Vi stoppar inte Förbifarten. Just nu.

Denna artikel skulle kunna vara den artikel Åsa Romson och Karin Svensson Smith publicerade på SvD Brännpunkt 2014-12-18.

Vi ser jätteglada ut på bilden. Det är fel. Gammal bild. Vi är egentligen galet sura. 

Bilar och lastbilar är största källan till irritation hos Miljöpartiet. Och flyg men det pratar vi inte om just nu. Trafik är dåligt. Det får oss i Miljöpartiet att må dåligt. Sedan decennier tillbaka har vi därför stoppat alla  vägprojekt i Stockholm. Bland annat dåvarande Dennispaketet. Numera heter det Förbifart. Same shit different name. Vi hatar båda. Det är en felaktig prioritering att bygga vägar för att vi hatar vägar. Och det kommer försvåra byggandet, vi vill nämligen egentligen bygga bostäder på samtliga vägar. Även Essingeleden. En bra transport är den transport som inte äger rum, som Karin så fiffigt sammanfattat det tidigare i en artikel om just vägar. 

Vi har därför kraftigt motsatt oss byggandet av den här skitvägen. Har vi sagt att vi hatar Förbifarten? För oss gröna är det självklart att en stad som växer i Stockholms takt behöver mer Miljöpartistisk politik. Och cyklar. Vi låtsas nu som om det inte alls är så att ett stort tunnelbane-paket klubbades igenom 2014 av Alliansen. Så nedanstående information tycker vi att ni ska strunta i. Det gör vi. Den nya sanningen är alltså att på grund av den där vägen kommer ingen ny tunnelbana att byggas. Alls. Det kommer ALDRIG byggas någon T-bana mer. Skyll er själva. Vi är sura. 

Tunnelbanan byggs ut från Odenplan till Hagastaden och vidare till Arenastaden. Sträckningen till Hagastaden beräknas vara klar cirka 2020 och sträckningen till Arenastaden 2022. Stockholms stad och Solna stad ska bygga cirka 7.500 bostäder i området.
Tunnelbanan byggs ut från Kungsträdgården, med stationer vid Sofia och Gullmarsplan med fortsättning till Gröna linjens Hagsätragren. 
Tunnelbanan byggs ut från Kungsträdgården, med stationer vid Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka centrum. Sträckan mellan Kungsträdgården och Sofia är gemensam med sträckningen som går till Gullmarsplan. De båda sträckningarna beräknas vara klar cirka 2025. Den utbyggda tunnelbanan mot Söderort och mot Nacka innebär att Stockholms stad ska bygga cirka 42.900 nya bostäder i området samtidigt som Nacka kommun ska bygga cirka 13.500 bostäder.
Tunnelbanan byggs ut från Akalla med stationer vid Barkarbystaden och Barkarby station. Sträckningen beräknas vara klar cirka 2021 och innebär att Järfälla kommun bygger cirka 14.000 bostäder
.

Miljöpartiet drev 2006 igenom införandet av trängselskatter i Stockholm, trots att sossarna i Stockholm gick till val på att inte införa dem. Tji fick dom. Vi vann. Och följden blev att vi såg till att dom där omoderna förortsborna får sitta minst en halvtimme extra i bilkö på Essingeleden varje väg. Det borde lära dem en läxa. Att de borde flytta till Söder istället för att bo i spenaten. Då kan man cykla överallt på en gammal cykel från Överskottsbolaget, man kan till och med cykla till surdegshotellet med surdegen i cykelkorgen. Texten på valsedlarna vi vann trängselskatten med var så här:  ”Miljöavgifter/trängselskatt innebär att avgifter tas ut i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön. Intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar.” Inte som nej-sidan ville ”Vill du ha trängselskatt i Stockholm?”. Vi är ju inte dumma, då hade folk röstat nej. Dessutom såg vi till att de som faktiskt HAR bil inte fick vara med och rösta, det vill säga de i förorterna.  Gammalt hederligt knep – manipulation.

Frågan om Stockholm ska satsa på mer tunnelbana eller om man gå vidare med gamla motorvägar är i grunden en fråga för Stockholmarna att bestämma. Med Stockholmare menar vi de i vårt parti som alltså är politiker i Stockholm. Inte medborgarna, hur skulle det se ut? Detta var bakgrunden till den regeringsöverenskommelse vi gjorde med oss själva – sossarna fick inte vara med på det mötet – om att öppna upp för en dialog hur vi kan få bestämma. Om främst Förbifarten men egentligen om det mesta. Regeringen band sig vid att lyssna på Miljöpartisterna i Stockholm stad. Mest. Sossarna tvingade oss även att ”lyssna” på borgarna i landstinget. Det gav stockholmarna – igen, inte medborgarpöblen utan vi politiker – möjlighet att tänka ut nya sätt att få vår vilja igenom och inte bygga den där mossiga vägen. 

Den rödgröna majoriteten i Stockholm deklarerade nyligen att de vill att vi ska få bestämma och att det vore lämpligt om inga pengar går till vägar. Häromdagen klargjorde borgarna i landstinget att de INTE kommer göra som vi säger utan helt fräckt vill bygga vägen. 

Detta trots att villkoren för hela den här ”diskussionen” ju varit att Miljöpartiet skulle bestämma. Det tycker miljoner med resenärer också. Men landstinget väljer att ha en egen åsikt. Och obstruera. Från Miljöpartiets sida ställer vi oss djupt kritiska till landstingets agerande. 

För att flytta över pengar från Förbifarten till saker vi gillar, det vill säga inte vägar, krävs en samsyn mellan Stockholms miljöpartister, regeringens miljöpartister och att landstinget blir Miljöpartiet. En sådan samsyn hade funnits om vi gröna hade fått bestäma överallt i hela samhället. Nu vägrar borgarna i landstinget det. Så barnsligt. Och det gör det omöjligt för oss att alltså få bestämma. Helt själva. Som vi föredrar, demokrati är för veklingar. 

Från regeringens sida har det aldrig varit ett mål i sig att frysa Förbifarten. Vi ville aldrig bygga vägen från början och hade förra majoriteten gjort som vi sa till dem från början hade ju aldrig vägen börjat byggas och vi hade inte behövt frysa den. Se nu vad ni tvingade oss att göra. Kasta 4 miljoner kronor om dagen i diket. Men eftersom det har visat sig att andra partier alltså tycker olika än Miljöpartiet, hur nu detta ens är möjligt, saknar regeringen – läs Miljöpartiet – möjlighet att fortsätta hindra bygget. Tyvärr. Har vi sagt vi hatar den där skitvägen? En katastrof. 

Miljöpartiet har alltid arbetat, och kommer alltid arbeta, för att alla bilar ska avskaffas, alla vägar ska bli bostäder, folk ska cykla, det ska alltid vara fint väder, enhörningar till de som inte kan cykla och gratis glass. Jämt. För oss och för våra barnbarn och i all evighet, amen. För oss är det grundläggande att vi prioriterar just det framför otyg som vägar. Vi vet att vi har miljontals väljare bakom oss. Vi har frågat dem. Folk är innerst inne alltid miljöpartister. De vågar bara inte erkänna det. Tyvärr har vi inte lyckats tvinga de andra partierna att göra som vi säger. Vi har sagt hur många miljoner, ja kanske miljarder, väljare vi egentligen har i ryggen. Vi har nämnt att vi faktiskt kan prata med folk utan ord, läsa tankar alltså. Och vet vad alla djur tänker. Om djur hade fått rösta hade de också röstat på Miljöpartiet. Allihop. Det sa vi också till borgarna. Inget hjälpte.

Som Miljöpartist är det tungt att konstatera att vi inte fått bestämma. Vi vet ju att Förbifarten är ett skitprojekt. Och byggs den kommer det bli mycket svårarare att få enhörningarna att trivas i Stockholm. Men vi vet att vi gjort det vi kunnat för att få vår vilja igenom – hotat, grinat, stängt in oss på toa, skvallrat för Stefans mamma – inget hjälpte. Nu måste vi regeringen, och sossarna, jobba ännu hårdare för att stoppa andra vägar. Och flyget. Vi satsar nu allt på att sabba flyget nu när det gick åt skogen med motorvägen. 

På återseende. 

Åsa Romson (MP) som i Master politiker, språkrör = är ett rör där alla väljares vilja kanaliseras som i ett rör

Karin Svensson-Smith, (MP), riksdagsledamot  och överste-kucku i ett helt eget utskott med bara me, myself and I – Trafikutskottet. De andra är som luft för mig. 

Följande bild ville inte Svenska Dagbladet publicera. Fick inte plats påstod de. Detta är vår nya partisymbol. På skylten ser ni årtalet då vår politik skapades. Och den är ständigt aktuell. 
 

2 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *