. med inkallade experter.
    Detta är ingen ”nyhet” det är en mediastyrd kampanj! Styrd av journalister.
    Vad gör då våra valda styrande? De blir naturligtvis våldsamt indignerade är detta missförhållande..
    Dessa paneler är bara ett sätt för att göra det enklare för sig..

  4. Helt rätt Rebecca!
    Vilket urval! Den som läser Aftonbladet kan väl inte vara vid sina sinnens fulla bruk.
    Ungefär som om porrblaskan Knulla Runt skulle göra en liknande undersökning bland sina läsare.

  5. Ytterligare ett exempel på Aftonbladets trovärdighetshaveri. Din grävande journalistik (antar obetalda) överglänser drakarnas med hästlängder. Tack för ditt engagemang.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *